Caine`s tapre forsøk på buer mm.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Zeida »

Caine skrev:Jo er nok litt grøvre bygd en normen, ble en del snakk når jeg skjøt de første pilene under krystalstevenet det året jeg fikk den. Bak delen var jaktfelt med dårlige halmmater. Shwoop og borte ble de...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Her er noen flere bilder. Er det noen i distriktet som føler seg kallet så har jeg garasje med et par stoler og kaffe 8)

Det må ha vært en veldig dårlig matte :roll: ... :lol:

Kan du no egentlig sage ned en så FIN einer? Det der er jo et pryd tre av høy klasse
Sist redigert av Zeida den 28 apr 2011, 20:07, redigert 1 gang totalt.
Caine
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 25 apr 2011, 10:30
Bosted: Brumunddal
Sted: Brumunddal

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Caine »

Mener det var på Klepp i Rogaland, var i den spede begynnelsen med carbon piler osv. Ikke gadd de ta inn mattene heller. Beman eller hva de nå het de pilene ble vekke iallefall. Gikk piler for 600kr den runden, det husker jeg iallefall.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Zeida »

Caine skrev:Mener det var på Klepp i Rogaland, var i den spede begynnelsen med carbon piler osv. Ikke gadd de ta inn mattene heller. Beman eller hva de nå het de pilene ble vekke iallefall. Gikk piler for 600kr den runden, det husker jeg iallefall.

Det er noe å huske ja...
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Hardwood »

Se der, ja ! Det var bedre bilder. Einer, uten tvil.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Stefflus »

När alla små enbär blir blåa og mogna
blir alla flickorna gifta och trogna

:wink:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Hardwood »

Hehe... med andre ord aldri !!!! ( For de som ikke vet : de gule bærene er første års, og de blå er andre års bær :D )
Caine
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 25 apr 2011, 10:30
Bosted: Brumunddal
Sted: Brumunddal

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Caine »

Vel de smaker iallefall helt topp i sauen til tiur eller rein 8)

Spøk til side, hvor lenge bør eventuelle emner tørke før en begynner spikkingen?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Eine bueemne?

Legg inn av nidrinr »

Mellom 1 mnd og 3 år, alt ettersom :)

(Bare for å være litt vanskelig)

-Men, spøk til side. Den størrelsen du har der på einer ville jeg smurt inn endene med trelim og latt ligge en mnd. Så ville jeg tatt av endel bark, og latt det ligge i en mnd til, før jeg ville ha grovforma bua. Etter grovforming (husk ingen bøying enda), ville jeg latt det ligge enda en mnd før jeg fortsatte. Dette ville vært kjappeste måten. Evt. ville jeg sausa inn endene og lagt den bort i tre år..
Caine
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 25 apr 2011, 10:30
Bosted: Brumunddal
Sted: Brumunddal

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Caine »

Hmmm blir lite skyting på meg i sommer da, får evt skyte med comp buen som ligger ned støvet i kjelleren. Eller kjøpe en ferdig av noen for treningen sin del.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Lurz »

Har du det travelt så står den raskeste metoden jeg har sett i Traditional Bowyers Bible bind 3, kapitlet om steinalderbue, vers 4-9 (det siste var dårlig humor :wink: ,men det er veldig nyttige bøker). Har ikke prøvd dette sjøl, så se sig-linja mi under.

Fell treet, skrell av barken ( Forsiktig for ikke å skade ryggen på buen. Ville nok ogsål fulgt rådet med å sause inn endene med lim)
Reduser bueemnet til litt over bredden på den planlagte buen, la det være full bredde hele veien inkl tupper og håndtak.
Begynn å tillere buen som om du har tenkt å lage den av ferskt tre, men la den være i full bredde, med rette kanter og flat buk.
Skal du lage en 50 punds bue, så reduser tykkelsen til buen bøyer ca 20 cm når du presser med ca 50 pund på håndtaket. (gulvtillrer)
Dette skal være så lite bøy at emnet ikke følger strengen, men gjør at emnet er så tynt som mulig for å tørke raskest mulig.
For å hindre at emnet slår seg kan det spennes fast.
Emnet skal da tørke på to uker inne ved 20 grader, utendørs med vind, tørrere og varmere, ned mot ei uke :shock:
Går slf an å bøye mindre på emnet, og la det tørke lenger, for å være tryggere.
Gudd løkk, og
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Hardwood »

ugh, Lurz. Du taler med klok tunge. Jeg har prøvd det flere ganger, og det funker fin - fint. Det er verdt å ta sjansen, når det er eneste mulighet for å få seg en historisk bue for sommeren. Så kan han lage flere til vinteren.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Christian »

Hardwood skrev: Jeg har prøvd det flere ganger, og det funker fin - fint.
Har du prøvd det med bresk også? Treslag tåler hurtigtørking litt forskjellig og steinalderbua i tbb3 er vel laget av alm hvis jeg husker riktig. Og alm har vel liiit bedre egenskaper i strekk en det bresk har :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Hardwood »

Ja, men jo lavere egenvekten er, jo raskere tørker det. I regelen. Jeg har prøvd med einer, og med ask.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Eine bueemne?

Legg inn av nidrinr »

får evt skyte med comp buen som ligger ned støvet i kjelleren.
-Neineineinei!!

Det er jo ikke mer enn en snartur nerover langs Mjøsa så er du på Tangen. Kom innom en tur så har jeg nok ei bue du heller kan låne enn å tulle mer med støttehjul. :P
Caine
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 25 apr 2011, 10:30
Bosted: Brumunddal
Sted: Brumunddal

Re: Eine bueemne?

Legg inn av Caine »

:oops: Burde ha forstått at det og nevne sånne ufyseligheter ikke egnet seg her :lol:
Jeg takker for tilbudet, og dukker nok opp på Tangen når det passer seg sånn, mellom speider tilsteldninger, campingvogn som skal til Åsta, sveising av bil, plenklipp, oppussing, garasje rydding og noen eksamener på Høyskolen på Gjøvik :roll:
Har nok godt av en prat om noe annet en de overnevnte emnene :lol:

Spøk kan man jo...

Dukker nok opp ja, tar med de stykkene som ser best ut i mine øyne så kan jeg jo få noen tips. Og ikke minst en del forklaringer.
Svar