Malawolfs buehule & diverse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Noe å øve seg på ?
Ekorn
Tiur
Gråmåke
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Da er minste barnebuen utdelt til min 7årige nevø :) sammen med et hoftekogger av den resirkulerte skinnjakka, flettet hampebelte (sånn Oseberg-bærereim-sak av 8-tråder), voks, og tre piler. Han ble stolt som en hane!
Bilde Bilde Bilde Bilde Bilde
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Oddbjørn »

Ikke noe rart i at den gutten ble stolt, det er godt å ha en snill onkel. Oddbjørn.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Zeida »

Flott bue!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Grauten »

Buen så lissom mye mere riktig ut, i nevene på en sånn "bøtteknott" Malawolf. Og jeg som beskyldte deg for å
ha laget en "indianer" :lol:
Den onkelen fortjener kredit så det holder! :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Malawolfs aktiviteter våren 2011

Legg inn av MalaWolf »

Endelig er kveldene lysere - og her er en kjapp liten oppsummering av ymse aktiviteter i og utenfor hula :)

1) Piler. Mekka ett dusin nye tradpiler, surret med silketråd. Surring krever øving har jeg oppdaget, og dessuten blir fjørsettingen mer robust av skikkelig surring. Pilene tåler bedre hardhent behandling og fjøra sitter like pent på når de trekkes frem fra mosen..
Bilde

2) Skinn - hjorteskinnet som har ligget i sterkt grønnsåpevann ute i hagen, hele vinteren igjennom har overlevd uten problemer. Har endelig fått av det aller meste av hårene. Håra på beina sitter imidlertid fortsatt svært godt fast. Jeg skraper med baksiden av kniven - det er mer enn nok til å få av overhud og hår. Sannsynligvis er skinnet faktisk "såpegarvet" slik det er nå .. jeg var faktisk ikke klar over at det er mulig å garve med såpe før jeg så en greie om det på Tuben for en tid tilbake. Christian tipsa meg på Fjesboka, at stokken jeg bruker som underlag bør ha an større diameter enn den jeg bruker i dag. Da skjærer man ikke så lett hull under skrapingen. Jeg fifler med tanken om å farge skinnet med bark av svartor også.. før det skal fettes med majones/egg. Tror ikke jeg skal røyke det i denne runden, pga lukta ...

Bilde Bilde

3) Sønnen min fikk seg en ny bue til bursdagen sin; Little Stick. Hans aller første "juksebue" som han selv kaller den, ettersom den har pilhylle. Den falt i god smak, og nå skyter vi omtrent like godt fra 12m ;-)
Bilde BildeBilde

Bilde

4) Ettersom innesesongen ble noe amputert for min del, ble det lang færre inneskudd hjemme - men nå er utesesongen i gang. Den aller første turen til 3D banen hos DBS er gjennomført. Nå gjenstår dugnad og gjennomføring av planene før 3D stevnet vi skal holde den 29 mai :)Mer info om dette stevnet finner du her :)

Bilde
Sist redigert av MalaWolf den 20 apr 2011, 18:17, redigert 3 ganger totalt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Zeida »

1)
Veldig flotte piler! Du lager vel ikke skaft selv?

2)
... Flott! :)

3)
Flott bue det der! Skyter sikkert utmerket :)

4)
Um...... *titte ut av vinduet* huff fortsatt 1 meter snø.... grønt.....frodig......hmf...... :evil:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Christian »

Stemningsbilder 8) liker liker!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Kviljo »

Stas! Herlig at våren er her og at det begynner å skje forskjellig artig. Har du noe mål med skinnet, eller er det først og fremst for å lære garveprosessen?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Zeida skrev:1)
Veldig flotte piler! Du lager vel ikke skaft selv?
Dessverre - har ikke kommet så langt enda. Jeg er fjørmontør.
Um...... *titte ut av vinduet* huff fortsatt 1 meter snø.... grønt.....frodig......hmf...... :evil:
hehe .. bildet er fra 3D banen, tidlig i fjor sommer. Er ikke mye grønt der ute enda. Men det grønnes i disse dager :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Kviljo skrev:Stas! Herlig at våren er her og at det begynner å skje forskjellig artig. Har du noe mål med skinnet, eller er det først og fremst for å lære garveprosessen?
Godt spørsmål :)
I første runde er det vel mest steinalderfølelsen jeg er ute etter. Har ikke kunnet la være å gjøre ett forsøk på garving :wink: En slags praktisk innsikt utenom det man finner i bøker - gjør godt for en innbarka teoretiker som meg selv.

Men hva jeg skal lage av hjorteskinnet er noe usikkert enda. Jeg tror jeg ser an resultatet litt først. I værste fall blir det til en enkelt skyte-tab .. hehe .. eller kanskje et kogger .. eller en slik nord-tysk bronsealderlue ala Emmer-Erfscheidenveen mannen ?

Bilde

Av rådyrskinnet har jeg egentlig mest lyst til å lage et par hudsko - ettersom dette skinnet kun er skrapt på kjøttsiden og siden ligget til tørking.

Men jeg er åpen for forslag :)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Zeida »

MalaWolf skrev:
Zeida skrev:1)
Veldig flotte piler! Du lager vel ikke skaft selv?
Dessverre - har ikke kommet så langt enda. Jeg er fjørmontør.
Um...... *titte ut av vinduet* huff fortsatt 1 meter snø.... grønt.....frodig......hmf...... :evil:
hehe .. bildet er fra 3D banen, tidlig i fjor sommer. Er ikke mye grønt der ute enda. Men det grønnes i disse dager :)

:P
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Malawolfs buehule & diverse: knuskkjuker

Legg inn av MalaWolf »

Har vært ute på en liten eksposisjon med familien i dag, nede ved "Ælva". Der var det endel store bjørk som heldigvis har fått lov til å dø på rot, og siden stå i fre for skogryddemafian. Av slikt blir det kjukehabitat - kunne sikkert ha plukka to dusin i det området, men jeg nøyde meg med en sværing og to mindre. Fin dag. Fin fangst.

Litt stubbeskyting ble det og tid til. Moro å skyte på pinner når man har underlag av sand. Alle pilene overlevde. Vi gutta fikk forsøkt seg på litt lengdeskyting også. Trivelig dag med andre ord ;-)

Bilde Bilde

Dette er en av flere bjørkestokker.. Stor tetthet av knuskkjuker ja :)
Bilde
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Bowman »

Hva bruker du kjuken til? Opptenning på godt gammalt vis? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Malawolfs buehule & diverse: knuskkjuker

Legg inn av Zeida »

MalaWolf skrev:Har vært ute på en liten eksposisjon med familien i dag, nede ved "Ælva". Der var det endel store bjørk som heldigvis har fått lov til å dø på rot, og siden stå i fre for skogryddemafian. Av slikt blir det kjukehabitat - kunne sikkert ha plukka to dusin i det området, men jeg nøyde meg med en sværing og to mindre. Fin dag. Fin fangst.

Litt stubbeskyting ble det og tid til. Moro å skyte på pinner når man har underlag av sand. Alle pilene overlevde. Vi gutta fikk forsøkt seg på litt lengdeskyting også. Trivelig dag med andre ord ;-)

Bilde Bilde

Dette er en av flere bjørkestokker.. Stor tetthet av knuskkjuker ja :)
Bilde

Har du kokt og banka? Så skives! Dette må gjøres får å få maks varme effekt....hvis du skal bruke den til opptenning.


Hvilken andre bruks områder finner det egentlig for kjuke?
Svar