Hvordan bygge barlindbue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Hvordan bygge barlindbue?

Legg inn av Odin »

Jeg skal i gang med å bygge en barlindbue og lurer i første omgang på hvilket forhold det skal være mellom den ytre, hvite veden (sapwood) og den indre kjerneveden (heartwood. beklager at jeg bruker engelske uttrykk, jeg er usikker på hva det heter på norsk.). Jeg har en ganske tykk barlindstokk og vurderer å sage av litt av den indre kjerneveden, slik at den avsagde "stripsen" kan brukes til en laminert bue senere. Det hadde vært dumt å redusere dette til fliser, hvis det likevel må fjernes, tenker jeg. Så hvilket forhold skal det være mellom det hvite og det gylne? Hvis det er 1 cm hvitt sapwood, skal det da være 2 cm gyllent heartwood, skal forholdet være 1:1 eller skal det være mest sapwood?

Jeg lurer også på om man må ha horn i nocksene. Finnes det en annen og enklere måte å løse det på? (Jeg skal prøve å få til en bue på 60-70 pund.)

Jeg blir takknemlig for svar fra ekspertisen her inne.
What we do in life, echoes in eternity.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hvordan bygge barlindbue?

Legg inn av nidrinr »

Du trenger ikke hornnokker, en sidenokk med surring av f.eks lintråd under nokken holder i massevis.
Forholdet mellom ytterved og kjerneved har ikke noe eksakt fasit på hvordan det være, men +/- 1 cm er vel et greit utgangspunkt. Om du inkluderer ytterved og kjerneved kan du nok måle ca 35mm fra rygg til buk i grepet, og kappe av det som måtte være til overs paralelt utover. Da skulle du ha mer enn nok til 70# uansett kvalitet på emnet.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hvordan bygge barlindbue?

Legg inn av Kviljo »

Det ser penest ut om det er omtrent like mye ytterved som kjerneved i tuppene. Ytterveden bør være omtrent like tykk langs hele buens lengde. Normalt betyr det at man må høvle seg ned noen årringer for å gjøre ytterveden tynnere.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Odin
Bueskytter
Innlegg: 45
Registrert: 10 nov 2010, 16:41
Bosted: Fredrikstad

Re: Hvordan bygge barlindbue?

Legg inn av Odin »

Takk for svar og innspill. Da går jeg i gang!
What we do in life, echoes in eternity.
Svar