"Tovedsbue" eksperiment

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

"Tovedsbue" eksperiment

Legg inn av Lien »

Tenkte jeg skulle prøve meg på ennå en av disse buene. Denne er av bjørk og eik og er senebacket.
Har prøvd å spare så mye vekt som mulig i ørene på buen og jeg kommer til å ta av en del mer av strengebroene.
Er ikke tilerert ennå men det ser ut til at jeg må skrape bort en del.

Buen er ca 165 cm lang med streng, 4,5 cm bred på det bredeste og ca 8 mm mot nockene

Bilde

Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: "Tovedsbue" eksperiment

Legg inn av nidrinr »

Få se mer! Tøft prosjekt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: "Tovedsbue" eksperiment

Legg inn av Zeida »

kina bue med streng stol stilig 8)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: "Tovedsbue" eksperiment

Legg inn av Hardwood »

Råtøff bue da ! Hvor mange pund ? Er den god å skyte med ? Jeg vil tro, ut fra erfaringer med flightbuer, at tuppene kan være ganske så tynne. Har sett noen slike, med glassfiber, som har etter mitt begrep alt for kraftige tupper.
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: "Tovedsbue" eksperiment

Legg inn av Lien »

Har desverre ikke prøvd den ennå siden den ikke er tillerert.
Er nok ikke kinabue dette nei. Er mer en moderne versjon av de samiske tovedsbuene

Tør ikke lage tuppene for smale siden de har lett for å vri seg

Tror at jeg kan korrigere tilleren litt dersom jeg legger på mer sener i grepet. Noen som har erfaring med senebacking? Har aldri prøvd slik før...
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: "Tovedsbue" eksperiment

Legg inn av Zeida »

ser bare ut som en kinabue det at du ikke skal ha ørene før tynne er sikkert et poeng. Har sett en del stygge ørevirdinger på buer med ører
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: "Tovedsbue" eksperiment

Legg inn av bueeirik »

Den ser jo veldig bra ut! Bare ta litt av utpå lemmene. Hadde jeg vært deg så hadde jeg også tatt av ørene litt, men jeg tror heller ikke du burde ta av så ørene blir smalere bare endre tykkelsen på ørene. Den første tovedsbuen som du lagde villeikke ikke være efektiv spga ørene, så derfor ville jeg tatt av så mye som mulig. Får håpe den bjørka holder der den hadde sprekt!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: "Tovedsbue" eksperiment

Legg inn av Hardwood »

Skjønner ! Jeg har kun senebacket 1 bue før, så jeg har ikke mye erfaring med det. Jeg vil tro at du kan gjøre buen stivere ved å legge på mer sener, men jeg ser for meg at for å korrigere tiller må du vel ta for deg buken... Spør Kviljo, han vet. Et motargument for mer sener, er jo...tid :? Tar vel flere måneder å tørke skikkelig
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: "Tovedsbue" eksperiment

Legg inn av Bowman »

Grom bue. Dette bør jeg gjøre en gang. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: "Tovedsbue" eksperiment

Legg inn av Kviljo »

Heftig recurve-vinkel :mrgreen: Det skal være god fiberretning på laminatene og godt sentrerte tupper for at de ikke skal vri seg.

Det er fullt mulig å tillerere buen ved å legge på ekstra sener, men på en trebue kreves det ganske mye sener, så jeg ville heller tynnet treverket. Senelag på trebuer bør først og fremst bare være et jevnt lag for å holde buen sammen eller for å gi den ekstra motbøy. På hornbuer der trekjernen og hornlaminatet er relativt myke er det derimot mer hensiktsmessig å justere buen med tykkelsen på senelaget.

Faktisk ser det ut til at de skandinaviske tovedbuene ikke har hatt noe fortykket og avsmalnet grep i særlig grad. Sjekk Vibby-laminatet, f.eks. Rent skytemessig er det nok kjekkere med et grep som buen din har.

Det er kult med tynne tupper, men om du har til hensikt å lage noe historisk riktig er det bare å la de være litt solide. De sibirske buene som fortsatt eksisterer har temmelig overdimensjonerte tupper. Skal man drasse med seg buen i skogen på jakt er det jo kjekt at tuppene ikke knekker før man spenner buen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar