Malawolfs buehule & diverse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Kom over et par flintrelaterte siter, først en site som viser kartreferanser over flintdepoter i Norden. Dette har jeg lurt på lenge i grunn, hvis man skal ta turen til Danmark for å hente flint hvor lønner det seg å dra?
CropperCapture[19].jpg
Sverige flintkilder
(76.47 kiB) Lastet ned 3739 ganger
CropperCapture[20].jpg
Danmark flintkilder
(45.1 kiB) Lastet ned 3739 ganger




Også en flintknakkersite i England, som og lager utstyr på bestilling. Selv kunne jeg ønske meg en adze :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Dette er fett - dette utrolige funnet fra SørAfrika - som de nå spinnes teorier rundt; ikke bare har de funnet pilspisser som er 71000 år gamle - men dette er noe av den aller første komplekse kulturen vi kan vise til. Spissene viser at vi uviklet kongitive egenskaper, og språk - for kulturen holder seg slik i 10000 år. Dette er det aller eldste sporet av oss - det moderne mennesket. Med buen i hånd ble vi til.

Nature.com :: An early and enduring advanced technology originating 71,000 years ago in South Africa
maarit
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 20 feb 2013, 12:28
Bosted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av maarit »

wow! utroligt! elsker det!
Sist redigert av maarit den 28 mar 2013, 14:45, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

maarit skrev:wow! utroligt!
Ja :) Det er akkurat det det er - utrolig. Jeg har lenge tenkt den tanken at buen har formet oss. Nå ser det ut til at den tanken ikke er helt uten substans...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Ny tradbue i hus ;-)

En Dryad Orion takedown, med static ACS recurve lemmer, 60" og 50#@28 .. Denne ACS teknologien er helt rå! Kjennes ut som en får let-off på fullt trekk. Lynkjapp .. opp mot 185fps med mine 33grams piler... men må teste med kronograf før jeg er helt sikker.

Bilde

Les mer om teknologien her og den økte ytelsen her: http://www.dryadbows.com/Defining%20Bow ... 0Dryad.pdf
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Kviljo »

O. L. Adcock som fant på dette, ikke sant? Er lemmene trapesformede? Jeg las litt ACS langbuelemmer for noen år siden. Da fikk jeg inntrykk av at lemmene var konkave/konvekse i tverssnittet, og at de dermed kunne "knekke over" iløpet av trekket. Litt som disse refleksbåndene med stålkjerne som man kan slå over armer og bein.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Oddbjørn »

Her kan man se hvordan lemmene er. Dryad og ACS lager de samme. På grunn av ytterste delen av lemmenes konkave-konvekse tverrsnitt oppnår man stor stivhet ved forholdsvis lite masse. Tenk at du har en papirstrimmel på 20x5cm som du holder i begge endene, slipp ene enden og hva skjer, jo den bøyer/ faller ned. Derimot hvis du bretter den på langs og gjør det samme vil den stå stivt ut i luften, blir samme prinsipp med disse lemmene. Buene deres er også slik konstruert at de lagrer mye energi allerede før man trekker buen (prestressed) Før strengen settes på ligger tuppene et godt stykke foran håndtakets ryggside, sett en tråd imellom og se. Når dette er sagt så er det ikke mange fots forskjell hverken i fart eller lagring av energi hvis man tar de beste buemerkene. Jeg har aldri prøvd en Morrison, men de skal være helt på topp.
Gratulerer med flott bue.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Oddbjørn »

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Kviljo skrev:O. L. Adcock som fant på dette, ikke sant? Er lemmene trapesformede? Jeg las litt ACS langbuelemmer for noen år siden. Da fikk jeg inntrykk av at lemmene var konkave/konvekse i tverssnittet, og at de dermed kunne "knekke over" iløpet av trekket. Litt som disse refleksbåndene med stålkjerne som man kan slå over armer og bein.
Stemmer! Utrolig snodig følelse på de første skudda ...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Oddbjørn skrev: Gratulerer med flott bue.
Takk takk :)
Skrekkelig moro å skyte med denne her. Da er det bare å øve, øve, øve - bestå norsk jegerprøve til høsten og deretter dansk buejegerprøve. Målet er fasanjakt i Danmark :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Kviljo »

Kult! Ta gjerne med buen på ute-nm. Hadde vært artig å se.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Det skal vi nok kunne klare å få til :-D
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Nuh har jeg bestilt meg en sånn "sakserkniv" .. lik den Lurtz har. Men jeg skal ha tennstål lagt inn i ryggen på den. Smed Lien skulle gjøre et forsøk i det minste. Kniv og tennstål i ett :) Blir spennende å se hvordan det fungerer ...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Stativet er fullt igjen..
Bilde
Er veldig fornøyd med min nye Dryad ACS .. Fikk seks piler i gult på rad under forrige treningsøkt hos DBS..det har aldri skjedd tidligere :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Denne likte jeg .. :)
CropperCapture[27].jpg
Amerika før Colombus
(19.1 kiB) Lastet ned 3598 ganger
Svar