Indianerbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Wampanoag indian flat bow. 1660. "Sudbury" og en stykk "Cherokee war bow". Ask fra melsomvik.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Aner ikke i hvilken grad jeg har lykkes med dette. Buene er basert på tegninger i "Bowyers bible 2" Blir drøyt å kalle det replikas, men Cherokeebuen tror jeg er ganske lik en orginal. Jeg har tillat meg å dikte litt på Sudburybuen. Skinngrep og fjærpimp. :-) Lurer på hva indianeren som i 1660 ble fratatt orginalen etter å ha blitt skutt av en teit hviting ville sagt hvis han hadde sett denne. Kanskje han ville sagt ugh-ugh....... :mrgreen:
Buene skyter bra. Cherokeebuen er svært lik en elb. Bare litt bredere og flatere. Den bøyer fint i hele sin lengde.
Mål: Sudbury. 67" ca 60#-28" Ikke målt ennå. Cherokee 72". Pluss/minus 60# Ikke målt. Det sier "fump" Når pilene treffer blinken. :-)
Cherokeene har tatt opp buemakertradisjonen sin i moderne tid og lager visstnok disse buene den dag i dag. Har lest at de driver en form for lengdeskyting som kan minne om "rowing marks". Morsomt.
Ellers så har jeg brukt b-50 og herdins lakkbeis i lys brun. Buene ble pusset med 240 papir før de ble beiset og deretter behandlet med stålull. Nå venter bare en solid dose med finishing oil.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Indianerbuer

Legg inn av nidrinr »

HERLIG!!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

Fett som fjell!

Massive nokker på cherokeebua, just som i tbb :wink: har den mye rekyl?

Bueskytinga til Cherokee nation er, kort fortalt, en versjon av rowing marks med "marks" av maisstilker. Disse er stabla opp i hauger på størrelse med en mann, og man får poeng etter treff og etter hvor langt inn pila gikk :twisted:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Indianerbuer

Legg inn av MalaWolf »

Helt høvding!!

Intet mindre enn beundringsverdig. Bøyer meg i støvet.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Indianerbuer

Legg inn av Kviljo »

De tåler en tur i skogen de buene der 8) Pene bøyer også!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

Flotte buer hva er strengene laget av? :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

Ja, hva er egentlig strengene laga av? :evil: Så fete buer fortjener mer en nylon :wink: Nå nærmer jeg meg 1kg elgsener her, så det er bare å si ifra hvis du vil ha litt :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Bukker og takker. Strengene er av Dacron b-50. Gjorde dem litt ekstra tykke. Burde absolutt vært elgsener. Tenkte at Christian kunne arrangere kurs i elgsenemekking. Jeg kjenner mange elgjegere og har tilgang på sener, men vet ikke helt hvordan jeg gjør det.
Cherokeebuen sparker litt ja. Tror den er mest historisk korrekt. Sudburybuen burde vært smalere i grepet. Den neste skal jeg lage i hickory.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Og der tok sudburybuen knekken. Jaggu knakk den da jeg forsøkte å måle den på 28" trekk. Den knakk på tilleren. Den er imidlertid hel i buken. Den har ikke knukket tvert av. Går det an å lime med blå araldit og eventuelt backe med råhud eller glassfiber? Liker ikke helt tanken på Glassfiber, men fanken heller. Buen var jo så grom. :( Den har sprukket fint uten noen form for oppflising. Tenkte jeg kunne helle super attack nedi sprekken og bruke epoxy der det er lettere å komme til. Har ikke lyst til å bende for mye på det. Tenkte muligens på senebacking eller råhud. Noen som har synspunkter på dette? Hva bør jeg gjøre? Er det håp?

Senebacking kunne jo gjort seg. Hvordan går man fram?

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Indianerbuer

Legg inn av Kviljo »

Æsj! Det ER kjipt når det skjer!

Skal du prøve å lime det er det tyntflytende superlim som er best, men når ask ryker i strekk er det som regel et tegn på at området er for stressa eller at det er en feil i treet der. Det vil uansett si at du må ta ned buen en del - 10-20 pund kanskje, for at den skal holde etter at den er limt. Det forutsetter nok også at du limer på ei ekstra treflis på ryggen og surrer det godt.

Alt i alt er det sannsynligvis en bedre løsning å heller begynne på en ny.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Takk for tips. Jeg skjønner at jeg må ta ned buen endel og da blir det ikke så interessant. Hva med råhudbacking av hele buen? Det går jo relativt greit å lage en ny.- Ergelig. Den skjøt bra. Måtte hale og dra i pilene får å få de ut av blinken. :?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

hmf.. det va da som bare det var jo en så flott bue men bruker du ikke å få til det der me surringer men enig med kviljo start heller på en ny. Vis du vil kan du jo prøve å lime det men...... jaja synd med buen uansett :(
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Nå vet jeg hva jeg skal gjøre. Jeg skal ta en tur til Haugestad sagbruk på Skoppum. De er spesialister på lauvtrevirke. jeg skal kjøpe en monsterstokk av alm med stående årringer. Av den skal det bli: En stykk ny sudburybue, en stykk hedeby/ballinderry vikingbue, en stykk nydambue og jaggu kan det hende det blir plass til en holmegårdsbue også. Nå skal naturemnene mine få lov til å tørke leeeeenge. Jeg tar en pause og går over til foredlet trelast. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

haha flott
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Har en teori. Virker som det er veldig tynne årringer på emnet som knakk, pluss at jeg ikke burde ha brukt sandpapir på ryggen. Det var riktignok bare litt lett pussing. Nå skjønner jeg hvorfor emner med store årringer er tingen. Her er det jaggu meg mye læring på en gang. :mrgreen: Aldri mer sandpapir på ryggen og jaggu skal de få tørke leeeeeeeeenge,----de stokkene som ligger i kjellern. :wink: Jeg får kose meg med cherokeebuen så lenge. Den skal jeg ikke måle vekta på. Ryker den så får den ryke under skyting. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar