Mr Dag's buestall

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Christian »

Malmfuru? Egen art eller??
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Moen »

Christian skrev:Malmfuru? Egen art eller??
Malmfuru er bare sentvoksende furu med mye kjerneved. Fet som fy, og brenner veldig godt :D Ferdig impregnert. liksom..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Christian »

aah... Stuttfurru! da er jeg med :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av duckert »

Til Stefflus: Ja, mine barnebarne er sterke for alderen. Sindre som fyller 11 til sommeren driver med styrketrening for tiden for å klare å bruke det ganske tunge skjoldet jeg laget til ham i sommer.

Her blir han båret på skjold på Bronseplassen på sin 10-årsdag:

Bilde

Jeg (med skjegg og briller) er med på å bære ham.

Buen som jeg har presentert ovenfor er likevel ikke beregnet på ham. Den skal jeg bytte til meg en italiensk rytterbue for. Regner med å kunne vise den frem i Bergen. Til Sindre tenker jeg meg en bue på ca 30-35 pund.

Har lyst til å fortelle litt om mitt verksted. Her i Tolfa bor (nesten) alle i landsbyen. På dagen reiser folk ut til brukene sine for å stelle med vingården, olivenlunden og dyrene sine. I gamle dager brukte de hest eller esel til å komme seg frem og tilbake. De måtte derfor ha stallen inne i landbyen. I 1. etasje sto hesten eller eselet. I andre etasje var det høyløe.. I 2005 kjøpte vi en slik rekkestall med en innvendig gulvflate på ca 16 m2. I annen etasje har Aud og jeg innredet et hobby keramikkverksted. I underetasjen har jeg min snekkerbu. Følgende bilde viser hvordan stallen så ut da vi kjøpte den.

Bilde

Vi måtte lage nytt tak og etasjeskille og har pusset opp hele kåken innvendig. I annen etasje var bare en stor åpning dekket med lemmer til å hive inn høy. Her har vi laget en stor dobbeltdør med vindu over. På begge sider har vi anlagt en steinsatt uteplass. Stallene på begge sider av oss er også blitt kjøpt av norske venner som har satt dem i stand. Følgende bilde viser hvordan stallen nå ser ut utvendig.

Bilde

Neste bilde er tatt inne i snekkerbua, som som vanlig er nokså rotete. Her ser dere også buen spent opp for linoljebehandling.

Bilde

Hver gang jeg oljer et bueben oljer jeg også håndtaket og begge ender på buen. På denne måten får begge ender og håndtaket fire lag olje mens bena får to: Det er jo håndtak og nocker som er mest utsatt for slitasje.

Til slutt et bilde som viser utsikten jeg ser fra snekkerbua:

Bilde
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Zeida »

For en flott plass med mange flotte hus! Må si du er heldig som bor på et sånt sted.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Christian »

Jepp, jeg er misunnelig :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Zeida »

Christian skrev:Jepp, jeg er misunnelig :wink:

Veldig!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Moen »

Tja, hva skal en si? Du lever nok ut drømmen til mange normenn. Utrolig fine omgivelser 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Kviljo »

Artig :)

Det er sikkert en forholdsvis høy alder på stallen?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Stefflus »

Ja der har du funnet deg en vakker plett :)

Bet meg merke i skoddene dine (Mahogny?). Kom på at Lillehjelten ved Rørosmuseet sa at han hadde vært nedi middelhavstraktene, et sted hvor vindusrestaurering var satt på dagsorden. Men da brukte de ikke sine egne bestandige treslag, men heller teak og mahogny. Hva slags treslag er den todelte porten/døra og hvor gammel kan den være?
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av duckert »

Hvis du tenker på den grønne dobbeltdøren på bildet så er den helt ny (et par år). Den er av metall med trelister utenpå.

Hvilket materiale naboens skodder er laget i vet jeg ikke. Skal spørre Brit og Anders neste gang jeg har kontakt med dem. De er i alle fall malt.

Teak og mahogny er vel fy fy i dag hvor man skal prøve å ta vare på regnskogene.

Det er desverre ikke mange her i Tolfa som tenker stilbevarig når de skal skifte skodder. Svært mange har satt inn metallskodder i stedet for ordentlige av tre på boligene sine. I leiligheten vår har vi passet på å beholde treskodder. Disse er i malt kastanje.

På stallen har vi metalldører og metallvinduer (uten skodder) da disse tradisjonelt er utstyrt som uthusbygninger og ikke som bolighus.
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Stefflus »

Jeg tenker på skoddene over og til høyre for den grønne døra, og den værbitte døra helt til høyre.
Kastanje, sier du? hmm spennende..*kikke i bokji* mja bokji er enig i at det er av det bestandige slaget :wink:
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av duckert »

Den værbitte døra er laget til av døra som sto der den grønne står nå (tilbygget laget til for å romme en vannsisterne for takvann, da vi ikke har innlagt vann i disse stallene). Vet ikke hvor gammel døra er, ei heller hva den er laget av. Kastanje er mye brukt her til takkonstruksjoner og også til dører og vinduer.

Kastanje er sterkt, men lite elastisk. Prøvde en gang å lage buer av den. Så lenge basten under barken satt på gikk det bra å bøye. Når basten tørket av brakk treverket med en gang. Det kan hende kastanjen er trykkfast slik at den kan brukes på buken av en laminert bue. Noen som vet?

Hvordan får man for øvrig sett hele bilder i liggende format? Jeg måtte gå tilbake til originalfotografiet for å se etter om den værbitte døra var med på bildet.
Mr. Dag, il norvegese
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Bowman »

Dette var jo et vakkert sted. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Mr Dag's buestall

Legg inn av Grauten »

Det med at buen ryker med basten på, er ikke noe nytt fenomen. Det samme skjer med dårlig avbarket ask og andre treslag. Barken/basten har dårlig strekkstyrke, og når den ryker, så blir det akkurat som om ryggforsterkningen ryker. Buen knekker på samme sted som bark/bast gir seg. Nok en gang, ikke spør hvordan jeg vet det! :oops: Det finnes flere treslag som trives utmerket med barken på, bla hassel, men en kan jo finne ut av sånt selv! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Svar