Bue til 50 års gave.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Aphetoros
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 07 nov 2010, 04:11
Bosted: Drobak

Bue til 50 års gave.

Legg inn av Aphetoros »

Skal igang med å bygge en bue til en god venn som fyller 50 neste jul. Er ingen erfaren bygger, har bare bygget en bue så langt (Holmegaard). Derfor begynner jeg i god tid slik at det finnes tid til flere forsøk :)
Har tittet rundt på forumet, men informasjonen jeg finner blir for "fragmentert". Håper derfor at dere kan bidra med å samle gode råd.

I tillegg til å være en god bue vil jeg gjerne at den er fin å se på. Har derfor lekt med tanken om å laminere flere treslag, to eller tre ulike, for å få forskjellige farger på buen.
For eksempel Ask(Alm)/Ener/Eik hvor eneren bare er et ganske tynt lag midt i buen. Eller bare ask og eik.
Når det gjelder form hadde jeg tenkt at buen skulle ha et D formet eller kanskje ovalt tverrsnitt, og være tykkere på midten så den bøyer lite eller ingenting i grepet.

- Noen som har erfaring med slik laminering?
- Finnes det noen tegninger/mål som man kan gå etter?
- Er Alm mye bedre enn ask?
- Er det best med årringer som "står" vinkelrett på bøyeretningen, eller skal de være parallelle med bøyen?
- Hvordan skal tykkelsesforholdet være mellom treslagene? (Ser for meg at treet på strekksiden (Ask eller alm) skal være tykkest)
- Har sett at noen langbuer har mørkt tre e.l. innfellt på siden over grepet. (Som en pil) Har dette noen funksjon eller bare til pynt?

Håper jeg uttrykker meg forståelig, og venter spent på innspill.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bue til 50 års gave.

Legg inn av nidrinr »

-Ask/eik er velprøvd, og fungerer bra.
-Om du har bestemt deg for å laminere, pass på valg av lim. Blå epoxy er en sikker sak.
-Skal du bruke plank, vil jeg si det er enklest å bruke stående årringer. (Årringene har "streker" mot/fra deg)
-Om du vil finne treverk sjøl, noe som krever litt mer både mtp tørking og venting, vil jeg anbefale liggende årringer. (Ytterste årring på treet som rygg. Ryggen på bua er den sida som vender fra skytteren.)
-Jeg vil anbefale å ha mer av det kompresjonsstreke treslaget enn det som skal tåle strekk. (Mer eik enn ask i dette tilfellet, men om det er 50/50 gjør ikke det noe.)
-Alm og ask er begge gode. Som rygg i ei laminert bue vil jeg tru de er omtrent like gode valg. Aska er litt mer utsatt for å trekke fuktighet, legg på en god siste finish så vanntett som det lar seg gjøre.
-Skal du lage steinalderbue (ala Holmegard e.l), så ikke tenk D-form på lemmene. Flate lemmer, estetisk sett gjør det ingen ting om de blir litt ovale. (Om du laminerer ask og eik kan du fint også lage en mer langbue-inspirert bue med D-tverrsnitt som bøyer i hele buas lengde.)
Svar