Malawolfs buehule & diverse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Jacob97 »

Så ikke knivslipediskusjonen før nå, men legger til litt ettersom dette er et emne jeg interesserer meg veldig for.
Har et basis-sett fra Lansky, med jigg(17-30 graders vinkel. jeg bruker gjerne frihåndssliping på kniver med skandinavisk slipfase), en grov(ca 180 grit?), en medium(ca 420 grit), en fin stein(rett over 600 grit) og en triangulær stein for sliping av serraterte egger. Jeg bruker dette settet til å sette opp en god egg på kniven, slik at den skjærer papir og hår uten store problemer. Når dette er gjort bruker jeg en lærbit limt fast på et stykke treverk. Jeg gnir polervoks inn i læret (dette er nødvendig for at læret skal polere effektivt, bare lær bruker ofte timer på det resultatet jeg får på 15 minutter) og drar kniven fram og tilbake til jeg er fornøyd. Etter dette er knivene mine så skarpe at hårene hopper av bare kniven rører huden.

En raskere måte å få den siste finishen på er å montere et poleringshjul på en drill, før man setter den inn med polervoks og starter poleringen. Da er det gjerne ferdig polert etter mindre enn 5 minutter. Veldig lettvint, billig og effektivt. Jeg bruker ett poleringssett fra Biltema til 40 kr.


Glenn, om det er ett råd jeg kan gi deg: Legg bort fila og kjøp noen slipesteiner av god kvalitet! Jeg kan anbefale Lansky, de fungerer like bra på frihånd som i jigg. De tar også mye mindre plass enn en vanlig benkeslipestein. Du får også veldig fine bryner(arkansasstein, diamant, vanlig naturstein, etc), opp til ca 2000 grit, og da skal det veldig lite "stropping" til før eggen er perfekt. Kan fint speile meg i nesten alle kniveggene mine :mrgreen:
Spyderco, Smith's, Gatco, Egde Pro og andre har også mye fint. Har hørt mye bra om japanske vannsteiner, men de er gjerne ganske mye større og tyngre enn steinene fra Lansky, og de slites raskere etter hva jeg har forstått.
Knivsliping er lett nok å lære, men samtidig er det vanskelig å gjøre det virkelig bra.


Kan lage en bildeserie/"how-to" om det er ønskelig.? Alle har behov for skarpe redskaper.


Pen dolk :D
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Are »

Når det gjelder flintkniven vil jeg bare sitere kona da jeg viste henne bildet av den "Fiiine kniven!"

Kudos til Espen som har laget den og til Glenn for å ha sponset Espens sjeldne håndverk ved dette kjøpet. Hadde ingen betalt for sjeldent håndverk er det større sjanse for at det går tapt.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av torkis »

Jeg har holdt denne kniven i hånden, siden vi hadde besøk av Morten på vårt Bueverksted forrige helg. Det var vanskelig å slippe tak i den, fordi det er et flott kunstverk :D

Are:
Espen er veldig flink på sine områder men det er Morten som er Flint Smed.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Are »

My bad :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Kniven er i hus :) Imponerende handverk..skikkelig WoW-faktor ..
Flere burde bruke litt kr på replikaer synes jeg. Har kjøpt noen steinspisser, en liten flintkniv og en dobbeltknapp av bronse tidligere. Men av alt det er denne kniven definitivt den kooleste ;-)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Bowman »

Dette er den tøffeste kniven jeg har sett på lenge. Gratulerer. Hvordan er den å bruke. For fin til å brukes? :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Jacob97 »

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Vel - da er loddet plassert. Skal forsøke å fylle på mer i forumet her fremover. Så får vi se hva det evt kan bringe av underfundigheter... ;-)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Bowman »

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Jeg kom over den norske wikipediasiden om buer.. den var helt forjævligbegredelig. Kanskje vi kunne fikse litt på den ? derfor har jeg forsøkt litt i kveld. Kjekt om flere her inne kunne legge til litt informasjon der inne. Nå lenker wikipedia i det minste til langbue.no og dette frembragende forum av edle bueskyttere.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Vet ikke hvor mange av dere som googler etter nyheter om pil og bue - men det er ganske moro å følge med på verdensnyhetene om emnet.

Pil og bue nyheter

Gav meg i kveld denne her feks :shock: :
Police: Masked Man Attacking People with Bow and Arrow in Nanticoke
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Bowman »

MalaWolf skrev:Jeg kom over den norske wikipediasiden om buer.. den var helt forjævligbegredelig. Kanskje vi kunne fikse litt på den ? derfor har jeg forsøkt litt i kveld. Kjekt om flere her inne kunne legge til litt informasjon der inne. Nå lenker wikipedia i det minste til langbue.no og dette frembragende forum av edle bueskyttere.
Jeg har faktisk ikke vært på norsk wikipedia ang pil og bue, men jeg tror deg. Fint at du rydder opp litt.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: RE: Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av dagsunde »

Faen... nå MÅ jeg plukke opp dette igjen neste gang jeg er i India... :)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Snubla over denne fra Dual Survival, mekker en låsbue av bambus...

https://www.youtube.com/watch?v=eTuzEFQNSU4

og han her - en Batak-dude som mekker en "survival self-bow" av bambus...

https://www.youtube.com/watch?v=LDSjYvFkbbg
Svar