Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Deto »

Hei alle her inne , glad jeg fant forumet.

Fikk plutselig en idè for litt siden at jeg skulle lage pil-og-bue.
Har den siste tiden lest mye på nettet om buer og har bestemt meg for å lage en Reflex deflex bue i eik.
Materialvalg ble eik grunnet lett tilgang.

Siden dette blir min første ordentlige bue lurer jeg litt på de rette dimmensjonene på bua.

Foreløpig ser det slik ut:
Har skjært ut å høvlet 3 stk. 5x40x1750mm rettskåren Eik + en kloss til håndtak.
Kunne tenke meg å ha buen ca. 50# tung over et drag på 30-31"

Buen blir da 15x40mm - Kan 15mm bli for tykt??
I så tilfelle kan jeg høvle det litt til på emnene før liming.
Eller kan det være like greit å runde av langs hele buken?
Med tanke på Eik kan det kansje være lurt å legge et lag glassfiber på ryggen?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Bowman »

Hei

Du burde ikke lage deg for mange ønsker om hvordan ting bør bli. Bare begynn å forme emnet og se hva det blir til. Er det plank eller naturemne? Jeg har mest erfaring med naturemner. Bruk drakniv, surform rasp, sikling, og skaff deg en tiller. Lykke til. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Deto »

bowman skrev:Hei

Du burde ikke lage deg for mange ønsker om hvordan ting bør bli. Bare begynn å forme emnet og se hva det blir til. Er det plank eller naturemne? Jeg har mest erfaring med naturemner. Bruk drakniv, surform rasp, sikling, og skaff deg en tiller. Lykke til. :D
Takk for svar - det er plank. Det emnet som er tiltenkt ryggen har usedvanlig lange årringer. De går rett hele lengden igjennom.
Jeg tenkte flatbue pga de emnene jeg har , men det er nok riktig å ikke forhåndsbestemme hvordan den skal bli.

Det var denne videoen som inspirerte meg til å lage : http://www.youtube.com/watch?v=80527FAa-L0

Hvis jeg limer sammen slik som på videoen så blir det vel en ref/deflex bue - eller - kan jeg forme buen ovalt i bakkant selv om det er ref/deflex?

Jeg har noe verktøy da jeg har lang erfaring som tømrer og snekker med jeg må nok kjøpe noe spesial verktøy for naturemner.
Skal hvertfall bli gøy å prøve.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Bowman »

Hei igjen.

Hvis det er din første bue, så ville jeg ikke eksperimentert for mye. Refleks/defleks krever oppvarming og bøying av emnet og det kompliserer mye. Du kan lage en helt tradisjonel pyramide/flatbue som blir bra. Pass på at emnet har stående årringer. Se litt på buer på forumet og bli litt inspirert. Konsentrer deg om å få riktig tiller. At den bøyer jevn og fint og likt på begge sider.
Jeg er ganske fersk selv, men har lært mye på et snaut år. Lykke til.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Moen »

Hvis du limer sammen de tre laminatene, så havner du et godt stykke over 50#. Jeg tipper du er nærme målet ditt, eller over med kun to laminater. Jeg har laget en haug flatbuer av ask. De var 12mm tykke i hele lengden (ikke laminert), 40mm brede på det bredeste og 12mm i tuppene. De havnet på rundt 35#.
Jeg tror at det ligger bilder og/eller målene på "Mr Moens Buer" Eller så ligger det en bra beskrivelse på hvordan lage en flatbue hos "Bue og Pil" Det Danske bueforumet...

PS! Ikke legg så mye vekt på om emnene dine ikke har stående årringer. Se heller til at de har RETTE årringer... Det har mere å bety. Å lime inn moderat motbøy ser jeg heller ikke at skal komplisere så himla mye. Du må bare være nøye når du limer slik at buen får lik motbøy i begge ender.
Lykke til :D
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Deto »

Takker for svar , tar alle meninger og råd med i samlet vurdering å går for Prosjekt : Laminert Eik refleks defleks. Skal prøve å få til bilder underveis.
demian
Bueskytter
Innlegg: 68
Registrert: 16 okt 2007, 21:04
Sted: Senja, Troms

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av demian »

hei, på denne siden finner du ei lita bok/hefte om bygging av en enkel reflex/deflexbue.
Lagde min med buk av eik og rygg av ask. Backa den i tillegg med silke for å være på den sikre sia. Blei ikke all verden av fot/sek, men den blei stabil og presis.
Noen foretrekker en litt "rundere" tiller enn den som vises i dette heftet, dvs at tuppene skal bøye lik resten av buen når den er oppspent. Opplevde det som ganske vanskelig å tillre den da motbøyen blei større ettehvert som jeg skrapte av buken. :roll:

Buen i denne byggebeskrivelsen limes i form. Ergo trenger du ikke dampe og koke den :wink:
Ferdig innskutt er tuppene så og si i høyde med håndtaket (på ryggsia) når den er nedstrengt. Det ideelle ville vel vært at de bøyde litt foran (kanskje en tomme?) men det er vel avhengig av hvor gode matr en har, og hvor godt en får til å tillre den og hvor mye motbøy en tør å legge inn. Griffin har noen fine bilder av reflex/defleksbuer på trådene sine.


http://www.tradbow.no/index.php/boker-buebygging.html
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av nidrinr »

Hør på Moen om laminering og tilhørende tips. Gi gutten et værste' så lagern tre gode buer om dagen :)

-Det jeg har gjort med eik og laminering, er enkle buer med pyramide/holmegard-inspirerte former. Har da brukt eik i buken, og stort sett ask i ryggen. Selje og bjørk vil nok fungere like bra, men da må du gjøre en innsats for å lage laminater for hand. Jeg vil nok uansett anbefale en eller anna form for backing til eik. Enten i form av et anna treslag, eller noe som holder i strekk. Enkel løsning er linstoff, eller lintråder som du legger langsetter i ryggen sausa inn i lim. Et anna godt alternativ er steinbittskinn. For den som ikke er like opptatt av historiske materialer, går det ann å bruke slik der plastgreie som er rundt avisbunkene når de leveres i butikk.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Grauten »

Som nybegynner, så kan du bli kraftig lurt når du tillrer en reflex/deflex bue. Det du skal ha klart i tankene, er at all trevirke skal bøye tilnærmet like mye i respektive lem. Dersom du bruker tillerformen til en rett bue, så vil den delen som i utgangspunktet har motbøy, bli satt under mye større stress enn de rette delene av lemmet. Litt vanskelig å skulle forklare på en lettfattelig måte, men øvelse gjør mester! :twisted:
Dersom du er ute etter en bue som skal holde, og som gjør det første forsøket til en suksess, så ville jeg gått for en pyramidebue. Dersom du er fascinert av ting som kan gå galt, og det sporer til økt insats og viten, så fortsetter du tankegangen :D Men da ender du fort opp i samme båt som en del av oss her på forumet: avhengig! :evil:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Zeida »

He.... Den der videoen de e ja de e litt..... ikke helt prisis de skal gjør alt så fort og enkelt men det er ikke det det handler om. :D
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Deto »

Hehe.. ting som kan gå galt gir en mye bedre tilfredsstillelse å klare.
Det blir nok pyramideform og mest sannsynlig glassfiber backing. Dog et enkelt utformet håndtak.

Har 20 års erfaring som tømrer/finsnekker og tror selv jeg kan få til en god dialog med disse eikestykkene.
Knekker'n så knekker'n. Det er ikke så himla mye bortkastet jobb egentlig , men det er da litt synd med materialer da...

Igjen takk for svar , de kommer godt med.
Apropos avhengig :evil: - kjenner jeg meg selv rett så blir det nok flere typer buer.Det er jo trivelig å jobbe med treverk og denne type hobby kan jo arbeides på litt sånn innimellom.
Også så gøy da med å lære nye ting. Streng - piler - spisser - fjær. :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av nidrinr »

..Det artige med dette er at jo mer du finner ut av, jo mindre innser du at du kan.
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Grauten »

:twisted: kloke ord fra en vis mann!
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Deto
Bueskytter
Innlegg: 33
Registrert: 23 okt 2010, 14:09
Bosted: Re
Sted: Re , Vestfold

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Deto »

Limte sammen , grovforma den og spente opp akkurat så litt for mye. - Knekk!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hjelp til riktig dimm. av flatbue i eik?

Legg inn av Christian »

Trenger fyringsved au :wink: pån igjen :mrgreen:

Bilder av knekk er alltid interessant forresten.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar