Malawolfs buehule & diverse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs aktiviteter våren 2011

Legg inn av MalaWolf »

Skinn - hjorteskinnet mitt som fremdeles lukter sterkt av grønnsåpe er nå fettet med majones. Jeg skar av kantene på det, skyllte det godt i vann, vrei det opp og gnukka inn majones i kveld. Så krysser jeg fingren for at det overlever de neste rundene. Nå skal det tørkes litt inn før jeg begynner å brekke det litt. Er litt usikker på om det vil fungere å fette det i flere runder. Må sjekke litteraturen på området. Men det lukter i det minste himmelsk fremdeles :)


Bilde Bilde
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Christian »

Stas å se skinnarbeid-along på forumet :wink: Skal du røyke det? Jeg synes jo absolutt du burde prøve litt inuit behandling også, tygge tygge 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Bilde

Da har skinnet tørket nesten helt ferdig. Det ser bra ut. Kan se igjennom det på de tørre områdene :) Nå venter jeg på hjernemasse til fetting .. er lovet ett stk hjortehjerne :D
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Mottok hjortehjernen fra mr Jeger som har foret meg med skinna jeg har holdt på med. Samboern ble litt satt ut da hun skulle hente posten, og fant ett stk vakumpakka hjortehjerne der ;-) hehehe men - da er den i hus. Dermed bør vi kunne få til en økt med fetting og røyking i løpet av våren. Kanskje utføre dette på Helgøya, første uka i juli ? ..

Vel - jeg har styra på med barnebursdag i hele dag. Da roen hadde senket seg tok jeg bue og piler med meg oppi skogen og tok livet av noen stubber. Solskinn og fuglesang - balsam for enhver stressa sjel :)

En stubbes død .. 07.05.2011
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Oddbjørn »

Ikke noe som en hjortehjerne i posten. Dette ser artig ut. Leste en gang om mykgjørng av lær, de hadde en kraftig jernring satt fast i veggen som de dro det sammenrullede og innfetta skinnet gjennom. Det fines sikkert mange måter å gjøre det på. Oddbjørn.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Oddbjørn, jepp - brekking kalles vel den prosessen - jeg har gnukka skinnet på bildet over inn med egg/majones før jeg tørket det. I dag har jeg strukket og dratt i det, og jaggu ser det ikke ut til at det fungerer :) De mørke flekkene blir hvite, og stadig mykere. Den delen av skinnet som har vært buk på dyret har blitt veldig mykt og fint. Veldig stas dette her :) Jeg mener også bestemt å ha lest at fetting gjerne kan gjøres i flere omganger. Så da er det planen, vete skinnet i lunka hjernesuppe i neste runde.. Bilder av skinnet etter brekking i dag: http://www.youtube.com/watch?v=vuh1BB_rIw8 .

Enda en liten sekvens fra stubbekytingen i går : http://www.youtube.com/watch?v=EqD1z-kZdOA
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Da har jeg undersøkt litteraturen litt her og funnet ut følgende:

1) Skinnet skal være lett fuktig under innfetting
2) Skinnet kan gjerne ligge varmt i fettblandigen i et par dager (30 grader), men under denne tiden skal det bearbeides et par ganger om dagen
3) En brekker skinnet under tørking. Den harde ytterkanten av skinnet som ikke er garvet kan skjæres av. Strekk, vri og dra.
4) Skinn uten narv tåler hardere behandling enn skinn med narv.
5) farging av skinn kan gjøres med bark: feks gran, svartor, rogn, bjørk, selje/vier mm ..
-kutt barken i småbiter
-kok den sammen med litt såpe til en grøt,
-la grøten avkjøles til ca 30 grader og gni blandingen over skinnet.
-la skinnet tørke og børst av barken med en myk børste.
-skinnet kan etterfettes med egg/majones etter farging.

Selv har jeg trua på svartor ...

Å brekke skinnet er det og mange metoder for, her er alt lov ser det ut til... Jeg har tenkt å anskaffe meg en kjetting som jeg kan dra det over :-)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Har fettet enda en runde i kveld, med majones. Bilder kommer siden.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Hardwood »

Fantastisk, Malawolf ! dette er jo skikkelig, gammeldags håndverk. Ganske omfattende prosess ! Jeg har aldri prøvd så grundig fettgarving. Jeg beundrer iveren din, resultatet blir sikkert bra ! Hvis noen spør deg hva du skal ha for å fettgarve et hjorteskinn for dem, får du bare oppgi timepris... :mrgreen:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Jeg erklærer herved hjorteskinnet for FERDIG :-)

Jeg lot det tørke oppspent i går, etter grundig fetting. Strakk det masse under fetting, og mens det tørket. I dag tidlig før jobb strakk jeg de hardeste delene litt, og i kveld skar jeg det ned og brakk det ferdig. Mjukt og fint - noe flekkete etter litt prøving og feiling, men mjukt. Yeah!! Fornøyd jeg :-)
Bilde Bilde

Prosessen var som følger:

1 ) Skrape skjøttsiden - våtskraping med grønnsåpevann
2 ) Askelag strødd over kjøttsiden, og lagt i vann
3 ) Forsøk på avhåring (som feilet etter ca 1 uke i askevann)
4 ) Skadet fingeren :( Skinnet ble liggende i sterkt grønnsåpevann vinteren over - fra 1 nov -> april. ca 30 liter vann og 2 liter grønnsåpe
5 ) Finskraping av kjøttsiden
6 ) Hårene løsnet fint i april. Skrapte av hår og narv med baksiden av trekkkniven
7 ) Innledende fetting med majones
8 ) Tørking - fikk strukket de tynne delene av skinnet mjukt, men de tykke delene var fortsatt hard råhud
9 ) Rehydrering og fetting med majones. Strakk skinnet masse under denne prosessen
10 ) Tørking etter fetting, skinnet stod oppspent over natten. Strakk det i flere runder. Ingen harde flekker - fargen jevn og hvit.
11 ) Brekking av tørt skinn. Hadde ikke noe kjetting, så jeg brukte tillerstokken jeg har lånt av Brage :)
Sist redigert av MalaWolf den 11 mai 2011, 18:34, redigert 5 ganger totalt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Zeida »

Nais!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Hardwood skrev:Fantastisk, Malawolf ! dette er jo skikkelig, gammeldags håndverk. Ganske omfattende prosess ! Jeg har aldri prøvd så grundig fettgarving. Jeg beundrer iveren din, resultatet blir sikkert bra ! Hvis noen spør deg hva du skal ha for å fettgarve et hjorteskinn for dem, får du bare oppgi timepris... :mrgreen:
Timepris ja ;-) hehehe
Joda prosessen har vært omfattende og veldig lærerik. Neste runde med nytt skinn bør involvere litt barking også, for fargens skyld. Jeg har er svært hjorteskinn liggende nedsaltet i Solheimsdalen.. Og jeg er lovet både villsvinskinn og rådyrskinn til høsten. I fryseren har jeg en røyskatt og i boden ligger er tørket rådyrskinn ... Blir nok flere garveprosjekter ja. Kan ikke stoppe med det her!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Christian »

Bare si ifra hvis du skulle være så uheldig å få noen rådyrskinn til overs :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev:Bare si ifra hvis du skulle være så uheldig å få noen rådyrskinn til overs :wink:
Det kan helt sikkert la seg ordne :) Skal vi forsøke å sanke fra så mange som mulig? Jeg skal overbevise alle jeg kjenner som feller rådyr om å sende skinna til meg jeg ;-)

Jeg har to jegere her i området, han ene med kvote på 10 rådyr, og han andre .. vel - han jobber i Jeger & Fisk sentralt .. skyter vel over hele landet på hjort, rådyr og det som er ... kan sikkert skaffe en 4-5 skinn om ikke annet ... nok til oss begge. Om de gidder å flå alt ordentlig er en annen sak.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Malawolfs buehule & diverse

Legg inn av Christian »

Det hadde jo vært helt genialt! Hvor mye skal han ha for skinna da?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar