Malawolfs buehule & diverse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av SilentG2 »

MalaWolf skrev:Jeg grovforma 5 nye buer i går, 3 hassel og to ask. Skal bli lette barnebuer, klassiske flatbuer alle sammen med tiden tenker jeg. De er ikke tørket skikkelig enda så ...

Kom over denne her: "Archery - Fast Shooting" på Tuben.
Sjekk ut hvordan hun holder pilene på strengen, jeg forstod det ikke helt først - før jeg så bildet av nocken på pilene.
Bilde Bilde
Abakan kalles nocken. Må testes dette her og .. eller hva? ;-)

Litt slik ungarerne lagde skafta sine det der... lager en form for dråpe ved nokken og etter å ha prøvd systemet så gikk jo pila egentlig bedre....
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Bowman »

Jeg har sett slike nocker på indianske piler. Pinch type release? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

mere "fast shooting" - http://www.youtube.com/watch?v=AL1W3HkjJ2Y og http://www.youtube.com/watch?v=gdes3XCkhcM
Lurer på om der er mulig å bestille slike nocker i plast? Ser for meg at det er bedre om alle nocker er fullstendig identiske ...
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Zeida »

Dette er ikke den mest effetive måten å skyte fort på. Du må flytte pilene for langt. Hvis man holder pilene i fingrene (buehånden) kan man spare seg for masse tid fordi man ikke trenger å flytte så langt. Jeg sikter nå til Lajos Kassai sin skytestil (det er vel denne teknikken hunnerne brukte) ( http://www.youtube.com/watch?v=2yorHswhzrU på 2:04). Her bruker han mye mindre tid på å legge på en ny pil enn fra ryggkoggeret .

Jeg har selv testet og skutt ganske mye i "Kassai style" og det er ganske lett å bli temmelig rask.
Det er jo selvfølgelig stilige nocker selv om jeg ikke helt ser hvorfor man skulle bruke de hvis man har en bue over 20# (Hvis jeg har forstått rett så trekker man slik noen indianer stammer gjorde, alså med tommel og pekefinger?)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Christian »

Men med fingeren rundt strengen... De ligner på klypenokker som passer til primærgrep, men jeg tror innsvingen er på andre siden i forhold til nokksporet på pila. Jeg tror nok også at en slik skytestil som demonstreres blir vanskelig med ei ordentlig bue.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Årets garveprosjket kan starte :)
Jeg fikk tre flotte hjorteskinn av en hyggelig jeger i går - hvorav ett kalveskinn. De er flådd pent også. Dratt av dyret.
Må bare booke tid i lavvoen til Christian så blir dette bra ja .. hjernegarve & røyke disse her tenker jeg. Mangler bare hjernemassen ;-)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Liten oppdatering fra buehula.

Har påbegynt et halvt dusin barnebuer. To er nesten klare. Et par i ask - resten i hassel. Regner med det blir et par julegaver og bursdagsgaver av disse. Begynner å få dreisen på den klassiske steinalderbuen, og det er moro å se buen tre frem av stokken. Bare 1/6 er ødelagt, eller jeg tok av for mye i tuppen, så den må nok kortes ned (men den kan nok bli fin til en 5-6åring fremdeles).

Skinna ligger fortsatt i lut. Lukter død og fordervelse nå. Tør ikke ta de opp før kulda er her og kan dempe lukta.

Har sydd et kogger til jentungen i rårandlær. Ble ganske fint synes jeg. Blir vel et ryggkogger etterhvert av det...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Christian »

Alle raiene er oppe nå, så det er bare å spenne opp duken som gjennstår før Lavvo'n er komplett igjen :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Jeg håper på å få grovskrapt skinna denne helga :) Mye unger og lite tid til far om dagene. Men jeg er overbevist om at skinna overlever behandlinga. Blir en real møkkajobb å få skrapt de nå .. men jeg har ikke gitt opp håpet ;-)

Endring: skinnskraping må nok skje neste helg ...
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Oppdatering fra hula:

Jeg har tilret ferdig to nye barnebuer - en i ask og en i hassel. Samtidig har jeg en plankeeikbue til meg selv som kan tilres, en barlind pinne som jeg holder på å ta ned ryggen på, en svær hasselstokk som skal bli en flatbue til meg selv ( begynte på den i går), samt en kort og brei hasselbue som jeg er i ferd med å tilre. I uker uten unger kan jeg fort bruke 2-3 timer i hula mi hver dag :) Morro det! Tenger flere emner nå ser jeg...

Opptenning i ovnen hjemme skjer utelukkende med steinalderfyrtøy. Jeg har oppdaget hvor lite knusk som behøves når en har tilgang på litt trekull. Jeg lager rede av 20cm hampetråd (evt fint spon fra buespikkingen), legger knust trekull i bunn, så litt hard kjuke. Jeg slår over skinnpungen på skavet kjuke og flytter gloen med fingrene til redet. Jeg bruker alltid skinnpungen som underlag når jeg slår på pyritten - slik tar jeg vare på svovelstøvet sammen med knusken. Da tenner den lettere. Slik har jeg, selv om jeg skulle fyre opp hver dag så - nok knusk til hele vinteren.

Jeg gleder meg alleredetil neste års happening på Helgøya. Da skal vi gjøre dette:
Making A Bow And Arrow And Fire With Stone Age Tools -Ray Mears (Bushcraft)
Bilde

Mye i denne videoen en kan teste på Helgøya; fiber av brennesle, retting av skaft, lim av kvae og kull, bruk av sand til finish, prepping av fjør mm. Skulle hatt en adze av basalt ... hadde vært noe..

For første gang gruer jeg meg til å jobbe med skinna mine. Men jeg har lovet meg selv at det skal gjøres. Så får vi se hva slags resultat det kan bli av det.

Toxofil har jeg skribla ned to artikler til også .. litt moro å kunne dele snodighetene sine med andre ;-)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Christian »

Jeg tror jeg skal hjemom å hente noen hjerner på torsdag, og lavoen er oppe
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Hjerner er bra :) Bare jeg får skrapt skinna en av dagene nå så kan de fettes ... gruer meg til den jobben *urk*. Skjer bare så mye hele tida ... også vil jeg gjerne slippe stå ute å jobbe i 0+ & regn ...
Men jo - når der skrapt ferdig har vi skinn vi kan fette :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Her er forøvrig hele steinalderbushcraft episoden til Ray Mears. Viser "Ascot Heath" buen - og en funn av knuskkjuke fra en steinalderboplass i Storbritannia - og ikke minst bruk av kokegrop .. og steking av skjell rett i bålet ...
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Oddbjørn »

Mange takk. Mucho interesting. Oddbjørn.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

:) Godt det er flere som setter pris på denne bushcraft episoden med Ray Mears. Mye der jeg kunne ha hatt lyst til å teste..

"piknik med døden /Deliverance" igjen her om dagen. Legg merke til jaktoppsettet når de de fisker med bue. Må da vel være mulig å lage noe lignende selv .. kanskje med et historisk tilsnitt?... hmm Jeg får se om jeg finner noen howto's om emnet ...
Svar