Indianerbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

ok :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

mener jeg har lest at eastern woodlands indianere var rundt 160-170cm.

Men ja, høyde på person har ikke noe med trekklengde å gjøre. Alle plains indianerne hadde trekklengde på 22-24" mens de små japanerne hadde/har trekklengder opp til 41"

Leste nettopp inne på primitive archer at sudburybua egentlig skal bøye i grepet, ikke mye, bare akkurat så mye at man avlaster lemmene litt. Det gir jo mening, for det er svært få indianerbuer som ikke bøyer i grepet. Mange har et smalere grep, som f.eks. Modocbuene, men de bøyer likevel i grepet.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

men ossen klar dem å sikt vis dem ikke trekk tel haka en gang og japaneran ossen klar dem 41" det e jo umulig :?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

instinktiv skyting veit du :wink: akkurat som å kaste snøball 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Sudburyen var på 67". jeg målte den til 65# før den knakk. Merket at det var en ideell styrke på den buen. Den var akkurat passe tung. Noe å strekke seg etter. Og den spikret pilene på 25 meters hold. Måtte bruke makt for å få de ut av blinken. 67 tommer er det målet som er oppgitt "Bowyers bible 2". Men den burde vært smalere i grepet. Har tenkt at den muligens ble trukket for langt. Holmegårdsbuen min som er 165 mellom nockene tåler 28" tommers trekk. Men det er et ekstremt bra emne.
Jeg skal uansett lage en ny. Er svak for designet. Kommer til å lage en i almeplank med stående årringer. Ble veldig nysgjerrig på det at den skal bøye litt i grepet. Kanskje jeg ikke lykkedes helt med grepet. men det er noe rart med det grepet. Har noen noen bilder av den originale? Det virker som at grepet bare er en klump?
Er veldig sugen på hickory som er orginalen, men da må det bli hickoryplank,-ikke sant? Hickory som naturemne er vel omtrent like vanskelig å få tak i som osage.
Apropos osage. Cherokeebuen er opprinnelig laget i osage orange. Tror jeg trenger en osage og en hickorybit fra junaiten. Import? Noen som har lyst til å være med? Billigere frakt.

:-)
Sist redigert av Bowman den 12 okt 2010, 14:03, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

hm... 67" er jo en lengde som burde ha tålt 28"... knakk den i nedre lem? hadde vært spennende å sett bruddet
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Indianerbuer

Legg inn av Grauten »

Jeg har laget en del sudburys opp gjennom årene, og det er et lekkert design. Men
det kan være litt "tricky" å tillre de. Dersom du har et bilde av knekkstedet, eller gir en pekepinn på hvor det smalt, så kan det være at du kan få svar på hva som gikk galt. 8)
Som jeg alltid har sagt: Man lærer mere av de buene som knekker enn av de som holder! :twisted:
Etter min mening, så skal sudburybuene ha "flytende" linjer, ikke humper og utvekster. Dette som et apropo til spørsmålet ditt om grepet. :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

jeg har laget en bue i rogn som er 130 nock tel nock den har jeg hatt opp på 28 den fikset det fint bøyer rigtig nok i hele buen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

hvor mye følger den strengen?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

min det vet jeg ikke kan legge ut bilde nå jeg legger ut på min tråd
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

hva menes det egentlig med sting follow eller streng følge? betyr det at strengen er borti buen en viss lengde?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

nope. Det betyr at bua holder seg bøyd etter at man tar av strengen. Hvis man har ei bue som er rett, drar den litt for langt og knuser fibrene i buken, så vil den bøye seg når man spenner den ned også. Så hvis bua følger strengen mye, eller følger strengen usymetrisk og over korte områder, så er veden under mer stress en den klarer å takle.

Husk at trefibrene ødelegges på to måter. Enten ryker de i strekk, knekk flis og f@£nskap i ryggen. Eller så knuses de i buken. Den siste er det ikke så mange som legger merke til, fordi bua fortsatt "ser" hel ut, og fordi det ikke er like eksplosivt som et brudd i ryggen.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Jeg skal legge inn et bilde av buen og knekkstedet senere ikveld. Interessant dette her. Skulle gjerne likt å vite hva som menes med å bøye "litt" i grepet. Skulle også gjerne visst om noen har bilder av en slik bue. Noen som har en slik bue og kunne bidratt med noen bilder?
Jeg skal nok lage flere sudburys. Veldig kul og pen bue med en verdig historie bak seg.
:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Begge disse har jeg allererde sporet opp Zeida. :-) Men takk allikevel. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar