Stefflus' buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Kanskje noe voldsomt å starte en tråd med så pompøs trådtittel etter èn bue, men jeg satser på at det blir flere.

Vel, da var den her, min aller, aller første bue, som jeg har spikka på i ledige stunder denne sommern.
Emnet av hegg var noe jeg fant da jeg tømte låven for høy, det har altså stått der i minst syv år, max 58 år.
Det hadde vokst snett, så margen gikk langt over på undersia, med mye strekkved på oversia. Jeg tok emnet her, og fikk en nokså frisk motbøy.
Bilde
Bilde

Den så jeg for meg kom til å bli en plage under tilringa, så jeg gjorde et tåpelig forsøk på å dampe den, noe jeg angrer nå.
Ikke for det, jeg skulle greid å dampe den jevnt, men jeg innså etter hvert at hele opplegget var unødvendig, så det ble avbrutt. Da var den dampa noe ujevnt, men det meste gikk tilbake etter hvert som buen ble tynnet.
Bilde

En annen ting som ble noe snodig og dårlig gjennomtenkt er nokkene som er limt på buksiden. Det var noe jeg gjorde før jeg begynte å vanke her på forumet. Tanken var at jeg absolutt for enver pris ikke ville sette verktøy noe sted på ryggsia. Dessuten trodde jeg at buen kom til å ende opp mye tjukkere enn den gjorde, og at jeg kunne utnytte hele emnets lengde ved å lime på på denne måten. Resultatet ble selvfølgelig at for å bevare limflate mistet jeg snarere en tomme bøy i hver tupp :oops:
Hvis noe skal ryke så er disse blant toppkandidatene, men hittil har det holdt.
En annen kandidat er en anelse vridd fiberretning. Denne buen burde nok vært backa, men jeg hadde mest lyst å se om det gikk bra.
Bilde
Bilde

Tilleren er ikke noe hipp hurra, jeg tror den bøyer litt skummelt mye ved grepet i øvre lem (det er en kvist der), og litt lite midtlems i nedre lem. Dette syns jeg var vanskelig. Kanskje ikke det lureste å starte med et emne som var bare 143cm langt og lirka ut av stokken med list og lempe blant alskens skeivvekst og kvist. Men jeg har da lært noe, og den funker, og nå blir den sånn. Bare for å understreke at den blir sånn har jeg forseglet med to strøk skjellakk, og lagt førstestrøket med Allbäcks linolje. Så får heller neste bue få bedre tiller.
Bilde
Bilde
Bilde

Etter en dag med en del bøy og tøy og 10-15 skudd har ca. 1 tomme motbøy blitt til dette (ryggen henger ned på dette bildet):
Bilde

Beklager rotet i uthuset, lover å rydde før jeg begynner på neste. :wink:
Sist redigert av Stefflus den 22 aug 2010, 15:27, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Ja det va en fin bue den der prøvd den i går va mjuk å trækk og nesten like kjapp som rytter buen min. :D Gleder meg til å se den med flere lag lakk
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Bowman »

Det er ikke pompøst å kalle seg Stefflus etter bare en bue. :D Fin bue. Her er det bare to ting som gjelder. Det første er "learning by doing", det andre er -snapp opp tips fra alle de dyktige buemakerne som legger ut sine ting på forumet. Da blir det bra buer. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Stefflus' buer

Legg inn av nidrinr »

Denne trenger du ikke skamme deg over!

-De nokkene har jeg i alle fall aldri sett maken til før.. :)
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

hehe skøyere, takk for oppmuntrende ord :lol:
Saken er at jeg var så sikker på at noe skulle briste at jeg lot det gå litt for fort på slutten, jeg ville liksom se om det ble bue i det hele tatt.

Men så funka'n. Og da må man jo ha piler i en fei! Ganske tynne til denne buen, tror jeg nok, prøver 8,5mm.
Skulle gjerne lagd piler for hånd, men nå haster det, og i en fei = fresing. Tenkte først å lage en "nagllø" med kniv ala blyantkvesser, men endte opp med å montere en liten håndoverfres mellom et innmaterhull (12mm) og et utmaterhull (8,5mm).
Bilde
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Stefflus' buer

Legg inn av torkis »

Flott bue til å være den første :D
Og som andre skriver: man lærer etterhvert som man jobber seg framover.

Det er ikke alle som klarer å få en "skytbar" bue i første forsøk, og nå blir du bare bedre og bedre fremover.

Lykke til med pilene også!
Jeg har bare laget piler av ferdige rundpinner så jeg har ennå mye å lære , der også.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Takk :D

I Ettermiddag har jeg satt sammen 3 stk. .223rem tomhylseblunts med barskaft. 34" lange for å svekke spinen litt (31-ish hadde holdt). De gikk meget pent på 15m, men ble i tyngste laget for buen (tupper 85grains, skaft 440grains). Har history points (65- og 100grains) i bestilling, men nå må jeg gå i tankeboksen og finne ut hvor jeg skal lette og enda få brukbar spine.. skaftene ble gjort fra et bord med sjelden tung gran, heller mot å prøve skikkelig løs og lett gran. Tips kjærkomne :)

Huff dette begynner å ligne på dagbok :lol:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

at det va du har brukt kule tel pil spiss? kult :D
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Nei tomhylsa snudd bak-frem tredd inn på skaftet, trimma ned på hylsetrimmern til 85 grains :wink:
Stussa litt på om jeg skulle sette inn ei fresh tennhette for å få litt smell når man treffer noe hardt, meeen......lot være :lol:

Bilde
Skjøt bort ei, trodde den var så tung at den ikke kom til å gå særlig langt, men forsvant langt bak skogkanten 100m unna :(
Og så trenger jeg fjær, hønsenes var ikke rette nok. Men ser jo tydelig nødvendigheten av å sortere på spine, så det blir endel produksjon og sortering først.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Eg bruk nån fjær fra panduro hobby butikk har det på mo og i oslo kjøpte mine i oslo men de seller på mo og :D

http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServ ... AID=019028 ikke de retteste men eg bruk dem og de funk fint å e billig
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

Pil med feltspiss i hylse med fenghette = Hail Mary. http://www.youtube.com/watch?v=EsTyArLtrAA&feature=fvw

anbefales lite til innendørs fita :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

De fjøra fra panduro er svanefjør. Litt mer jobb en med ferdigklipte fjør fra tradbow, men de fungerer helt fint.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

mja, det eneste negative jeg kommer på om bue/pilmaking er at det meste er gjort fra før :wink:
Karaktèrbue med ekstra breie indre halvdeler av lemmene hvorpå det er tatt ut en slisse i midten som også fungerer som pilhylle, er det gjort før? :) Måtte vel hatt fjærene sittende på ei slags hylse som gled langs pilskaftet, men stoppet bakerst..
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

syns iden høres kul ut problemet er vel at den kansje blir litt pinglete :D Christian ossen veit du det e svane fjør?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Christian »

Stefflus: Pilhyller er et temmelig nytt påfunn. (etter 1900) Det eneste jeg veit om er noen Indianere som laga korte buer som var veldig breie. Ofte opptil 4" breie i grepet! Disse hadde ofte en utskjæring/innskjæring der pila passerte, men dette var sannsynligvis mer for å hjelpe med paradox osv...

Zeida: Det er nok svane ja! Lukter det helt hit :wink: Jeg brukte pandurofjør før jeg fant tradbow serru. Og de er helt like å jobbe med som de svanefjøra jeg har funnet ute. Bare litt sprøere...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar