Hegg

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Hegg

Legg inn av Hardwood »

Jeg har vært i skogen og hentet noen emner i hegg, og da måtte jeg jo selvsagt starte med litt testing; først måtte jeg bare vite egenvekten. Øverst kjerneved, nederst yteved. Begge med egenvekt på nøyaktig 0,6 med vanntest og med målebånd og kalkulator. Er det noen av dere andre som har målt hegg ?
Etterhvert har jeg lyst til å ta en Standard bøyetest også. Og til slutt ; en flightbue og en presisjonsbue. :D
2011 02 25_2215.JPG
(43.87 kiB) Lastet ned 2320 ganger
2011 02 25_2216.JPG
(39.22 kiB) Lastet ned 2320 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hegg

Legg inn av Kviljo »

Kult :) Du tørka vel bitene før målinga regner jeg med?

Selv jeg har bare lagd en bue av det jeg tror er hegg. Det var ganske fibrete og likte ikke siklingen veldig godt. Men fint å høvle. Ikke veldig kompresjonssterkt, men det sies jo at det er bra i strekk.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hegg

Legg inn av Hardwood »

Akkurat. Ja, det stemmer med mitt inntrykk også. Har brukt det i sløyden noen ganger, elever har laget skrin m.m. av hegg. Jeg har også lest at det skal være meget godt i strekk, men i tillegg skal det visst ha en helt unik 1. plass pg.a. minst "hysterisis" ( indre friksjon ?). Da er det interessant å prøve et par buer og kjenne på det !
Klart jeg tørka bitene godt... hehe.. jeg har vel lært jeg også :lol: Steikeovn noen timer.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hegg

Legg inn av nidrinr »

gjennomvarmebehandla..?

Hegg lukter godt :)
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hegg

Legg inn av nilstor »

Jeg har aldri laget bue av hegg, så akkurat dét skal jeg ikke uttale meg om, men hjemme ble heggen gjerne brukt til rivetinder, og det vitner jo om et tre som tåler temmelig mye.
Og det kan jo stemme godt med det Hardwood sier om at heggen er god i strekk.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
frahog
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 14 jun 2010, 20:34
Bosted: Leirvik

Re: Hegg

Legg inn av frahog »

Prøvde meg på et heggemne ifjor. Litt typisk meg så grovforma jeg emnet og la det til tørk, og tenkte ikke så mye på det før det hadde gått noen uker. PROPELL. Jeg hadde funnet det perfekte propellemnet. Ikke ville det konvertere til bue samme hvor mye overtalelse jeg prøvde meg på. Kanske en tabbe å grovforme og så la det bare ligge til tørk, noen som har synspunkter på det? Hadde det vært hjelp i å la stokken tørke og så sage økse spikke. Uansett så har jeg sagd ned mere hegg og da skal hele stokken få tørke før jeg går løs på`n. Hardwood du får fortelle hvordan ditt heggprosjekt går. Må være på utkikk etter gode tips hele tiden.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hegg

Legg inn av Hardwood »

Hei, Frahog !
Hegg vokser ofte i alle fall ørlite i propell. Jeg ville ha kløyvet emnet i fire hvis det er stort, hvis ikke så i to. Så ville jeg ha tatt av bark og lagt til tørk. Tynt nok til å tørke fort, tykt nok til å vri seg lite. Ellers så ville jeg ha grovformet buen som du pleier , og så lagt den i tvangstrøye. :mrgreen:
frahog
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 14 jun 2010, 20:34
Bosted: Leirvik

Re: Hegg

Legg inn av frahog »

Joda, jeg har sysla med tanken om tvangstrøye, men så hadde det vært interesant å se hvordan den oppfører seg som helstokk. Tror jeg prøver en helstokk (avbarket) og en halv, og når jeg først er igang kan jeg vel legge en i tvangstrøye og. Fortsttelse følger etter hvert som emnene tørker.
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Hegg

Legg inn av duckert »

Har hogd en hegg sommeren for 1 1/2 år siden. Laget en bue av litt for fuktig materiale så den fikk for mye stringfollow. Har et godt emne til fra samme stokken. Dette emnet har små langsgående sprekker i ytterkant, så kan hende bør man smøre den inn med noe hvis man fjerner barken. Stokken kløyvde jeg i fire og den vred seg ikke. Det emnet jeg har bør jeg vel backe med f.eks. fiskeskinn om ikke annet så pga utseendet.
Mr. Dag, il norvegese
Svar