Tupper på Balinderrybuen?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Bowman »

Hei

Noen som vet noe om tuppene på balinderrybuen? Hvordan så de ut? Jeg har de øvrige målene, men er nysgjerrig på om den liknet på Hedebybuene? Jeg har sett en tegning og det virker som bare den ene tuppen er bevart og den virker lett rekurvert. Akkurat ytterst. Noen som har meninger om dette?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av nidrinr »

Jeg trur det er hele bua som har litt refleks, og tuppene som har defleks (lik Hedeby i tuppene).
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Kviljo »

Tror Daniel har rett. En bue fra samme periode, fra Nederland (Wassenaar), har samme profil. Jevn motbøy med bakoverbøyde tupper. Det virker som om hedebybuen som type har vært ganske utbredt omkring vikingtid, så du gjør nok ikke mye feil ved å lage en hedebybue med de generelle dimensjonene til Balinderrybuen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Bowman »

Takk for responsen. Det som kanskje da blir mest riktig, er å lage "vikingbuer" som er inspirert av funnene i Hedeby og Balinderry. Om buene hadde stor variasjon utover dette er vel bare noe vi kan tenke oss til. Den neste blir en Hedebyinspirert "vikingbue"

Linstreng er vel det aller mest riktige på en slik bue. Hva slags lintråd bruker dere til en sånn streng, og hvordan er den å lage kontra en i B-50? Oddbjørn vet vel alt om dette, så jeg kan jo sende en melding til han. Er det noen som vet noe om disse buene hadde noen form for grep? Skinngrep eller noe slikt?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Christian »

Barbour sin lintråd er vel den som det blir snakke mest om, men jeg har aldri klart å finne den, ikke i Irland en gang :roll: Så jeg bruker bare lingarn eller renningsgarn fra husfliden.

Hvordan det er å lage streng av lin i forhold til dacron? skal vi se... hm... bedre? ja, det passer fint. Det føles bedre å lage en streng av lin :wink:

Linstrenger vil være litt større en dacronstrenger, men jeg kan ikke fordra sånne tynne pingletråder uansett :roll: Lin føles også MYE bedre å jobbe med en dacron, dacron er glatt plastikk i forhold til den myke medgjørlige følelsen av lin.

En god linstreng strekker seg også mindre en dacron.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Zeida »

Her er fin farget (og ikke farget) lin. Stefflus har den og jeg har fått en streng av han. Veldig god streng.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Jacob97 »

Zeida skrev:Her er fin farget (og ikke farget) lin. Stefflus har den og jeg har fått en streng av han. Veldig god streng.
hvor?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Zeida »

:? ............... beklager glemte linken :lol:

http://www.bowstock.co.uk/cgi-bin/sh000 ... LT184BL250
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Bowman »

Naturmaterialer er mye deiligere enn plastikk.....det er jeg helt enig i.........."hu sa så,- brura og...... :wink: Men det jeg egentlig mente, var om den er mer vanskelig å tvinne.....neida, den er jo selvfølgeligikke det. :mrgreen: Jeg drar til husfliden på mandag. Dessuten så tror jeg at frua har sånt garn liggende etter bunadsyingen i fjor.


:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev:Barbour sin lintråd er vel den som det blir snakke mest om, men jeg har aldri klart å finne den, ikke i Irland en gang :roll:
Jeg kjøpte Barbour lintråd fraSløyddetaljer.no - og jeg tror Are har endel liggende... jeg bruker min til surring av piler ...
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Kviljo »

Det er mye enklere å lage strenger av dacron enn av lin. Dacron tåler at det ikke er likt stress på alle trådene, mens lin strekker seg mindre og tåler mindre - noe som vil si at man må være nøye med å fordele stresset jevnt på alle trådene i en linstreng. Voksa lintråd er enklere å jobbe med, men til gjengjeld blir det alt for tunge strenger.

Are Onstad sin artikkel om å lage strenger, som kan lastes ned fra handbue.org, om jeg husker rett, bør leses.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av nidrinr »

God linstreng er faktisk ganske vanskelig ja.. Ferdigvoksa lintråd-streng er ganske lett, men da til gjengjeld ikke særlig hensiktsmessig om den skal holde til en 140# bue... (Tau). :lol:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Moen »

Jørn Jensen på Lillestrøm har også Barbour lintråd. DIGRE sneller til og med... :wink:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av Christian »

hm... Ikke for å kuppe balinderrytåden helt men:

Jeg synes det er mye bedre å lage strenger av lin en av dacron. (Her bør det kanskje også skilles mellom hva som er enkelt og hva som føles best.) Det er "enklere" å lage en streng med dacron, sterkere fibre, tåler mer "nybegynnerfeil" osv. Men for meg føles det 100x bedre å lage streng av lin. Lintrådene tåler mindre en nylon og strengen må derfor bli større. Lintråd er mye enklere å tvinne en dacron. En annen ting er at dacron strekker seg no inni *** så ei kraftig bue må bøyes mye når de skal strenges opp for å få noe som helst av braceheight. Fingrene mine kan tvinne ca 5cm før de begynner å perspirere og med nylon mellom fingrene, så blir alt bare glatt og bedritent. Nylon blir heller ikke liggende like enkelt som lin, og vil "tvinne seg opp" mye lettere.

Og selvfølgelig: Etter å ha brukt uttallige arbeidstimer på å få det beste ut av det naturen har gitt deg, hvorfor spenne den opp med kunstfiber?? Da kan man like gjerne slenge på litt glassfiber :roll:

Jeg husker en diskusjon som gikk her for litt siden om tømmerstikk som glei opp. Det var vel Arco som starta den. Jeg hadde aldri noe problem med knuter som sklei opp før jeg laga strenger av dacron, da fikk jeg problemer fra 60#...

Krigsbuer (f.eks. MR buene) lå jo på rundt 120# ? og jeg tar vel ikke i for mye når jeg påstår at de ikke brukte nylon :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tupper på Balinderrybuen?

Legg inn av nidrinr »

Hehe, sant nok.. Men, det var vel også bedre kvalitet på den lintråden de laga spesielt for å bli buestreng.
Jeg skal innrømme at jeg bruker FF på de fleste buene mine. B50 duger ikke til anna enn buer under 60#.
Svar