Buepresse

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Buepresse

Legg inn av Stefflus »

Hardwood skrev:om buen skal ha nøytral eller positiv tiller. Eller hvor mye tiller.
?
Dette er en bruk av ordet tiller som jeg ikke forstår :oops:
(Jeg forstår "jevn tiller" og "whip-ended" og "arc-of-circle" og slikt)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Buepresse

Legg inn av Zeida »

Stefflus du er litt vanskelig av deg :P Jeg tror Hardwood mener hvor mye buen bøyer. Buer kan ha skarp bøy og veldig jevn bøy. Har jeg rett ?
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Buepresse

Legg inn av dagsunde »

Positiv/Negativ tiller berskriver hvordan buelemmene er i forhold til hverandre.
Hvis et lem bøyer mer enn det andre, sier man at det har en positiv tiller, (i
forhold til det andre).

Hvis man har bestemt seg for hvilket ben som er opp, vil da en bue som er
stivest i nedre lem ha en positiv tiller, mens hvis det øvre lemmet er stivere/
bøyer mindre, har buen en negativ tiller.

Vi ønsker jo vanligvis en viss positivtiller på buene våre, for å kompensere
for 3 fingre i bredden på strengen, litt over midten av buen...
--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Buepresse

Legg inn av Hardwood »

Takk, Dag.

Beklager, Stefflus.. det er fort gjort å glemme at dette kanskje er litt vel detaljert. Det er som Dag sier. Det er vanlig at det øvre buelem bøyer mest. Og hvor mye, det måler man lett på en Trad - bue, som jo er veldig skjematisk formet ( sammenlignet med en naturbue) ; mål strengehøyde fra innsiden av buken nøyaktig på fade. Altså på enden av håndtaksklossen, det er litt vanskelig å se av og til fordi den er veldig spiss og ligger mellom laminatene. Derfra til strengen er det vanlig med 5 - 10 mm større avstand enn på samme punkt på nedre lem. ( = mest bøy på øvre lem)
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Buepresse

Legg inn av africanbows »

Slik lager jeg også mine buer... Har flere jiger i flere fasonger. Slet litt i starten med å finne rett trykk som holdt. Kjørte først på med ca 6 kilo trykk med det utfall at proppen føk gjennom rommet som ett pistol skudd. Endte på ett trykk på ca 3 kilo som er mer enn nok for å laminere alt jevnt.
Det finnes likevel måter som er rimeligere (i utstyr) å lage fine laminat buer på... Det finnes enklere måter å lime reflex/deflex buer for de som ikke har kompressor. Fin bue forresten.. En perfekt bue er en bue som er behagelig å trekke, ikke for tung og som gir et godt kast.. Jeg foretrekker buer opp mot 45 pund, men som skyter fortere enn 55+. Det opptimale er å ha en bue så lett som bare det, men som også er superrask.. Det er her karbon er nøkkelen.. :D Jeg kjøper karbon av butikker som selger modell fly og bygging av modell fly.. De fleste flyvingene som selges i dag til modell fly er laget i karbon.. Limer du i jigen 2 lag karbon får du en bue from himmelriket i fart..
Har du også tatt deg tid til å lage en jig der lemene har buet kurve på langs får du mye mer fart på en lettere bue... Det å ha svakt bøyde kurve i lemmene fra handtak til nock gir mye ekstra i kast egenskap.. Det er sikkert mange som vet dette :) En slik jig tar noe lengre tid å lage, men det fins løsninger her og for å få arbeidet til å gå fortere... Jeg brukte profilerte lister med fin kurve som jeg limte inn i jigen.. God ide :D :D
Svar