Midtpunkt for tilring

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Midtpunkt for tilring

Legg inn av Odin »

Nå har jeg fått en bue ut av et svingete almeemne. Jeg har grovformet et stivt håndtak, hvor det er 3 tommer under midten av buen og 1 tomme over. Dette leste jeg om i Bibelen (bowyer's, altså...), så jeg går ut fra at det er riktig. Men om det er feil, har jeg mulighet til å pusse vekk håndtaket og la buen være uten håndtak. Noen meninger om dette?

Dessuten, nå skal jeg tilre buen, og jeg lurer på hva jeg skal bruke som midtpunkt. Skal jeg bruke midten av buen, dvs 1 tomme nedenfor toppen av håndtaket?

Jeg er også usikker på dette med at nedre lem skal være noe stivere. Noen som har råd og vink vedrørende dette?
What we do in life, echoes in eternity.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Midtpunkt for tilring

Legg inn av Hardwood »

Plasseringen av grepet høres riktig ut for meg. Ja, øvre lem skal bøye litt mer. Bare sånn at det så vidt synes. Du kan også måle slik : 18 cm over senter og 18 cm under, der måler du avstand vinkelrett ut fra buelemmet til strengen . Det bør være ca 5 mm større avstand på øvre lem, enn på nedre. Når buen er strenget opp.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Midtpunkt for tilring

Legg inn av Kviljo »

På et svingete emne er det litt unøyaktig, Hardwood :P

Når du setter buen på tillerstokken bør du tenke at presspunktene skal være på samme sted som når buen skal skytes med. Den må med andre ord stå på skrå, noe som gjør det praktisk å ha noe skli-sikkert materiale på toppen av tillerstokken. Om du setter den på slik, og får lemmene til å bøye helt likt på fullt trekk, så det øvre lemmet bøye mer enn det nedre når buen bare er oppspent. Nedre lem skal i teorien bøye litt mindre uansett på fullt trekk, men det er så lite at man knapt kan måle det, og i alle fall ikke se det. Hint: det er et direkte forhold mellom tykkelsen på lemmet og hvor mye det kan bøye.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Midtpunkt for tilring

Legg inn av Christian »

Hvordan bedømmer du hvor skrått den skal stå?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Midtpunkt for tilring

Legg inn av Hardwood »

Ja, jeg tenkte på det... Hvis emnet svinger kun sideveis, i hovedsak, så går det jo an å ha målene som utgangspunkt. De målene jeg nevner, kan egentlig bare brukes praktisk på en plankebue eller glassfiberbue / laminert bue. men det er nå greit å ha i bakhodet, når man tilrer en naturbue også. For fysikken gjelder uansett !
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Midtpunkt for tilring

Legg inn av Hardwood »

..den var til Kviljo, så ikke ditt innlegg Christian. Jeg ville sagt at den delen som ligger rett oppå tillerstokken skal være vannrett / i vater. Og som Kviljo sier; siden dette punktet faktisk ligger en tomme eller så UNDER midten (Når buen holdes loddrett) så vil hele buen stå litt skrått.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Midtpunkt for tilring

Legg inn av Christian »

hø... nå vrikka jeg hjernen min igjen :oops:

Tror jeg trenger visuelle hjelpemidler :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Midtpunkt for tilring

Legg inn av Kviljo »

Sant det, Hardwood. Uansett gir det jo en peiling på at det ikke skal være mye forskjell.
Christian skrev:Hvordan bedømmer du hvor skrått den skal stå?
Hvordan holder du buen når du skyter? Kontaktpunktene til tillerstokken skal være akkurat samme som der du plasserer hendene.

Edit: Neinei, Hardwood, det er selve buen som skal stå på skakka på tilleren. Altså ikke 90 grader på. - fordi man jo trekker i strengen ovenfor der man holder buen. Skyter man som Ishi, kan det tenkes at man kan sette tillerstokken 90 grader på buen... :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Midtpunkt for tilring

Legg inn av Christian »

aha! Da var jeg med på notene :)

men vil ikke "skråtillring" og "sterklemtillring" utligne hverandre? Eller, forsterke hverandre, blir vel riktigere.

Altså: Hvis man former ei bue med dønn symetriske lemmer så vil nedre lem oppføre seg svakere fordi den i prinsipp blir kortere pga håndplasering (EDIT: hm? kortere lem blir da sterkere?) men hvis man setter bua skrått på stokken og tillrer den med en synlig sterkere nedre lem, så vil den vel bare bli alt for sterk?

Christian: Skjønner?
Resten av verden: nope....

hm...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Midtpunkt for tilring

Legg inn av Kviljo »

Christian skrev:Christian: Skjønner?
Resten av verden: nope....
Riktig :lol:


Man kan enten sette buen 90 grader på tilleren og la nedre lem være litt stivere, eller man kan sette buen på skrå og la lemmene bøye (tilnærmet) likt. Poenget er uansett å fordele stresset jevnt. Den enkleste måten å se om en bue har riktig bøyeforhold mellom øvre og nedre lem, er å se om lemmene har fulgt strengen like mye. Om man kontrollerer strengefølgen underveis i spikkinga kan man altså også finne frem til riktig forhold mellom øvre og nedre.

For å visualisere kan man f.eks holde et pilskaft i endene og bøye det mot kneet. Så kan man flytte kneet til høyre og venstre langs pilskaftet og se hva som skjer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Midtpunkt for tilring

Legg inn av Odin »

Takk for gode råd. Jeg forstår at dette med tilring er en kunst. Jeg skal ta med buen til Moss til helgen, forresten.
What we do in life, echoes in eternity.
Svar