Caine`s tapre forsøk på buer mm.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Caine
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 25 apr 2011, 10:30
Bosted: Brumunddal
Sted: Brumunddal

Caine`s tapre forsøk på buer mm.

Legg inn av Caine »

Hei alle!

Jeg er helt ny på dette forumet, har lest litt her tidligere. Men nå klør det litt i fingrene, og trenger da litt råd.
Har et par rimelig voksene einer på tomta.

Bilde

Som denne og større, spørsmålet er da som følgende. Er dette noe som egner seg til bueemner?

Endret navn på tråden.
Sist redigert av Caine den 04 mai 2011, 17:34, redigert 2 ganger totalt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Christian »

Nei! Einer er heeelt ubrukelig, bare hugg de ned og send de til meg :wink:

Det virker som om einer er et litt lumskt treslag å lage buer av. Det gjør seg ypperlig med en senebacking, men som heltrebue har det en tendens til eksplodere :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Caine
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 25 apr 2011, 10:30
Bosted: Brumunddal
Sted: Brumunddal

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Caine »

Vel jeg har noen og ta av, ikke store mengder. Men ned skal de, kan nok donere noe mot nybegynner råd. Har 10 tommeltotter og dremmel, utrolig hva jeg klarer og ødelegge med det :lol:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Bowman »

Hei

Hvis du er nybegynner så start med ask eller alm. De eksploderer ikke. Les alle innleggene her på forumet og vips så er du buemaker. :lol: Neida. Øvelse gjør mester, Du må gjennom alle de feila som vi andre har stiftet bekjentskap med. Du har vel noen ideer om hva du vil lage eller hur? Spør ivei. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Zeida »

Christian skrev:Nei! Einer er heeelt ubrukelig, bare hugg de ned og send de til meg :wink:

Det virker som om einer er et litt lumskt treslag å lage buer av. Det gjør seg ypperlig med en senebacking, men som heltrebue har det en tendens til eksplodere :roll:
Jepp har en del erfaring med det :roll:
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Stefflus »

Så så rart ut på bildet, er det en sånn utenlands einesort som også har skjellaktige uskarpe nåler? (det jeg tenker på kan knapt kalles nåler, snarere skjellete grønne kvister, nesten som Thuja)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jun_chin_close.jpg
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Zeida »

Stefflus skrev:Så så rart ut på bildet, er det en sånn utenlands einesort som også har skjellaktige uskarpe nåler? (det jeg tenker på kan knapt kalles nåler, snarere skjellete grønne kvister, nesten som Thuja)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jun_chin_close.jpg
Når du sier det så er jeg enig med deg de ser litt rare ut. :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Eine bueemne?

Legg inn av nidrinr »

Kapp ned og send bilde av tverrsnittet. Regner med at de er brukandes. Det er alltids endel triks som kan gjøre bue av det nesten åkke som.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Hardwood »

Jeg synes det ser ut som tuja.....
Caine
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 25 apr 2011, 10:30
Bosted: Brumunddal
Sted: Brumunddal

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Caine »

Skal få tatt noen bedre bilder i dag eller i løpet av helgen.
Men det jeg er ute etter er en bue til presisjon, som helst tåler en del bruk.
Usikkerheten slår inn litt her, men mener jeg dro ca 58-60 pund ut av Hoyten jeg hadde som 16åring. Mener også at jeg drar en plass rundt 30-32 tommer.
Er 190cm høy selv, hvis det sider dere noe. Hoyten jeg hadde var en recurv med 45 eller 46 pund på standard målelengde.
Har vel en tanke om rundt samme tyngde. Men er jo like grønn på dette som nålene på buskene.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Eine bueemne?

Legg inn av nidrinr »

Lag deg en litt overdiomensjonert bue som tåler mer enn den trenger først. Seinere kan du pushe grensene for bedre effektivitet.
Caine
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 25 apr 2011, 10:30
Bosted: Brumunddal
Sted: Brumunddal

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Caine »

Hvordan er det med tørketid på sånne emner?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Zeida »

Caine skrev:Skal få tatt noen bedre bilder i dag eller i løpet av helgen.
Men det jeg er ute etter er en bue til presisjon, som helst tåler en del bruk.
Usikkerheten slår inn litt her, men mener jeg dro ca 58-60 pund ut av Hoyten jeg hadde som 16åring. Mener også at jeg drar en plass rundt 30-32 tommer.
Er 190cm høy selv, hvis det sider dere noe. Hoyten jeg hadde var en recurv med 45 eller 46 pund på standard målelengde.
Har vel en tanke om rundt samme tyngde. Men er jo like grønn på dette som nålene på buskene.

Jøss, jeg skyter recurve selv og standard for buetyngde ligger på ca 38# så hvis du hadde 45 eller 46# på buen din var du en kraft kar :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Hardwood »

Ja det har du rett i, Zeida.

Samme hva slags tre dette er, så ser et par av stammene veldig rette og kvistfrie ut. Blir sikkert bra bue av det ! Hvis du skal ha 60 pund og 32" trekklengde, ville jeg foreslå 2 m lengde på buen, og 2 tommer bredde på det bredeste. Og vær nøye med ikke å bøye buen mye før du har fått til en jevn bøy, slik at belastningen er jevnt fordelt i hele buen. Lykke til, vi liker å se bilder....
Caine
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 25 apr 2011, 10:30
Bosted: Brumunddal
Sted: Brumunddal

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Caine »

Jo er nok litt grøvre bygd en normen, ble en del snakk når jeg skjøt de første pilene under krystalstevenet det året jeg fikk den. Bak delen var jaktfelt med dårlige halmmater. Shwoop og borte ble de...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Her er noen flere bilder. Er det noen i distriktet som føler seg kallet så har jeg garasje med et par stoler og kaffe 8)
Svar