Mr Dag's buestall

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Mr Dag's buestall

Legg inn av duckert »

Hei kjære buemakere.

Nå vil også jeg forsøke meg med et buemakeremne.

Noen av dere kjenner jeg, flere har gitt gode råd på mine spørsmål på treff og på bueforum. Takk for det.

Jeg er en 65 år gammel pensjonist som bor i Tolfa like nord for Roma i vinterhalvåret. Dedikasjonen i Traditional Bowyers Bible bind IV likte jeg svært godt:

"This volume is for all the grandpas who make bows for their grandkids. And in so doing, they pass along this wonderful art."

Jeg har nettopp fullført min første almebue. Ikke vår norske alm, men Olmo Campestre som er vanlig her i Italia.

Buen har en trekkstyrke på 48# ved 28". Lengden er snaut 185 cm. Legger ved noen bilder av den:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bøyen i buens øvre ende kom naturlig med emnet. Synes det gjorde seg. Tilleren er jeg litt usikker på: Bøyer den litt for lite mot tuppene? Har prøeveskutt den og synes den virker bra. Holder på å sette den inn med kokt linolje.

Har forsøkt meg litt med laminering med bambus fra en lokal bambusskog. Ikke helt velykket enda, har mye å lære. Ellers har jeg en tre-fire halvferidge askebuer i tillegg til den einerbuen jeg hadde med på NM i fjor høst.
Mr. Dag, il norvegese
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av duckert »

Har visst enda ikke fått til det med å legge inn bilder. Har lagt bildene inn i Photobucket og lagt inn adressen til bildene foran. Er usikker på hva jeg har gjort feil.

Kan noen hjelpe meg litt mer????
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Zeida »

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Kviljo »

Du trenger en adresse til bildene som ser omtrent slik ut:

http://s1115.photobucket.com/albums/k54 ... 997int.jpg

Det beste er å høyreklikke på bildet man vil legge ut og velge egenskaper helt nederst. Så kan man merke og kopiere adressen, og så lime den inn her i forumet og klikke på IMG-knappen.

Pen bue! Tuppene er kanskje litt for tykke, men det er bare pirk. Jeg ville heller smalnet bredden på tuppene enn å gjøre de tynnere.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av duckert »

Takk, takk! Hyggelig med hjelpsomme natteravner.

Noen synes å ha rettet på bildene, for nå er de jo der. :D

På bilde nr. 3 synes bare 2/3 av bildet. Hvordan får jeg frem resten?

Jeg er enig med deg, Ivar mht. tykkelsen på spissene, både at de er litt tykke og at det beste er å gjøre de smalere. Skal tenke litt mer på det til neste bue.
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Hardwood »

Nydelig bue ! Det er vanskelig å se hvor brede tuppene er på bildene, siden alle er fra siden.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Oddbjørn »

Dette ser fint ut, flott bue. Oddbjørn.
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av duckert »

Begge tuppene er ca 15 x 15 mm. Stort mindre kan de vel ikke være så lenge man bruker tradisjonell strengenock?

I TBB (Traditional Bowyers Bible) har jeg sett ekstremt smale tupper hvor man i steden måtte surre på en nock på utsiden. Kanskje prøver jeg det en gang. Dette burde gjøre susen på flight-buer.

Et annet forslag som dere har avvist er å laminere med en gammel treski sammen med bambus. Det frister litt å prøve.

I TBB står for øvrig at alle treslag kan brukes til gode buer hvis de lages brede/lange nok slik at beina kan være tynne. Er litt fristet til å prøve tettvokst malmfuru.
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Hardwood »

15 x 15 er nok bra, en du ville nok bli overrasket over hvor smale tupper faktisk kan være..... Tynnere strengehakk, eller bare sidehakk gir støre slingringsmonn. Men 15 x 15 er nok fint det, hvis de er tynne nok til at de bøyer øøøøørlite. Da vet du at det ikke er masse trevirke til overs der hvor det stjeler mest effekt. Men nå skal vi ikke bare være opptatt av maks effekt; er buen god å skyte med, og ser fin ut slik som denne, har du gjort en god jobb 8)

Ikke la oss ta fra deg lysten til å eksperimentere; prøv ski da vel ! jeg har aldri prøvd..... og malmfuru kan helt sikkert gi utmerkede buer. Det er blitt brukt før. Gøy å høre om prosjektene dine, det er forholdsvis liten aktivitet her på forumet tiden, så dette er topp ! Noen måneders buemakerferie i Italia hver vinter, det skulle man ha hatt..... :mrgreen:
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Oddbjørn »

Furu kan gi en fin flatbue, ganske grovåret kjerneved kan være fint. La lemmene væreca 5 cm på det bredeste. Ikke heng deg for mye opp i hva andre sier om hva som kan gjøres og ikke kan gjøres, det er lov å eksperimentere. Knekker det så har man tørr fin opptenningsved. Oddbjørn.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Moen »

Furu funker. Optimalt er det riktig nok ikke, men hvem bryr seg.. Jeg lagde en haug barnebuer (ca 25#) sammen med sjetteklassen her i fjor. Alle buene lever fortsatt (Unga òg...)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Zeida »

Moen skrev:Furu funker. Optimalt er det riktig nok ikke, men hvem bryr seg.. Jeg lagde en haug barnebuer (ca 25#) sammen med sjetteklassen her i fjor. Alle buene lever fortsatt (Unga òg...)

Da er du en meget god lærer :P Hvis noen litt rabiate (hvor gamle) unger ikke skaut hverandre har du nok god kontroll :D

HVORFOR LAGER IKKE VI BUER I SLØYDEN!!!!????
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Stefflus »

Veldig fin bue! Men du må ha sterke barnebarn :D

Når det gjelder malmfuru til bue, så vil jeg si som herr Bojer Godal; "dette lyt forskast nærare på".
Mine spørsmål rundt dette er slik:
-Man nytter masseindex og sier at enhver bue av en gitt dravekt får en gitt masse, uansett treslag. Men er dette korrigert for at kjernevedens harpikser kan ha forskjellige egenskaper?
Teak danner kjerne med ganske harde harpikser vil jeg tro, og også endel kalkavleiringer, og teak er kjent for å være trykksterk (hvis vi kan oversette "bulker ikke lett" til "trykksterk").
Men furuas harpiks forestiller jeg meg som myk, malmfuru bulker iallefall fortsatt ganske lett.

Jeg knekktestet nettopp en bit malmfuru fra Dunderland med årringer på ca. 1,5mm (Fra rotstokk, vanlig rød "mager" malme.). Den ville gitt en standardbue på 2,3" bredde. (66" 50#@28")
Dessverre hadde jeg ikke vett til å sikre meg en bit geitved i samme slengen :cry:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av nidrinr »

.."Kompresjonsvennlig" treverk har ikke nødvendigvis sammenheng med hvor hardt det er.. Ask er ikke bare litt hardere enn kjerneveden på barlind, men jeg ville valgt barlind kjerneved over ask i buklaminat åkke som og any day
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Bowman »

Veldig fin bue. Hvordan er den italienske alma i forhold til den norske? Noen som vet det?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar