Stefflus' buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

da var nest siste strøk på The Old Hag of a Birdie bow(?) tørt, og jeg strenget opp med linstrengen. Ble pent.
Men det gikk egentlig værre enn fryktet, var klar over at det kom til å bli tøffere for buen med dødere streng, men den fikk strengefølge som tilsier at denne ikke blir langlivet :(
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Røsk av den der lin tingen og sett nå syntettisk vis den ødelegger buen :evil:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Hardwood »

Stopp en halv... syntetisk streng er mye tøffere for buen hvis du snakker om Fastflight o.l. Behold linstrengen, og gi heller buen litt varmebehandling i buken. Da tåler den det sikkert.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Nei jeg snakker ikke om fastflight jeg snakker om flettet nylon tråd 3mm du får kjøpt på BM :D
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Argh varmebehandling...en mnd med overflatebehandling bajbaj :lol:

Nest siste bilde fra første innlegg:
Bilde

her er lett å se punktet rett etter fade i høyre lem som var et "nestenhengsel" med fletta nylon, og som nå har seget litt, men på værst tenkelige sted da...utgjør ca. 1 1/2" ved tuppen, i tillegg til det som var ved oppstrenging med nylon; ca. 1". (har aldri målt strengfølge på noe stadium, rent øyemål/synsing)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Hardwood »

Ok ! Flott bue ! Interessant... er det kjerneved eller yteved ? ser ut som kjerne, ser mørk ut. Kompresjonsmerker ? Men du skjøt vel inn buen litt før du oljet ?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

@Zeida: NEI!!! Skamme seg! Nylon er til å lage damestrømper av :evil: :evil:

Dessuten er fletta nylontau som strikk å regne iforhold til en god linstreng. Nylon stjeler hastighet som om du surrer ståltråd rundt nokkene...

Fastflight strekker seg lite, lin strekker seg litt mer, dacron strekker seg enda mer..

Og jeg ser ikke hvordan en hard streng kan forårsake stringfollow? Den belastningen havner vel i nokkene, ikke i buken?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Stefflus' buer

Legg inn av nidrinr »

Fordelen med buestrenger som er elastiske for buas del, er at den ikke får "bråstopp" når pila skytes.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

mumle mumle.. strømpebukse...mumle :evil:

men joda, det stemmer jo det. Men jeg mener fortsatt at den "bråstopp" kraften blir tatt i nokkene og ikke i buken. Så jeg mener at det ikke er linstrengen sin feil at bua følger strengen.

Hvor følger bua strengen forresten? Jevnt over lemmene, eller er det noen steder den følger strengen mer intenst?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Stefflus' buer

Legg inn av nidrinr »

Den skal ikke ha noe skyld i at bua følger strengen mer eller mindre, det er det kun treverkets egen grad av hvor langt det bøyes som avgjør. -Og Christian, jeg er enig med deg i at nylon er.... nylon. -Men når det er sagt brukte jeg nylon når jeg var yngre sjøl..

:roll: :oops: :roll:
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

@Christian: du ser teksten under bildet i innlegget ovenfor.
dødere streng gir jo samme effekt som å trekke litt lenger, i dette tilfellet littegrann for langt :(

@Hardwood: det er nok yteved, men skjellakken ga litt gyldnere tone. På bildet over er det kun skjellakk på den.
Ja, har skutt ganske mye med den før jeg ga meg i kast med oljinga, men i etterpåklokskapens navn skulle jeg nok brukt rette strengen før jeg begynte å olje :oops:
Men vi får se, bare jeg ikke finner på å trekke lenger enn til nesen så kan jeg ha glede av denne en stund.
PS. ingen kompresjonsmerker.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Christian skrev:@Zeida: NEI!!! Skamme seg! Nylon er til å lage damestrømper av :evil: :evil:

Dessuten er fletta nylontau som strikk å regne iforhold til en god linstreng. Nylon stjeler hastighet som om du surrer ståltråd rundt nokkene...

Fastflight strekker seg lite, lin strekker seg litt mer, dacron strekker seg enda mer..

Og jeg ser ikke hvordan en hard streng kan forårsake stringfollow? Den belastningen havner vel i nokkene, ikke i buken?

Du kan da ikke mene at han skal skyte med en streng som for det føste ødelegger nockene og er mye dødere så du trekker buen lengere. Stefflus trenger all det trekket han kan få da må han heller lage seg en uber lang bue med horn eller plast nocker og skyte med linstreng.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

Det mener jeg så absolutt! Dessuten er er ikke forskjellen på nylon og lin så ekstrem at du trekker bua lenger... Da måtte jo strengen ha strekt seg 4-5cm på fullt trekk, og det ser jeg bare ikke på som mulig. Strengen blir jo strekt når du spenner opp bua også... Og hvis du, etter å ha satt strengen på bua, fortsatt kunne dra strengen 5cm uten at bua beveget seg. Ja da har du en innebygget brems på bua som stjeler 5cm kraft som kunne ha gått til å få fart på pila. Altså, hvis du har en fleksibel streng på ei ellers ok bue, så vil du gjøre at den skyter svakere. Og det er vel ikke videre hensiktsmessig er det vel...

Jeg bruer kun senestrenger på kortbuene mine og linstrenger på langbuene mine. Begge strekker seg mindre en dacron og jeg har allikevel aldri hatt problemer med nokkene eller stringfollow pga lin kontra dacron.

Tim Baker har skrivi kapittelet om strenger i tbb2 og her er litt av innholdet:

Sting strech: Fastflight strekker seg 1.5%, dacron 4%! og lin strekker seg 2%. Så med mindre alle buer som har strenger av fastflight plutselig dør, så er lin heeeelt trygt å lage strenger av!

En annen ting som kan være kjekt å få med seg er hvor overbygd du lager strengen. Hvis linstrengen din er 4mm tjukk på ei 40# bue så klarer ikke bua å strekke den ut nok, det gjelder for dacron og fastflight også. Så vær nøye med at strengen passer til bua, uansett hva du bruker i strengen.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Ok du er the pro så skakke sei nå på det. Er det mulig å lage bue av kunstig sene tråd fra Ola?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

the pro faktisk :lol: men takk for den :wink:

Det går an å lage buestreng av alle typer fibre, kunstig senetråd også, men jeg mener den strekker seg enda mer en dacron... Det blir veldig fine strenger av senetråd da, skikkelig kobberbrun :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar