Buepresse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Endelig: Etter lange forberedelser har Magne og jeg til slutt klart å få ferdig buepressa vår ! Slik den er nå, lager vi rette buer, som Howard Hill.
Pressa består av : En 2m lang stålskinne 5 cm bred, en 3mm tykk messingskinne for å jevne ut kontaktflaten mot bueryggen, og en form av kryssfiner. For å få press på laminatene har vi en armert slange som vi setter 4 - 5 bar trykk på. Og varmen får vi fra et varmeelement som ligger på undersiden av stålskinna. Termometer med føler montert inn på skinna.
2011 01 23_2004.jpg
(28.72 kiB) Lastet ned 3416 ganger
2011 01 23_2005.jpg
(26.04 kiB) Lastet ned 3416 ganger
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Buepresse

Legg inn av Christian »

Stas! Sånt blir det buer av :wink: :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Buepresse

Legg inn av MalaWolf »

Hey!
Bueingeniørene slår til :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Hehe... tøft! Mennne... Hvordan i svarte får du den ventilen til å sitte? Jeg har prøvd patenten flere ganger, men det endte nesten med selvmord! Jeg bruker plugger ala Bingham, og første gangen jeg prøvde, sa det PANG og pluggen satt fast i lecaveggen... Så nå bruker jeg plugger ala Moen :wink: Kan hende trykket var "noe" for høyt :lol:
Så et bitte lite tips. De slangene der er støpt i to omganger. HVIS det lurer seg ut en liten fis i endene (og det skjer til tider når du bruker flattjern/skruer), KAN lufte forsvinne mellom lagene på slangen og dele lagene. Da flyttes trykket fra inni slangen til utenfor armeringen. Dette ble jeg selvsagt kvitt når jeg monterte plugger. Og dette skjer jo selvsagt ikke før du har snudd ryggen til og mest sansynlig når du sitter på dass og ikke får gjort noe fra eller til... Nå kan det også hende at du slipper det problemet når forma ikke skal inn i varmeboks. Jeg har en liten misstanke om at varmen kanskje gjorde slangen noe svakere også. Det finnes forresten to forskjellige kvaliteter på den type slanger, men det visste du kanskje fra før.
Jeg liker i alle fall enkelheten i disse buene, og ikke er de så aller værst å skyte med heller. Som du sikkert har sett, lagde jeg mine "Hills" med litt motbøy og kiler i tuppene, lik orginalen. Handsjokket ble betydelig redusert, og pilhastigheten økte.
Se nå å få presset sammen ei bue så vi får se!!! :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Hehe.. takk for tipsene, Moen ! Jeg hadde faktisk tenkt å sende PM til deg før jeg støpte nr. 0001 :lol: , men så tenkte jeg pytt, prøve og feile. Det er vel du som har mest erfering med dette feltet innen buemakeriet her på forumet. Håper jeg kan få tips av deg underveis ! Og ja, jeg har sett masse på de fine Hills du lagde. Fine buer ! Jeg skal lage flere former etterhvert, men først har vi denne bjelken og den er jo bare helt flat og rett. Jeg vil først lage meg et par gode blinkbuer på 30 - 40 pund, og de trenger ikke være så uhyre effektive. Det er mest stabilitet og driftsikkerhet jeg er ute etter nå.
Ventilen er en trailerdekk- ventil, og den har en kraftig ring i enden pluss en kraftig mutter og skive som du skrur nedpå. Jeg lagde et litt trangt hull, stakk ventilen gjennom fra innsiden og hadde epoxy i kontaktflatene. Så strammet jeg mutter og skive godt nedpå. Holder foreløpig.

På bildet ligger faktisk bue nr 1 inni pressa 8) Skal ta den ut nå....... hehe
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Bilde? :D
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Til fremtidige former så kan det være værdt å sjekke ut element av tynn kobber"kabel". Jeg fikk laget en av vår lokale elektrikker. Den fungerer helt perfekt, men den tåler lite og må loddes relativt ofte (Har ikke beskyttelse på`n) Helt klart en fordel i forhold til "Hotbox" Kortere herdetid og bedre plass i bua...
"Prøve å feile Les;lykkes" metoden er svært brukbar den òg ja:wink: Jeg regner med at vi blir grundig oppdattert på produkt nr 0001??
Jeg har ikke rørt verken buer eller epoxyklin på snart ett år,så det begynte å klø seriøst i fingra når jeg fikk se den forma :?
Har du forresten laget laminatene selv? Jeg har pratet en del med Mr Ekin hos H Hill Archery ang forskjellig type tre i laminatene. Han har laget 9 forsøksbuer. Alle med samme tykkelse på laminatene og glasset, samme pundstyrke, altså ALT likt. Crono`n viste imidlertid kun noen få ft/sek forskjell uavhengi av hva som lå under glasset. Osage f eka ga ikke bedre hastighet en hva Am ask gjorde. Det samme har Kenny McKenzie på TradGang gjort..med samme resultat. Noe å tenke på når`n er på butikken å handler lam`s til 80000.- stykket... :?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Pinadø !!!!! :shock: Det var meget interessant informasjon. Ja, jeg har laget laminatene selv. Denne første er av alm, men jeg har masse snacks å sage i :D
Det blir mest utseendet som avgjør valg av treslag da , ikke ytelse ? Godt tips med element. Men jeg kommer til å flytte elementet mellom formene, det kostet tross alt 1300.- hos Norske Backer. men det er ikke umulig at man kan plukke fra hverandre et eller annet billig apparat, og bruke varmeelementet der ! Denne riggen har jeg lært å bygge av Martinus Grov, tidligere 4. plass i OL i recurve. Vi møtes av og til og spikker trebuer.
Martinus har bestil 1,5 km glassfiber fra en stor leverandør.... håper jeg får kjøpe noen meter av ham. 0,5 mm. Synes 1 mm er litt tykt, den Tradbow selger. Vil ha 5 cm bredde. Har du tips om andre leverandører ?
Jeg skal grovforme buen i morra, og ta noen bilder. Har du noen tips om verktøy og metode for dette ? Martinus foreslo sløvt blad på båndsaga... :lol: For ikke å ødelegge et godt blad. Men deretter ? Høvel, rasp ? Må vel bruke støvmaske og avsug ?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

2011 01 25_2142.JPG
(143.54 kiB) Lastet ned 3356 ganger
2011 01 25_2143.JPG
(133.94 kiB) Lastet ned 3356 ganger
2011 01 25_2144.JPG
(99.78 kiB) Lastet ned 3356 ganger
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

2011 01 25_2145.JPG
(189.47 kiB) Lastet ned 3355 ganger
2011 01 25_2146.JPG
(181.76 kiB) Lastet ned 3355 ganger
Her har jeg plassert pilhylla ca. 3 cm over senter av buen. Det er nok ikke vanlig å kun bruke to laminater, men jeg valgte å gjøre det på den første fordi jeg ikke vet helt hvor tykke de må være for å få ønsket pundstyrke. Jeg har brukt paralelt rygglaminat på 3,5 mm, og buklaminatet taperer fra 5 til 3 mm. Det var ikke så langt i fra virker det som, men buen blir nok nærmere 50 enn 30 pund... :D . Moro detta ! Herregud så hardt å sage i.... båndsaga sprutet gnister til å begynne med, men etter en stund sluttet den med det og nå er bladet kun brukandes til å sage glass :mrgreen:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av Moen »

Det ser jo ut til at du har fått formet bua.. Jeg bruker ei billig drittsag fra biltema (sirkelsag) Bladene til denne er jo nesten gratis. Puss kantene rene slik at ny maskeringstape sitter godt FØR du sager! (Bruk helst den blå "amerikanske" typen) Ellers så spanderte jeg på meg et båndsagblad, carbidtip, med 6 tenner pr tomme. Dritdyrt, men holder lenge. Jeg skjærer heller aldri fra tuppene og inn, for da river bladet opp fiber. Finforming og justering skjer utelukkende med kantpusse. Jeg har lånt en CoTech pusser av Daniel. Med litt justering og ombygging, blir det en grei kantpusse om du ikke har en skikkelig eller vil kjøpe en...

Senterlaminatene trenger kun å være laget av gode tresorter som; Alm, NORSK ask, Barlind osv. Altså de samme sortene vi helst vil lage naturbuer av. Lønn er også knallbra. I rygg og buk slenger en jo bare på det man vil. Har en Jr bue med lønn kjerne og sur rogn som sjiktlaminat, og den funker som bare rakker`n. Viktig at sjiktlaminatene er tynne hvis du bruker "dårlig" trevirke. Hvis du lager en bue til med de samme målene som 0001, bare at da bruker du 4 laminateri stedet for 2... Da øker pundstyrken en god del. Jeg har jo selvsagt en tabell med tykkelser og forventet pundstyrke, men hvor fa.. er den tro??? :? "Svartedødaren",den sorte rytterbua jeg HADDE, inntil Daniel rev av den :lol: , hadde ett senterlaminat på 3,5mm og rygg/buk på 1mm, totalt 5,5mm+glass=100#++

Det største problemet med glasset fra Ola, og andre leverandører i Noreg, er at det har masse langsgående striper/produksjonsskader. Det er et velkjendt problem forresten. Mike Westvang på Dryad fortalte meg at Amerikanske leverandører sorterer ut det beste til sine, og sender driten til oss...vi betaler...og de ler. Det samme sier Dale hos 3Rivers!? Selger, liksom.. Hmmm.. Men jeg skal sende deg en pm om leverandør på glass...bare jeg kommer meg hjem fra jobb en dag.. Tror jeg skal hjem i morgen. Han har ALT i både bredder og tykkelser. Carbon tooo :wink: Det beste er at han garanterer for kvaliteten, og sender deg gjerne en vareprøve. Jeg har sett flere buer han har laget og der finnes ingen striper! Frakt kan også ordnes rimelig :wink:
PS! Bua ser bra ut. Bli ferdig med den og sleng ut bilder. Strax! :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Buepresse

Legg inn av Christian »

Se på bildene med saga, se på støvet, se å få på deg støvmaske :wink:

men bua ser veldig fin ut så langt :)

er pilhylla helt i senter? Skal du runde av selve hylla? hvor lang er bua?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Christian : Takk, ja selvsagt bruker jeg maske. Skummelt støv. Buen er 183 cm lang. Pilhylla er 3 cm over senter, men jeg vil flytte den ned til kun en tomme over. Hylla skal rundes av, og pilpasseringen også.
Nå har jeg kommet litt lenger :
IMG_3554.JPG
(24.46 kiB) Lastet ned 3322 ganger
IMG_3556.JPG
(21.88 kiB) Lastet ned 3322 ganger
IMG_3557.JPG
(15.07 kiB) Lastet ned 3322 ganger
Nå er buen ca. 54 pund ved 30". Tror jeg vil ta den litt til ned, til ca 45 pund / 31". Øvre lem må bøye ltt mer. Her med litt for lang streng.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Buepresse

Legg inn av Christian »

lookin' guud 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Fin! 8)
Svar