Bueknekk

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Bueknekk

Legg inn av SilentG2 »

JAJA.. Denne dagen måtte jo komme til meg også, da bua knekker.

Så langt har jeg vært forskånet fordi jeg stort sett har lagt fra meg bue når den begynner å knirke eller knake.

I går kveld, utendørs og med brannpil på strengen, kom det litt lenger.. Kanskje det var at jeg var uoppmerksom, men skal si at denne bue tok løpefart fra nærmeste fjelltopp og kom å slo meg hart i hue. Fikk nesten naturlig hanekam, selv med 1cm hår.

SUKK.. Bilder av det knekte vidunderet kommer
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Bueknekk

Legg inn av Grauten »

Velkommen i klubben, det gjør alltid mest vondt første gangen! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bueknekk

Legg inn av Hardwood »

Kondolerer, og gratulerer. :wink:
Jeg knakk presisjonsbuen min for en måned siden, og den var 28 pund. Øvre lem slo meg hardt i hodet, og da kan jeg tenke meg at en krigsbue må være VELDIG vondt !!
LAG NY 8) ( Jeg hadde reservebue liggende )
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Bueknekk

Legg inn av SilentG2 »

Hardwood skrev:Kondolerer, og gratulerer. :wink:
Jeg knakk presisjonsbuen min for en måned siden, og den var 28 pund. Øvre lem slo meg hardt i hodet, og da kan jeg tenke meg at en krigsbue må være VELDIG vondt !!
LAG NY 8) ( Jeg hadde reservebue liggende )
Lage ny får nok daniel gjøre..

Det var en plankebue av ask på ca 50 pund tror jeg, etter det gikk jeg over til hasselbuen :) Greit å ha en skikkelig bue med som reserve..

Skal forresten se om jeg kan få opptak av brannpilskytinga, for det ble gjort med profft utstyr. Blei også tatt noen bilder jeg kan se om jeg får tak i


FOR VEIK FOR VEIK VAR KONGENS BUE!!!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bueknekk

Legg inn av Bowman »

Ille. Min dypeste medfølelse. Jeg knakk en sudbury i lønn i høst og det merket jeg. :? Men det er jo nok av kjepper som kan bli bue. Heldigvis. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
frahog
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 14 jun 2010, 20:34
Bosted: Leirvik

Re: Bueknekk

Legg inn av frahog »

AU AU AU ille er det å knekke en bue, og det setter en støkk i en med hanekamm eller horn som resultat. Se positivt på det, det blir plass til en ny bue i samlinga.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bueknekk

Legg inn av nidrinr »

-At den bua knakk var ikke noe stor overraskelse.. Eller et vanvittig tap. Det var en "10minutters-askeplankbue", som i grunn ble slengt sammen i hui og hast. Den hadde fått ei pil i seg som hadde etterlatt et slags "krater" som helt sikkert ikke var med på å styrke buas vilje til å bøyes...
Du skal nok få deg noe bedre å knekke neste gang :P
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Bueknekk

Legg inn av SilentG2 »

nidrinr skrev:-At den bua knakk var ikke noe stor overraskelse.. Eller et vanvittig tap. Det var en "10minutters-askeplankbue", som i grunn ble slengt sammen i hui og hast. Den hadde fått ei pil i seg som hadde etterlatt et slags "krater" som helt sikkert ikke var med på å styrke buas vilje til å bøyes...
Du skal nok få deg noe bedre å knekke neste gang :P
JIPPI

Så lenge hasselbua holder på Onsdag og til helga er jeg ganske fornøyd.. Vil helst ikke få et hassellem på fullt trekk i hue.. Tipper det gjør skallebanken min enda værre enn den er nå.. :roll:
Svar