Noen barlind emner

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Noen barlind emner

Legg inn av Tolveor »

Nå er mine første barlindemner i hus. Så lurer jeg på om det er lurt å ta av bark på buken for eksempel før det tørker? disse kan ikke splittes. størrelse orden er fra 5-8 cm i diameter. Syntes de passer ganske bra til hedeby beskrivelsen forresten så veldig spent på hva det blir ut av dem :) Uansett. tips om tørking, avbarking etc settes pris på. Er jo som hør å bør fyllt med litt æresfrykt for disse emnene så må være sikker på at de blir behandlet riktig!
Tom
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Noen barlind emner

Legg inn av Kviljo »

Godt du har riktig innstilling til de :)

Barlind har lett for å sprekke ut fra margen - spesielt om egenvekten er høy. Er det noen små/store kvister er disse også vanskelige å hindre i å sprekke. Siden tynne emner forutsetter at deler av margen blir med i buen, er de ganske vanskelige å ha med å gjøre. Lang og sakte tørketid er løsningen. Sakte tørking for at kjernen skal få tørke like fort som de ytre delene. Tørker alt treet i stokken like fort, unngår man spenninger i treet og derfor også sprekker.

Jeg har nylig gjort ferdig en Mary Rose-bue av et emne kløyvd i to. Emnet har stått lagret med bark på og lim på alle åpne kutt i tre år. Etter de tre årene kløyvde jeg stokken på båndsaga, økset frem buen og lot den stå i et halvt år før jeg begynte å bøye den til. Til tross for det har den nå etter å ha vært ferdiglagd begynt å sprekke ut fra margen. Små langsgående sprekker som ikke utgjør noen fare for buen, og som kan fylles med tyntflytende superlim. Likevel, det forteller meg at man bør tørke barlind svært forsiktig om man ønsker et så bra resultat som mulig.

Et kvistfritt emne fra en stor stokk med lav egenvekt kan derimot tørkes forholdsvis raskt uten fare for oppsprekking. Den første jeg lagde hadde ikke fått tørke lengre enn et halv år, og den sprakk ikke. Det var amerikansk barlind, dog.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Noen barlind emner

Legg inn av Tolveor »

så for å oppsummere.. kjølig, tørt, og med trelim på ender og eventuelle kvister i lang tid
Forstod jeg rett?

Tusen takk for svar forresten.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Noen barlind emner

Legg inn av Kviljo »

Jepp, så lenge du har tolmodighet :wink:

Det er jo mulig å ta vare på deler/greiner/etc. som ikke kan brukes til bue for å prøve hvordan den takler raskere tørketid.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Noen barlind emner

Legg inn av Tolveor »

Det skal gjøres! Skal også få satt noe kvister i jorda bare for å ha prøvd det
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Noen barlind emner

Legg inn av Kviljo »

Cool! 10-15cm kvister med mange nåler kan fint også settes som potteplante i vinduskarmen, men da må man ha en plastpose over så de ikke tørker ut før de har fått røtter. Rundt 3/4 bør stikkes ned i jorda. En centimeter med ren sand over jorda hjelper mot soppangrep.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Noen barlind emner

Legg inn av Hardwood »

Min første barlindbue ble laget ferdig et halvt år etter felling. Norsk barlind. Men det var kvistfritt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Noen barlind emner

Legg inn av nidrinr »

Cool! 10-15cm kvister med mange nåler kan fint også settes som potteplante i vinduskarmen, men da må man ha en plastpose over så de ikke tørker ut før de har fått røtter. Rundt 3/4 bør stikkes ned i jorda. En centimeter med ren sand over jorda hjelper mot soppangrep.
-Plant 10 for hvert du feller. :)
Svar