Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Zeida »

nidrinr skrev:Syrina er nok greit å tørke sakte ja :) -Men et kaldt kjellergolv hjelper som start, så er det bare å kjøre på etterhvert. Har vel en 10-15 gode syrinemner etter en gard som skulle rives i forbindelse med utvidelse av E6 som er klare snart jeg også.
Har du et egent hus for emner? :lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av nidrinr »

To etasjers dobbeltgarasje og full kjeller.. Tipper mellom 200 og 400 bueemner og anna buegreier. Har ask, alm, hassel, osage, barlind, gullregn, kirsebær, tennarfuru, tennargran, tennar edelgran, rogn, selje, syrin, hegg, bøk, tornebusk, einer, eik (norsk, am. hviteik og Am. rødeik), masaranduba, et par tresorter jeg ikke har identifisert, pluss noen planker jeg ikke aner hva er. (Og tru det eller ei, men frua har ikke klaga en millimeter på det :D )
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Zeida »

nidrinr skrev:To etasjers dobbeltgarasje og full kjeller.. Tipper mellom 200 og 400 bueemner og anna buegreier. Har ask, alm, hassel, osage, barlind, gullregn, kirsebær, tennarfuru, tennargran, tennar edelgran, rogn, selje, syrin, hegg, bøk, tornebusk, einer, eik (norsk, am. hviteik og Am. rødeik), masaranduba, et par tresorter jeg ikke har identifisert, pluss noen planker jeg ikke aner hva er. (Og tru det eller ei, men frua har ikke klaga en millimeter på det :D )

Ok.... så du har ikke African Blackwood :lol: Mener det koster noe sånt som 500$ pr meter... Blir brukt til klarinetter og av et tysk knivmaker firma...
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av SilentG2 »

Zeida skrev:
nidrinr skrev:To etasjers dobbeltgarasje og full kjeller.. Tipper mellom 200 og 400 bueemner og anna buegreier. Har ask, alm, hassel, osage, barlind, gullregn, kirsebær, tennarfuru, tennargran, tennar edelgran, rogn, selje, syrin, hegg, bøk, tornebusk, einer, eik (norsk, am. hviteik og Am. rødeik), masaranduba, et par tresorter jeg ikke har identifisert, pluss noen planker jeg ikke aner hva er. (Og tru det eller ei, men frua har ikke klaga en millimeter på det :D )

Ok.... så du har ikke African Blackwood :lol: Mener det koster noe sånt som 500$ pr meter... Blir brukt til klarinetter og av et tysk knivmaker firma...
Billigere med norske klarinetter da som blei laga av furu?!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Zeida »

SilentG2 skrev:
Zeida skrev:
nidrinr skrev:To etasjers dobbeltgarasje og full kjeller.. Tipper mellom 200 og 400 bueemner og anna buegreier. Har ask, alm, hassel, osage, barlind, gullregn, kirsebær, tennarfuru, tennargran, tennar edelgran, rogn, selje, syrin, hegg, bøk, tornebusk, einer, eik (norsk, am. hviteik og Am. rødeik), masaranduba, et par tresorter jeg ikke har identifisert, pluss noen planker jeg ikke aner hva er. (Og tru det eller ei, men frua har ikke klaga en millimeter på det :D )

Ok.... så du har ikke African Blackwood :lol: Mener det koster noe sånt som 500$ pr meter... Blir brukt til klarinetter og av et tysk knivmaker firma...
Billigere med norske klarinetter da som blei laga av furu?!
:lol:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Hardwood »

Ok, Nidrinr . Jeg har mye rart jeg også, men ikke rødeik. Du får gjøre klart et emne til meg, som jeg skal ha når jeg slår deg med Standardpil i Bergen :mrgreen:
Bare for syns skyld, det jeg har som du ikke nevnte er sukkerlønn og hickory. Kristtorn har jeg ikke felt i vinter, og selv om jeg kan hente emne når jeg vil så tør jeg ikke om sommeren p.g.a lang tørketid og misfarging fra sopp
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Christian »

nidrinr skrev: Og tru det eller ei, men frua har ikke klaga en millimeter på det :D
Det viktigste verktøyet er tålmodige halvdeler :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Stefflus »

@zeida (og SilentG2):

Syns siteringen sklir litt ut her nå, hvordan har det seg at det plutselig har blitt slik? (ingen trenger svare, var bare litt rart)
Hvis man er rett etter et innlegg som man vil reagere på så skjønner alle hvem man snakker til uten å sitere, og hvis noen kommer inn i mellom så liker jeg å slenge på @nick: foran.
Og nei, jeg er hverken streng eller sur, og skulle helst tatt det på PM så ingen føler seg skoldet, men siden flere hiver seg på så..
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Hardwood »

Jaja, dere får krangle om sitering dere som bruker det :mrgreen:
Nidrinr : Poenget mitt er altså at hvis det emnet du vil ha er et treslag du ikke har fra før, så er det altså de jeg nevnte. Bare så det er understreket at poenget ikke var å skryte over hvor mange treslag jeg har :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av nidrinr »

Am. rødeik er i plank, men det er kanskje ok? Tungt som bly.

-Når jeg slår deg med standardpil i Bergen tar jeg gjerne et emne i et treslag som kan bli krigsbue. -helst 200-210 cm langt :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Christian »

Stefflus skrev:@zeida (og SilentG2):

Syns siteringen sklir litt ut her nå, hvordan har det seg at det plutselig har blitt slik? (ingen trenger svare, var bare litt rart)
Hvis man er rett etter et innlegg som man vil reagere på så skjønner alle hvem man snakker til uten å sitere, og hvis noen kommer inn i mellom så liker jeg å slenge på @nick: foran.
Og nei, jeg er hverken streng eller sur, og skulle helst tatt det på PM så ingen føler seg skoldet, men siden flere hiver seg på så..
Jeg er helt enig :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Tykkelse / bredde på laminert ELB ?

Legg inn av Stefflus »

Christian skrev:
Stefflus skrev:@zeida (og SilentG2):

Syns siteringen sklir litt ut her nå, hvordan har det seg at det plutselig har blitt slik? (ingen trenger svare, var bare litt rart)
Hvis man er rett etter et innlegg som man vil reagere på så skjønner alle hvem man snakker til uten å sitere, og hvis noen kommer inn i mellom så liker jeg å slenge på @nick: foran.
Og nei, jeg er hverken streng eller sur, og skulle helst tatt det på PM så ingen føler seg skoldet, men siden flere hiver seg på så..
Jeg er helt enig :wink:
bra.
Svar