Indianerbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

ok :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Indianerbuer

Legg inn av MalaWolf »

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

Pilene er fine, helt utsøkte faktisk, men buene... Greit at de er kortbuer altså, men de buene han holder har jo vanvittig stringfollow :?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

Den stringfollowen tror jeg er med vilje eller at de er dampet sånn for at de skal få kortest mulig bue med lengst mulig trekk. Stefflus sa no om det der her en dag men ikke helt sikker. Skulle fått han til å si no om det :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

nei.

Ei kort bue som har mye medbøy i lemmene uten reflex og et rett, stivt grep vil stakke som bare fy! = Kort trekk med lite effektivitet.

Korte buer har ofte dampet medbøy, men det er i grepet Resten av lemmene har motbøy for å holde strengvinkelen lav og motvirke stakkingen.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

ok det vart litt feil det jeg sa Sånn skal det stå: Jo kortere streng du har jo mere enerig strenger du bort når du strenger opp buen. Det kan du ikke være uenig?
Vis du har strengen så lang sånn att den akkurat sitt på kan du dra ganske langt. Eller du kan bruke strikk som streng :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

joda, hvis du strenger bua høyt så stresser du jo treet mer, det er klart, men hvis du ser på buene så er de nesten like bøyd når strengen henger slapt som når de er spent opp.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Indianerbuer

Legg inn av Zeida »

ja :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Indianerbuer

Legg inn av Hardwood »

Helt enig, det er en vanvittig strengefølge på dem ! Og så dere hvor brede tuppene var ? Buen er nok ikke særlig effektiv. Det så vi jo også når han skjøt på blinken : pila klarte ikke å trenge inn en gang.... jaja, artig leketøy, lell !
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Kul filmsnutt. Vanskelig å si noe om de buene synes jeg. Har dere vært på "plains indian bows"? Sjekk ut senebacket rytterbue i osage. Gromt. :-) "Buffalo killer" :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Indianerbuer

Legg inn av Christian »

å hælvskøtne elgkolle! Det var fine buer!!! også de lekre pilene da :shock: aaah! Jeg kommer jo aldri til å blir ferdig med noen av buene mine, når du bare kommer med sånne linker... nå må jeg lage en senebacka plains igjen også :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

:-) Jeg kjenner også at jeg har full tenning på det "rødhudene" driver med. Apropos linken hvor han kjekkasen skyter med bue som har mye stringfellow og skikkelig tykke tupper. Jeg har en teori: Er det slik at disse korte rytterbuene til indianerne måtte tåle litt juling. De kunne bare ikke knekke. Jeg tror de var effektive på kloss hold. Indianeren red jo helt opp på siden av bøffelen og skjøt mange piler etter hverandre. Han hadde gjerne tre piler i munnen og to på buehånden. Pil og bue var jo effektivt som fy, helt til repetergeværet kom. Jeg ser at skytteren tilhører oglala lakota nation. Det er jo direkte røtter til et stolt rytterfolk. En av siouxstammene. Jeg kjenner at for meg så er disse indianerne de virkelige amerikanske heltene. Skulle gjerne ha bodd sammen med de en stund og lært håndverket og naturfilosofien deres.
Kan ikke du gi meg en kort innføring i senebacking. Så lager vi sioux/kiowa/cheyenne rytterbue med hestehårtupp. "Buffalokiller" Skulle gjerne hatt osage, men hickory burde duge.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Indianerbuer

Legg inn av Bowman »

Apache

Bilde

50# på 20" trekk. Aner ikke hvordan den oppfører seg da jeg ikke har skutt den inn. Basert på en Mescalero Apachebue jeg fant på youtube. Disse buene er ekstremt korte Denne er på 127cm. Hickory. Apachene lagde buer av Eik og Osage(mulberry) De spikket den ferdig som "greenwood" og hang den til tørk i noen uker. Så var det senestreng og surret råhudgrep. Amerikanske historikere mener at Apachene ikke senebacket buene sine. De brukte råhud ved noen anledninger. De flyttet deg kjapt fra sted til sted og trengte raskt å lage seg et effektivt våpen. Dette hører ikke med til det mest avanserte buedesignet som er oppfunnet, men i hendene på en energisk og sint apache var det farlig nok. Det var nok mange meksikanske og amerikanske drittsekksoldater som ble svært overrasket over slagkraften til løpende apacher med pannebånd og hissig "shortbow" Historien forteller at Apachene opererte 7 piler i slengen. De skjøt raskt og effektivt med opptil 40 piler tilgjengelig i koggeret. Dette stolte folket brukte bena effektivt. De løp noe alldeles for jævelig. Med vann i munnen løp de opp og ned fjellsider for å trene utholdenheten. Boken om Geronimo "Du finner meg i fjellene" anbefales på det varmeste. De var eksperter på geriljakrigføring og hører med blant de siste som overga seg. Deretter fulgte deportasjon, fangeskap i Florida, sydom, sult og død. Apachene snakker ikke om Columbus som en stor oppdager. Spesiell takk til Oddbjørn for fint hickoryemne. :D
Bilde
Pilen er ikke helt representativ. Skal lage noen litt mer autentiske piler til denne buen. Hasselskudd bør være tingen. Med tre fjær og en trade pointspiss.
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Bowman den 16 des 2010, 23:35, redigert 3 ganger totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Indianerbuer

Legg inn av nidrinr »

Herlig!
-Og jeg må i grunn si meg enig i apachene på mange punkter. Spesielt i omtalen av Columbus.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Indianerbuer

Legg inn av Jacob97 »

jepp! nordmennene(da representert av Leif Erikson, tror jeg) var jo noen århundrer tidligere på Newfoundland.
Svar