Historisk dobbeltbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Kviljo »

Bein burde vel være ganske optimalt.

(Elgen har gevir mens kua har horn) :twisted:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
frahog
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 14 jun 2010, 20:34
Bosted: Leirvik

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av frahog »

Dette ser spennende ut. Nå MÅ jeg ta en tur til lauget førstkommende helg, og da må du ta med vidunderet slik at jeg får klå på det. Lover å ikke sikle på`n. :P
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Bowman »

Fantastisk. Mannogkonebue. En sånn må jeg lage. Hva med å lage 4 buer montert i et kryss. :-) Du får visst tiden til å gå du også hardwood. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Hardwood »

Hehe... :mrgreen:
Kviljo : Du har helt ret..elggevir, selvsagt. Men bein, ja.... det må prøves.

Frahog : Ja, du må komme på søndag. Du skal få lov til å klå så mye du vil, bare du tørker opp etter deg... :lol: Er ikke SÅ redd for den, det er nå bare et eksperiment ! har du testa Osagebuen din nå ? Er spent på hvordan den ble etter tuningen og varmebehandlingen !!!

Bowman : Ja, det er mange muligheter ! Hvis man bruker flere buer, kan de jo være atskillig tyngre også 8) Men det er jo en større utfordring å lage tunge buer. Og så bør de være noenlunde like. Prøv, da vel !!
frahog
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 14 jun 2010, 20:34
Bosted: Leirvik

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av frahog »

Osagen er ikke testa ennå, det har vært litt travelt her og så har jeg lokka fram ryggen på en annen osage i noen ledige stunder. Utenom det så har det blitt fint lite med spikking i det siste, men det blir det forhåpentlig vis ei forandring på. (Mere spikking altså)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Christian »

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Jacob97 »

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Moen »

Jeg klarer ikke helt å se poenget med en slik patent... Kan da umulig være så veldig effektiv? Men en morsom raritet er det utvilsomt. Moro å se at andre har litt tid til overs :wink:

Dessuten... Hva elgen har på hodet i sør/vest vet jeg ikke... Men her på Hedmarken har den horn...eller hønn da. Itte kølla, men oks`n.. Æljhønn, rennsdyrhønn, kuhønn, bokkhønn... Hjorten derimot er det ikke så mye av her omkring, så vi har ikke lært oss navnet på hodepryden dems enda. Men jeg har hørt de lokale jegerene har nevnt "Jort mæ digre hønn" så jeg setter en femmer på "jorthønn" :lol:
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Stefflus »

@Hardwood: ralltøff bue/buer!! stusser på om de ikke ville vært mer effektive i en annen samarbeidskonfigurasjon, men effektivitet er jo som kjent bare relativt etter behovet. Det er uansett rett og slett ralltøft, og jeg har bare nesegrus beundring for slike påhitt :wink:

Ad gevir/horn så ville jeg ikke spamme ned tråden om dette, men siden terningen er kastet så følger min forståelse: elg, hjort, rein og rådyr har gevir, men når man peller dem av og bearbeider dem, så arbeider man med materialet horn. Dette bryter med definisjoner på både bokmålsnorsk og engelsk*, men det er slik språket fungerer her.

PS.Når jeg tenker meg om så er språket her slik at disse dyrene har gevir, men gjenstanden de har på hodet betegnes som et horn enten det sitter fast eller ikke, så lenge man snakker om bare gjenstanden. hornet. Snakker man derimot om hele "oppsatsen", i settingen "hva de har på hue", betegnes det oftest som et "gevir".

PpS. *(og sikkert den biologiske definisjonen også, da jo som kjent voksemåten er ulik.)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Kviljo »

Vasehoder!

Dette er selvsagt to helt forskjellige materialer, både rent biologisk og materialmessig.

Bilde

http://snl.no/horn/zoologi
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Oddbjørn »

Hva med Enhjørning?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av nidrinr »

Jojo, det er forskjellige materialer både biologisk og materielt, men ordet for utvekster oppå hue til et hvilket som helst bevegelig vesen, er hønn oppi her. Om det er æljhønn, reinhønn, bøffelhønn eller et hønn i form av kvise i panna, er det samma ord for utveksten.

Folk går da rundt og kaller compound for bue og. -Det får i alle fall lov til å hete rullatorbue, og tross alt ser jeg en større likhet mellom æljhønn og bøffelhønn enn jeg gjør mellom ekte buer og glassfibermekanisme med trinser og slikt.. :P
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Kviljo »

Men det blir ikke mindre feil av den grunn 8)

Jeg blir nesten provosert når de som skal ha greie på materialer kaller gevir for horn. Når det for eksempel står i en arkeologisk gjenstandsdatabase at tingen er lagd av horn, kan man overhodet ikke være sikker på om det faktisk er horn eller om det er gevir. Forskjellen er vesentlig, spesielt i en slik sammenheng.

At visse dialekter inneholder feil, er jo en annen sak :P
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av Christian »

Kan jo prøve å lage ei tyrkisk "hønnbue" med elghønn... neei :roll:

men tilbake til denne dobbeltbua. Den enorme kineseren jeg la ut link til har jo tilogmed 3 buer kobla sammen! Men hvorfor seriekoble 3 buer og ikke bare lage en 3x så stor bue?

Er buer med mindre trevirke mer effektive? Hystersis osv.. Er det pga tilgang buematerialer? (trenger ikke å bruke opp store trær), er det for å gjøre krigsmaskinereiet mer brukervennlig (bua ryker, men du har fortsatt to igjen..)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: Historisk dobbeltbue

Legg inn av buebryter »

hva med rennshønn laminert bue?
Svar