Gamle treski som bueemner

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Gamle treski som bueemner

Legg inn av duckert »

Hallo der oppe i det glatte, kalde og snørike nord.

Har en stund tenkt på om en gammel treski kunne være et brukbart bueemne. Jeg tenker meg da å backe med f.eks. bambus fordi skiene ofte kan være litt tynne (hvis man ikke får tak i hoppski eller lignende)

Kravene mht. bruddstyrke skulle jo være omtrent de samme saom for buer. Treski er ofte laget av treslag som egner seg til buebygging.

Her i Tolfa (Italia) har vi for øyeblikket +7 grader, solskinn og litt vind. Neste måned (mars) er gjerne våren her og nede ved kysten kan vi da på fine dager få (norske) sommeretemperaturer.
Mr. Dag, il norvegese
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Gamle treski som bueemner

Legg inn av nilstor »

Her oppe i det glatte nord har vi prøvd å lage bue av treski før, ja, med blandet hell. Begge de to jeg har laget - av limte løypeski - røk før jeg fikk sukk for meg. Begge røk rett foran der hvor det stive midtpartiet på forskia begynte, og det var neppe helt tilfeldig :evil:

En ski skal gjøre helt andre ting enn en bue. Bl.a. skal den ikke bøye nære på så mye som buen, og er følgelig bygd mye stivere. Derimot er bakerste del av bakskia og forreste del med bretten ganske myke. Og så skal den jo bære skiløperens vekt uten at midtpartiet gir etter. :(

Får du tak i en gammel helved hoppski av hickory, her du nok et bra emne, mens jeg er mer i tvil hvorvidt en gjennomsnits limt løypseki vil gjøre susen. Limte ski er påfallende tynne i forhold til stivheten, og de er som nevnt ikke bygd for å bøyes så mye som buen. Limte ski har gjerne såle av hickory og kjerne av gran, i noen tilfeller også balsa. Andre tresorter ble også brukt, ikke alle like egnet som buemateriale.

Om du nå, til tross for min skepsis, likevel skulle ville forsøke, bør du, iallfall etter mine erfaring, la sålen på skia være rygg på buen, slik at buen bøyer samme vei som skia. Bøyer du motsatt vei, ryker den ganske fort. Og det er kanskje ingen dum idé å legge på en bambusrygg.

Og nå håper jeg at du, til tross for at jeg har gjort det jeg har kunnet for å ta motet fra deg, at du går hen og lager en utmerket bue av en limt løypeski, og lar oss få ta del i prosessen! :D
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
duckert
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 nov 2010, 05:42
Bosted: Herefoss

Re: Gamle treski som bueemner

Legg inn av duckert »

Skal i alle fall prøve. Har et par militærski og noen bambusemner. Selv om det ikke går bra, så kan jeg vel lære noe av prosessen. ed såle av hickory, mellomlegg av gran og rygg av bambus skulle det vei ike bli så galt.

Blir det vellykket så skal jeg delta på NM med en slik bue. Jeg er gal nok til det - ingen prestasjonsangst der. Dårligere enn presisjonskytiingen 2010 (9p) kan det jo ikke bli.
Mr. Dag, il norvegese
Svar