Kort Indianer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Kort Indianer

Legg inn av Lurz »

For en god stund siden :shock: fant jeg igjen en gammel osageplankkapp jeg kjøpe av Jorarn for lenge (lenge) siden (ikke bare hornbuer som tar lang tid her, nei) Den var ikke så lang, og hadde noen rare knuter i den ene enden, så da blei den enda litt kortere.

Kort bit + osage? =Indianerbue!
Bilde

Spikka den til etter forbilde av en bue fra Pit River i kapitlet om vestkystbuer i TBB1. Endte opp 112cm (44tommer) nokk til nokk og 4,3cm på det breieste, noen cm lenger og en millimeter breiere enn orginalen. Som orginalen er buen min backa med sener og hudlim, men orginalen er barlind, ikke osage, så replika er det ikke.

Ryggen på buen er malt med fargepigment (grønn jord og svart) rørt ut i egg, i et mønster tatt på frihånd etter orginalen. Buken er smørt med egg. Håndtaket surret med barkremser, og satt inn med olje.. Feiga ut og smurte olje ytterst på resten av buen også. Angrer på det.

Nokkene er først skåret ut i treet og så bygd opp/forsterket med senesurringer. På grunn av at osageplanken svingte litt surra jeg et par steder med sene rundt buen som forsterkning også.

Bilde

Havna til slutt på 42# @ 20". Mulig den hadde tålt å trekkes mer, men forbi 20 stakker det noe voldsomt, og strengevinklen er på vei forbi 90 grader. (er nok på ca 20" på bildet) Kunne kanskje bøyd litt mer innerst, og gjennom håndtaket for å få noe mer trekklengde? Og så bøyer den kanskje litt mye på nedrebeinet. Har ikke skutt veldig mye med den så langt. Litt vanskelig å finne en skytestil som gir god ankring på 20" trekk. Kan skrive under på Kviljo sin kommentar et annet sted at det ikke er buetypen for fita 18m. :?

Og 42 igjen? Hva er dette......
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Kort Indianer

Legg inn av Christian »

*Hopper opp og ned i rein ekstase :mrgreen: *

Den likte jeg!

Angående skytestil: Jeg skyter bittelitt bedre med korte buer hvis jeg ankrer trekkhånda først og så skyver bua fra meg. Litt sånn motsatt rettogslett :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kort Indianer

Legg inn av Kviljo »

Husker det emnet :) Det ble en snasen sak!

Hvorfor angrer du på olja?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kort Indianer

Legg inn av Bowman »

Nyyydelig. Snasen sak. Har et Nootkaprosjekt som snart skal iverksettes. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kort Indianer

Legg inn av Lurz »

Christian skrev: ankrer trekkhånda først og så skyver bua fra meg
Se det ja. Må teste :idea:
Spennende bowman, du må poste når du har noe!
Kviljo, angre på olje er igrunnen mest fordi jeg ødela mitt eget ekspriment med å se hvordan fuktbeskyttelse med egg funka. Ville jå være en historisk mulighet. (miljøskadd :oops: )
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kort Indianer

Legg inn av Kviljo »

Hehe, skjønner 8) Men det er jo forholdsvis trolig at slike buer har vært satt inn med fett til slutt. Om ikke annet som i form av mye tafsefett fra fingre... Ellers er jo egg temmelig vrient å vaske bort om det har tørka ordentlig. Løser seg ikke med vann umiddelbart, i alle fall. Antar at du droppa plomma?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kort Indianer

Legg inn av Lurz »

Egg er vrient å vaske vekk, og løser seg langt fra umiddelbart i vann nei.
Min svigerfar var kunstmaler og hadde bilder ombord på ei danskefege som sank i1966. Bildene ble seinere tatt opp, og skal ha vært i god stand. De var malt med en teknikk som heter eggtempera, en blanding av linolje, egg og vann. Og så er det jo bare å la tallerknen med speileggrester stå noen uker. Som et eksptiment bare...... Rørte forresten bare sammen hele egget og smurte på. I eggtempera er det litt vagfritt
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Kort Indianer

Legg inn av Zeida »

Lurz skrev:Egg er vrient å vaske vekk, og løser seg langt fra umiddelbart i vann nei.
Min svigerfar var kunstmaler og hadde bilder ombord på ei danskefege som sank i1966. Bildene ble seinere tatt opp, og skal ha vært i god stand. De var malt med en teknikk som heter eggtempera, en blanding av linolje, egg og vann. Og så er det jo bare å la tallerknen med speileggrester stå noen uker. Som et eksptiment bare...... Rørte forresten bare sammen hele egget og smurte på. I eggtempera er det litt vagfritt

Umm.............. La noen speileggrester stå noen uker så kryper de vekk! :lol:
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Kort Indianer

Legg inn av Jorarn »

Hey, det ble jo en flott liten tøffing, si i fra hvis du trenger mer knutete osagekapp :)
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kort Indianer

Legg inn av Bowman »

Hey....jeg blir veldig glad hvis du har en osagekjepp på mellom 1.20 og 1.30. "Southern plains" med hestehårstupp ligger og skriker etter å bli lagd.....commanche...Du treffer meg på 97 11 29 23.

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar