Indianerbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Indianerbuer

Legg inn av Kviljo »

Veldig tøft :) Siden de er så korte og forlanger så kort trekk, virker de litt rare. I alle fall i bruk. Tilnærmet håpløse til blinkskyting, men så er de jo ikke utviklet for rett-opp-og-ned blinkskyting heller. Er det mulig å tenke ut en gjennomførbar konkurranseform som ville favorisere slike buer? Det kunne vært en artig greie for å vise at historiske buer er mer enn langbuer og holmegårdsbuer.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Takk. Kanskje hurtigskyting kunne vært noe med denne bueformen. Litt geriljaaktig........ :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Indianerbuer

Legg inn av nidrinr »

Ei løype der du er nødt til å komme deg rundt med bua på tid vil jo favorisere slike buer..
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Hva med fem seks piler på buehånden, to i munnen og en på strengen og klar ferdig gå............Hvem skyter raskest og med best mulig treff...:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

Han: http://www.youtube.com/watch?v=2yorHswhzrU . Han skyter 12 piler på 17 sec.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Da har jeg skutt noen piler med buen. Synes den skyter ganske normalt. Den er ganske rask. Vært litt engstelig for dette med "Stacking" Den oppfører seg som en småsint flatbue skal gjøre. Tenkte jeg skulle forsøke å lage den litt lengre neste gang. 140 cm burde være ideelt. Dessuten har jeg et laminatprosjekt oppi hodet. Hvis dere går på youtube og sjekker ut "Apache shortbow" i 3 lags laminat så skjønner dere hva jeg mener. Den er helt rå. Tenkte jeg skulle lage en med rygg i hickory og kjerne i osage. Hva burde jeg brukt som buk? Noen som har synspunkter på dette?

Nå er forøvrig Sudbury nr 3 ferdig. Skjøt med den i sted. Den er helt rå. Kompromissløs indianer flatbue i hickory på 67#-28". Litt tunge tupper, men jeg har prøvd å være tro mot tegningen. Virker som at de var slik. Bilder kommer.

:D
http://www.youtube.com/watch?v=CKul5Hm4 ... detailpage
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Indianerbuer

Legg inn av nidrinr »

-Om du da i det hele tatt trenger noe tredje laminat.. -Ellers er vel ipe en vinner i buken. Andre gode er masaranduba (mener det er det det heter), sitrontre, barlind, gullregn, eik, alm (spesielt om du varmebehandler den før du limer den på er alm fantastisk)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Sudbury 3

Det som skulle blitt hoppski på 60 tallet ble en sudbury på 2011 tallet. Verden er ironisk og ganske kul. Lurer på hva indianeren i 1660 ville sagt hvis han visste hvor mye oppmerksomhet buen hans fikk flere hundre år senere. Hickory. 67" nock til nock. 67#-28" trekk. Den skyter effektivt og bestemt. Litt tunge tupper, men jeg har prøvd å være mest mulig tro mot tegningen. Takk til Oddbjørn for fint emne.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Alle indianerne sammen.

Cherokee, Wampanoag og Apache.

Bilde

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Indianerbuer

Legg inn av Jacob97 »

fine buer :D
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Re: Indianerbuer

Legg inn av haro »

Hmm. Jeg føler med deg med knekken der...
Hvis du ikke allerede har fulgt Ivar sitt råd så kan det være en ide å bruke Casco blå-hvit epoxy og smøre dette på sprekken og så varme det opp med en varmepistol eller hårføner(har ikke prøvd akkurat det, men...) da blir limet som vann nesten og vil renne ned i sprekken. Dette er ikke helt enkelt å få til uten at det blir noe griseri så jeg anbefaler at du lager(bryter) en "kopi" av den knekte buen, en kvist el. lign, og prøver først (rehearsal liming he he).

Jeg har testet selv og resultatet ble bra i grunn. MEN!!!! Som hr.Malde så korrekt påpeker så må du nok ta den ned noe slik at den overlever.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

:mrgreen: Den knekte buen er brent opp for to måneder siden. :lol: Den nye ser du under cherokeebuen. Hickory :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Potawatomi

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Laget i ask kjerneved med stående årringer. Har ikke målt den, men den er realt tung å dra opp. Ikke veldig behagelig å skyte med, :D , men ganske morsom. Den skal få en råhudstreng etterhvert.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

Stas :mrgreen: Hvor tjukk er den i lemmene? Ser ut som om den potensiale til å slå litt i hånda :wink: Men stående årringer på en potawa :shock: skummelt :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Indianerbuer

Legg inn av Hardwood »

Hvorfor det ?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

Bare på bakgrunn av de potawatomiene jeg har sett på nett. Ikke det at det er så himla mange :roll: , men de som har vært med stående ringer har hatt problemer med at de sprekker opp i innskjæringene. Men for all del, det behøver jo ikke tilsi at det skal skje med denne :)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar