Indianerbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

Ask er litt dust sånn. Ringporøs veit du, så et tverrsnitt med liggende årringer kan betegnes som kjempebra/ubrukelig/kjempebra/ubrukelig osv...

Du kan reparere den med liming, skjøting, surring og sene/råhudbacking, men reperasjonen ville ta så mye tid og fikling at du kunne ha spikka deg 3-4 nye buer på samme tida :wink:

Kos deg med tanken på at jo flere buer du ryker, jo mer plass har du å fylle med nye buer :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Indianerbuer

Legg inn av nidrinr »

Banneord med volum pleier å hjelpe på bueknekk.. Ellers er det som nevnt bedre å starte nye enn å bruke for lang tid på å skulle reparere. Har bua gitt opp er det som oftest en grunn, så får man heller se på hvorfor og lære til seinere.

-Regner med det ikke er umulig å reparere, så om du vil er det lov å prøve.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

Nidrinr er ikke du lærer? Jeg er 12 og du sier banning i høyt volum er bra vis du knekker en bue. Skal da innrømme at jeg banner ganske bra når jeg knekker en pil eller en bue eller noe sånt men du er lærer så du skal liksom ikke gjør det :lol:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

forskjellen er vel at Nidrinir ikke er en 12år gammel gutt :roll: hihi
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

hmf.... :? Det er bedre å banne som 12 enn som lærer. 12 år lærer eller 80 år lærer har ikke noe å si det er lærer :D
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Det kom endel volumniøse banneord her ved 18 00 tiden eller noe sånt ja. Herregud. Vi har da nok trær og stokker vi kan forme. Dette er jo bare gøy. Men for svarte,---det er den andre sudburybua jeg knekker. Hviler det en forbannelse over designet? Sikkert han indianeren som ble skutt av et kolonisttroll i 1660. Han går igjen og hevner alle forsøk på å kopiere vidunderet. Men jeg gir meg ikke....... :twisted:

Er ikke så sikker på om jeg gidder å bruke mer tid på vraket. Man har som regel en seriereaksjon. Etter smellet så blir man stille, ihvertfall jeg, deretter kommer det endel banning, som ender opp med nesten en bønn om at det ikke må ha skjedd.......deretter febrilsk tankevirksomhet og alle mulige utredninger om å reparere og alskens tull. Man gidder da ikke bruke så mye tid på en vraka bil engang. Få det vekk og begynn på nytt. Blanke ark og masse visdom om treverkets lunefulle krumspring. Kviljo har rett. Det var noe som gjorde att den knakk. Snufs..... :shock: :evil: 8) :wink: :D
Sist redigert av Bowman den 11 okt 2010, 21:53, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Jeg er også lærer og banner så det lyser, men ikke på jobben. Hjemme er jeg helt vanlig sivil. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

en lærer som banner foran 80 12åringer? hm? what, off topic sier du? jaja...

Men angående repp: Al Herrin som har skrivi Cherokee bows and arrows, og faktisk er/var cherokee (sikkert dau nå..) har en ganske tøff måte å reparere sprekker/fliser på. Først limes sprekken etter beste evne, også syr du en tube av våt råhud stramt rundt bruddet. Tuben bør være 1.5" lengre på hver side av bruddet. Når huden tørker så krymper den og det skal visst være skikkelig solid :) men jeg har aldri prøvd det sjøl, så jeg kan ikke si hvor bra det funker..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Kunne jo selvsagt limt og surret og sett hva som hadde skjedd. Men aldri banning på jobben. Der er det bare hyggelige gloser som kommer fra min munn. Det er på vei hjemover at det skjer........... :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Indianerbuer

Legg inn av nidrinr »

Zeida: Lærere er mennesker. Vi banner hverken mer eller mindre enn andre mennesker. Mulig vi er flinkere til å lande på alternative ordvalg når vi er på jobb, men det er ikke slik at lærere er fra en anna planet. (Bortsett fra i Tommy og Tigern). Det er forresten forskjell på hvordan man ser på banning forskjellige steder i landet. Det som kalles banning noen steder, er bare en vanlig del av dialekta andre steder. Her på innlandet er det få som i det hele tatt legger merke til gloser som ville forårsaka hakeslepp og hjertehopp i de finere strøk i hovedstaden.

Hemmeligheta er bare å "spare på kruttet", og ikke slenge om seg med saftige gloser hver gang man opplever hverdagens små utfordringer. Da vil noen velretta gloser fungere som de skal når det først skjer noe som trenger litt eksplosive utladninger. -Og det hjelper. :P
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Indianerbuer

Legg inn av Hardwood »

Bra innstilling, Bowman ! Gå på. Det er mye å lære av en knekt bue. Jeg er enig med deg i at de tynne årringene kan ha spilt en rolle, jeg la merke til det på bildene. Men hvor lang er (var ) Sudburyen ? Sikker på at den ikke var litt for kort for den trekklengda ? Eller så hadde det vært interessant å se bilder av knekkområdet, det er vel oftest en liten "uregelmessighet" i årringene som har skylden. Når det gjelder sandpapir, ser jeg ingen grunn til å la være å bruke det. Bare du pusser jevnt og ikke tar vekk for mye noen steder.. Er ryggen hel yteved ? Bare tatt av bark ?
Hickory sa du : har du det ? Bruker du det, kan du gå ned på dimensjonene en del og få samme vekt. Og hickory ryker ikke i ryggen uten GOD grunn 8) Men jøsses, alm er også glimrende !
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Indianerbuer

Legg inn av nidrinr »

Det med trekklengde er i grunn et poeng. Det er ikke sikkert den var ment til mer enn 25-26" trekk.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

nja..... De va vel små de der indianeran :?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

Jo.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Indianerbuer

Legg inn av nidrinr »

De vakke nødvendigvis små, men hadde ofte en trekkteknikk som var kortere.
Svar