Stålbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bendik
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 13 jun 2006, 23:54
Bosted: Vekterli
Sted: Røyrvik

Stålbue

Legg inn av Bendik »

Hei!

Jeg har lenge gått med tanken å smi en bue av fjærstål. Har lest litt om stålbuer på nettet, men føler meg enda ikke klok nok. Buer av stål har visstnok vært å finne i India i lang tid, der de hadde sin storhetstid på 1500-tallet, så det er ikke akkurat en ny idé. :)

Noen som har prøvd/sett noe slikt? Fant noen bilder av forskjellige buer som er funnet i India, men er usikker på hvilken form som kan egne seg best.Bilde
Bilde

Har også lest at stålbuer var vanlige på 50- og 60-tallet, men har ikke funnet noen bilder. Noen som har kunnskap om dette?

I følge det jeg har lest, har stålbuer aldri vært like gode som trebuer, men det hadde vært utrolig morsomt å prøve!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

En svensk fabrikk lagde tusenvis av stålbuer, jeg tror de første kom i slutten av 1930 årene eller tidlig i 1940 årene. Jeg tror fabrikkens navn
var Sefab. Det finnes fortsatt en god del av dem. Buestrengen var
laget av stålwire. Oddbjørn.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg mener å ha lest et sted, men jeg er ikke i stand til å huske hvor, at det bare var svenskene og engelskmennene som greide å lage gode stålbuer. I moderne tid var de vel bare et mellomtrinn mellom rene trebuer og glassfiberarmerte recurvebuer.

De hadde også noe dårligere kast enn glassfiberarmerte trebuer, så i følge et gammelt instruksjonshefte fra Norges Bueskytterforbund, måtte man legge på omtrent fem pund ekstra på stålbuene for å få samme kastet. Ellers hadde de visstnok en lei tendens til å knekke pga materialtretthet.

Men det hadde vært veldig artig om noen hadde prøvd å lage en!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Bendik
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 13 jun 2006, 23:54
Bosted: Vekterli
Sted: Røyrvik

Legg inn av Bendik »

Takk for info!

Jeg har også lest at stålbuer har dårligere kast enn andre, og at de for å kompensere hadde kraftig rekurv, slik som på bildene av de indiske buene. Noen som har forslag til utforming? Er litt usikker på hvordan den burde være bygd opp, med lengde, form osv. Det går jo selvfølgelig an å lage flere prøvemodeller, man må tross alt ikke ut i skogen og finne emne å sette til tørk :lol: Uansett blir den nok ikke like effektiv og vakker som en god trebue, men man må jo prøve!

Tenkte å følge opp med en "buemakerlogg" a la KEn når jeg setter i gang, så kan dere komme med synspunkter underveis. Med min begrensede buebygger-erfaring kan jeg trenge noen tips.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Morsomt Bendik!! Jeg er så heldig å eie to US produserte aluminiumsbuer. Disse ble kun produsert noen få år på 50 tallet før glassfiber tok helt over... De er nok mer stabile og mindre påvirkbare for temperatur-svigninger enn stålbuer, vil jeg tro. Recurverte ( meget tynne i tuppene) og med pilhylle på begge sider! Som Oddbjørn skriver, det er "masse" stålbuer hist og pist... de aller første ble laget av de svenske "Sandvig" (de med sag og annet verktøy). Det henger noen til utstilling i Moss bueskytterhall. Du har vel også sett på den undelige "stål-bue-saken" på historisk museum i Oslo? (se annet sted på forumet) Lykke til med prosjektet.. du må nok stålsette deg for en slik oppgave. Om du er på Oslotraktene er du velkommen innom til å ta en titt på mine alu-klenodier:-)
Bilde
Brukeravatar
Bendik
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 13 jun 2006, 23:54
Bosted: Vekterli
Sted: Røyrvik

Legg inn av Bendik »

Takk :)

På grunn av at det ble uventet mye å gjøre før sommeren ser det ut som om jeg må utsette prosjektet til etter ferien.. men bue skal det bli!
Svar