Buepresse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Der var den, ja ! Sikkert lurt å høvle på tykkelseshøvelen først ja. Jeg får prøve et annet sandpapir på rullen !
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Hardwood skrev:Der var den, ja ! Sikkert lurt å høvle på tykkelseshøvelen først ja. Jeg får prøve et annet sandpapir på rullen !
Pussebåndene til håndpusser er nok i det stiveste laget. Steder som selger verktøy og ting til metallindustrien, sveiseverktøy og slikt, har ofte slipelærret på rull. Jeg kjøper 25 meter 80p og bredde 100mm til 5-600.- hos Hatech Hamar(De har forhandlere rundt om kring) Disse er myke og fine til å lime på rondeller. Det er helt sikkert muligheter for å drøye hastigheten på fresen din. Hvis du er ute etter pussepapir av god kvalitet, kan du kontakte et firma som heter AbraNor as. Tront T Wikant as er også et slikt firma. Spør da etter en som heter Pål Gisvold..levende pussepapirleksikon og en real kar å handle med :D Disse selger både i store partier til industri og i mindre kvanta til oss hobbypussere...og til vettuge priser. Kan sende deg tlf nr hvis du er intr.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg har brukt pussepapir som er beregnet på store parkett slipemaskiner for der kan jeg få 36 korning. Mange amerikanske
buemakere bruker så grovt papir til laminatene sine, gir godt hold til epoxylimet.
Jeg skjærer av passende biter og limer på pusserullen med papiret butt i butt, bruker løsemiddelbasert kontaktlim.
Pusserullen snurrer med 3000 omdr. i minuttet (skulle gjerne hatt det saktere). Dette papiret er stivt, men har aldri hatt
problem med at det har kommet av under bruk. Oddbjørn.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Oddbjørn »

Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Buepresse

Legg inn av Stefflus »

Bilde
Har brukt endel slike hjemmelagde (av kryssfiner), med lerretspapir uten lim.
Det kan med fordel pusses ned litt på hver side av kilen, da papiret ellers får en bitteliten bulk som gjør at det tar mest der.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Ai - ai ! Her var det mye lekkert ! Oddbjørn, tror du den tykkelsespusseren er bra ? Uansett, jeg ser du har samme maskin som meg, riktignok med en del spesial-tilleggsutstyr. Klarer meg nok med den, bare jeg får kjørt det innn.
Stefflus, flott illustrasjon !
Mange gode tips her !
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Kan jeg få spørre hvorfor langbuer er så dyre? De koster jo oppi en 8000 NOK. :?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Buepresse

Legg inn av nidrinr »

-Om du prater om heltre langbuer, er det nok bare krigsbuer i barlind som kommer opp i den prisen. Gullregn og osage har vel også priser som ville fått Onkel Skrue til å protestere.

-Men så koster emnene en del, (om du da ikke henter dem sjøl), pluss at det ikke er helsebringende å jobbe med barlind og gullregn. I tilegg er det litt mer pirk å lage krigsbue enn lettere utgaver. Det er ikke nødvendigvis vanskeligere, men man har ikke rom for så mange feil. I tilegg settes det større krav til emnet, så det er ikke alt som kan bli krigsbue.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Nja, jeg snakker om de såkalte "langebuene" med glass og styr.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Du mener de med pilhylle og f. eks. deflex-reflex eller recurve ? Vel, det er masse arbeid å lage dem, og det krever en del dyrt utstyr å lage laminater og f.eks. buepresse. De fleste "proffe" som selger slike buer har nok utstyr for mange titalls tusen og opp til flere hundre tusen kroner. Og bare materialene koster ofte 1000 kr ++. Så har du kvalitetskravet; perfekt form, perfekt pussing og finish. Og ofte er håndtaket bygd opp av flere forskjellige laminater med forskjellige farger. Hvis de skal tjene noe på det må de jo ha betalt for arbeidet også, og det er mange timers arbeid !
likevel trenger du ikke å betale så mye som 8000. Woodstick for eksempel, som har norgesrekord i presisjon utendørs, kjøpte sin bue fra England tror jeg, og jeg mener buene der lå på 3 - 5 tusen. Du kan spørre ham om nettsiden.
Er du sugen på en slik bue, kan det jo lønne seg å spørre noen på forumet om de har en eller kan lage en. Moen har kanskje en eller mange .... 8)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg vet jo ikke sikkert, men vil tro at pusseren fra Vandalay egner seg best til mindre arbeider som modellarbeide og lignende.
Hvis man gjør et Google søk på Thickness sander eller Drum sander finner man litt av hvert. Oddbjørn.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Oddbjørn »

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Oddbjørn »

Zeida, se her.
http://www.quicksarchery.co.uk/superbasket/catalogue
Se på side 12-27 og du vil se at du kan få den type langbue du snakker om til ca. 1200 kroner. Av den summen trekker de fra den engelske momsen på 14,5 %, når pakken kommer til Norge må du betale den norske momsen. Hvis du ønsker sender de en flott papirkatalog gratis. Jeg har handlet med Quicks i mange år og de er til å stole på. De har utstyr til både tradisjonell og moderne bueskyting. Oddbjørn.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Er ganske sugen på en sånn bue. Selv om jeg er bare 13 så er jeg veldig kresen på hva jeg kjøper og tenker det skal holde i mange år. Takk for tips og nettside. Dessuten skal vel Moen ha ganske mange tusener for mange av de nydelig buene hans :D
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Zeida skrev:Dessuten skal vel Moen ha ganske mange tusener for mange av de nydelig buene hans :D
Å ja, det skal jeg love deg.. Hehe. Jeg har solgt f eks "Hill" buene til rundt 3500-4500.- Alt ettersom hva som ligger under glasset. Dette regnestykket tok vi i en annen tråd her, og så vidt jeg husker ble vi enige om at bare komponenter er kjempedyrt. Selv om mine selvproduserte komponenter ble rimelige i forhold til hva de koster butikken, koster det også å ha en maskinpark til flere hundre tusen. Så jeg ble ikke direkte rik av å lage de... Da hadde jeg fortsatt holdt på :wink:
Svar