Stefflus' buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Urgh, plages her nå.
Surra en streng, "denne gangen skal ikke øyet bli for lite" tenkte jeg.. -vel det ble litt i største laget.
Og det avhjelper ikke situasjonen, -prøvde sidenokker på buen jeg holder på med, men øyet har lett for å skli. Fikk prøvd å trekke i den såpass at jeg kan konstatere at strengen lager bulk i bjørka når jeg passerer 40#, så jeg blir nødt å ha noe på ryggsia. (ting fester seg visst ikke når jeg leser dem, jeg må visst feile selv for å lære)
Prøvde så å surre på ei eikflis og file hakk i den, men da sklei flisa. Så da blir neste å gi flisa kileform slik som jeg har sett et bilde av i tbb.
Surring så tidlig har jeg egentlig ikke lyst til, for det blir endel værre å arbeide på buksia, men hvis jeg skal lime nokkforsterkning så må jeg enten fasongslipe den så den passer på ryggen, eller så trenger jeg "garantier" fra dere buemakere på at det går bra å høvle til en limflate på tuppen.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Kviljo »

Bruk ei flat fil til å flat-file kontaktflata til nokkoverlegget. Det skal somregel ikke så mye til for å gjøre det flatt. Buen er somregel ikke spesielt stressa ved nokkene.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Takk skal du ha, skal prøve, går nokk helst bra :wink:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

Nokker tåler jevnt over litt mer en du tror, helt til du tror du veit hvor mye de tåler, da tåler de som regel litt mindre...

Kveldens visdom presenteres i sammarbeid med redbull og Zelda :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Christian skrev: Kveldens visdom presenteres i sammarbeid med redbull og Zelda :roll:
:?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

Zelda som i Zelda3: A link to the past. Gode gamle super nintendo ftw! :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

ah those were the days.. :P
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Har spælla en del zelda på nintendo SP som er en gameboy men jeg er så vant til at folk skriver zelda i stede for zeida når jeg spiller minecraft på serveren vår.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Bare å innse at dette ikke ble bue av. Bilde
Nå når snøen har gått såpass at jeg fikk prøvd litt mer, prøvde jeg å skyte den opp ned for å få strengen på rette sia av grepet.
Men feiltillinga hadde tydeligvis større effekt enn jeg kunne drømme om, SMACK sa det når tuppene kom susende og tok med seg hver sin halvpart av strengen videre...
Prøvde så med litt nød-nylon fra biltema, den overlevde takket være sin mer fjørale egenskap, men det var latterlig dårlig kast i bua.
Og etter endel testing her nå så har bua tatt mye set.
Lesson Learned.

For å være på den sikre siden så tar jeg ned pyramidebuen fra 50 til 40 pund. (Den er nå 50@18", går med sneglefart her)
(1.Jeg har ikke knekktestet akkurat denne bjørka, og er nå litt tvilende. 2. Det kan hende strengen er litt for marginal, og jeg gidder ikke lage ny nå, jeg vil ha en skytbar bue.
(argument 2 er bare en måte å sukre pillen på, argument 1 er trumpf uansett))
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Hmmm.... synd men det er da et flott skue... heng den på rommet ditt du. :)

40# ja da klarer jeg jo å trekke den uten å gjøre skuldrene mine rare som jeg gjør med flight buen min :P
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Moen »

For å fortsette med strenger fra "Jacobs Piler"
Re: Jacobs pilmakeri

Innlegg Stefflus » 16 Mai 2011, 16:26
-Den andre løkken? Jeg lager bare ei, jeg.
Og strengen ser ut som et tau, men hvor effektiv den er har jeg ikke sammenligningsgrunnlag til å si noe om.
Men unnskyld, jeg kom akkurat på at dette er en piltråd :wink:
Man kan se noen glimt av en hvit linstreng på side 6 i buetråden min


Strengen på side 6, ser riktig ut den. Men fra der løkken slutter, tvinner du kun 12-15 cm. Resten skal ikke tvinnes. Tvinner du hele strengen blir den veeeeldig lite effektiv. Du lager da sikkert et tømmerstikk i den andre enden? Etter det tvinner jeg hele strengen 5-6-7 tørn og hekter løkka på buen. Prøver meg frem med strenghøyde, slenger på serving...and then we shoot 8)
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Sitter her og blunker og lurer på om jeg forstår riktig :shock:

Trodde det måtte være iboende snurr i hele sulamitten for at den skulle holde seg slik, har basert meg på en PDF som jeg nå ikke finner (tror den har blitt linka til her) der hele greia ble snurra.
Og jeg har jo sett mange bilder av helsnurra strenger med alternerende farge på kordeller.

Kunne du lagt ut bilde av en slik streng?
Og i og med at jeg har sosa bort PDFen skulle jeg gjerne hatt en reprise på hvor mye man ganger opp buens dravekt til en varig streng.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Bowman »

Jeg lager langbuestrengen med to kordeller på 240 cm. Flamsk streng med løkke i den ene enden. Tvinner kordellene litt forbi sammenføyningene. Setter på en klemme og slår de 25 ganger rundt , mot klokka. Knyter sammen i enden. Løkka rundt øverste buelem, tilpasser lengden til ca 16 cm strengehøyde, lager en japansk kyodoknute i den andre enden. Spenner buen, setter den litt løst fast i en skruestikke med lærforinger. lager serving og klemmer på en messingnokk og vips så er det vakkert og fint og du verden.....:-) Lært av Oddbjørn.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Kviljo »

Stefflus: Det er riktig at den mest normale tradisjonelle måten å lage streng på er å gi "iboende snurr" til hele stengen. Det er slik Are også beskriver det i sin artikkel om strengemaking (finnes på handbue.org).

Om du bruker tre kordeller, tvinner alle tre individuelt samme vei, for så å legge de sammen og tvinne motsatt vei, får du en streng som har tilnærmet rundt tverrsnitt, lite tvinn for lav belastning på materialet, og en streng som holder seg sammen selv om den tas av buen.

Det er enklere å bruke to kordeller, men da trenger den mer tvinn for å få et tilnærmet rundt tverrsnitt - og jo mer tvinn, jo tykkere vil strengen måtte være i forhold til belastningen den skal tåle. Med for mye tvinn blir den også unødvendig elastisk.

Når det er sagt, så finnes det like mange historisk riktige måter å lage strenger på som det er aktive forum-medlemmer her. Ishi lagde f.eks strengene sine ved å ta en enkel bunt senefibre for så å tvinne de én retning, sies det. Det har heller ikke vært uvanlig å knytte en bit bambus mellom nokkene. Det vanligste er nok uansett forskjellige varianter av det man kaller "reverse twist".
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Jøss, har ikke finlest så mye på forumet i.l.a. skoleåret, og her er endel borte!
Jaja, pyramidebjørka ble ikke så fantastisk at det var noe stort tap.
Ferie nå, og innimellom snøælingene får man da gjort litt. Jeg og Zeida & Co. var i fjæra og fant litt skrammel, og idag har jeg vært i fjæra og gravd ei bøtte med leire, samt hentet litt stein i ei veiskjæring.
Så nå er den høyst provisoriske essa mi oppmurt, og en liten test ble gjort før snøen igjen begynte å lave ned.
Bilde
Skal lage meg en belg. Støvsuger bråker og er utrivelig.
Bilde
Etter at jeg har smidd meg ymse tenger, dorer, meisler og mandrenger blir her pilspisser til sommern! Og alskens annet snacks; båtsøm, beslag, kniver, tappjern osv.
Svar