Stefflus' buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

ja ganget den 30# med 6 og fikk en streng som ikke strekte seg så mye kjente i hvertfall ikke sånn ut satte den på flatrogna mi funka fint :D
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Vært lite buemaking på deg i det siste. :? Er det for kalt i uthuset? Eller går det bare på vinduer? :?
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Har flytta inn i stua, det blir litt spon, men har det godt og varmt.. Skal til å dra opp Piggybackemnet i stokken straks.
Men det vet du jo, da du sitter 40cm unna meg akkurat nå :wink:
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

ojh! 2mnd. på etterskudd her nå..
Vel, skrotemnet bøyer så jevnt nå at jeg skal begynne å redusere den til rett trekk, og i den anledning vil jeg ha en dødere tillerstreng slik at det ikke blir fullt så på måfå som sist.
Men siden det frister lite å snurre en linstreng alene igjen, har jeg isteden kastet bort tiden på å lage meg en spinnerigg.

Dagens produksjon (som tok lengre tid og var mer slitsomt enn å snurre en streng):
Bilde
tada!
25 stk. 20graders tenner, r=75, i 9mm kryssfiner.
Så blir det småhjulene i morra. ..eller...-nei fasan jeg fiser sammen en streng heller
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Nja, vi har snakket om kansje vi kunne snakkes enten vi kommer til deg eller motsatt (i helgen). Så da er det ikke no problem og "fise" i hop en streng til buen din.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

OK, skrotemne-bjørkebuen er ferdig lakka og oppstrenga. Bilder tilkommer når jeg har funnet ut hva jeg skal dekke til endene på backingen med (den er backa med lintråd på midten fordi endel årringer ligger igjen i grepet til hovedemnet).
Satte meg 30# som tillerlest, tilra, varmebehandla, dumme billigvarmluftspistolen streika og ga flekket utseende, beisa for å kamuflere det (hadde bare én spritbeis, litt corny), lakka.
Den er 176cm lang så vidt jeg husker, og bare 32-33mm bred(!).
Nå er den 32# @ nese, og har under tilring + etter å ha blitt dratt opp 10 ganger og skutt to skudd med tatt 1" set, og det ser ikke ut til å bli mere. Den er nok overbygd, og må nok være det siden den har så uoptimal bredde.
Men jeg må nok ha tommelring til denne buen. Øvre lem er gitt av deflex, og da blir strengen helt over på høyresia av grepet.
Se i nåde til denne buen, den hadde ingen ambisjoner om å bli bue da den var liten, og jeg hjalp den heller ikkenoe når jeg bandsagde ut søsteremnet.
Teaser:
Bilde
Bilde
(En stor tung klump med reinhorn som ligger og gnager på et litt for spinkelt øye. Må kanskje ha denne strengen til tillerstreng og så lage en ny med grøvre og ikke minst større øye så den kan gli ned på buen)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Så fin! Må si du har god tid nå for tiden.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Jacob97 »

veldig fin bue :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Kviljo »

Det ser ikke så reint galt ut det der :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Stefflus' buer

Legg inn av nidrinr »

Sleng ut flere bilder! Det her ser da ut som ei bue du ikke trenger gjømme bort :)
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

:D

mja det ser ut til at det kan ta en stund før jeg bestemmer meg for med hva/hvordan jeg skal pynte på backingen, og at våren med sine utebilder er langt unna.. kjenner at jeg har det litt trangt her nå.
Så da legger jeg ut noen halvdårlige blitsbilder.
Bilde
forfra

Bilde
lemmene har paralell bredde ganske langt ut..

Bilde
enden som ligger mot oss er opp, fordi den har en "kank" inne ved fade som setter tuppen 3-4" bak.

Bilde
oppstrenget

Bilde
Høyre er opp.
@ 24" trekk, når jeg trekker til nese er det ca. 27-28".
Den bøyer bittelitte grann i grepet, ufrivillig, men ikke helt uønskelig pga. at den er for smal.
Nå når jeg gransker bildet så syns jeg kanskje den bøyer litt for mye i innerste halvdel av nedre lem, og litt for lite ved 2/3-dels vei ut i øvre?
Kanskje jeg skulle satt opp stativ og selvavløser, så kunne vi sett på fullt trekk..

Veide den i går, den var 440g.
Jeg tror det stemmer med at den er noe uoptimal, har noen peil på hva en 30-punder bør veie?
Og så har den fått seg et lite kompresjonsmerke ut mot kanten på et sted der det manglet noen millimeter bredde på trykksia etter kløyving med kiler.

---

Ok, here we go, det var litt lavt under taket :evil: så jeg måtte klippe og rotere litt..
Bilde

Da skal jeg knekke igang med hovedemnet. Disse to emnene er jo fra en av de syv kløvingene som jeg og zeida fikk ut av den 8" stokken som vi kløv med kiler.
Link her for de som ikke husker det.
hovedemnet er 2 1/2" bredt, og jeg tenker noe pyramidalsk...mumle...50#...hmz.. noe sånt
Kunne kanskje fått en 60punder ut av den, men jeg tenker at jeg blir mindre sliten etter masse bruk, og ikke minst at jeg kan få sammenligna buen med tabellene i TBB, som stort sett alle gjelder 50pundere.
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Stefflus' buer

Legg inn av nidrinr »

Morro at dere bruker bjørk. Blir morro å se hva den andre blir til :)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Zeida »

Blir stas det der. Holder på med et av søsteremnene til den.
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Stefflus »

Litt mer tankefull i dag,
jeg har nok hatt et litt galt tillerbilde i hodet under tilling, fant endelig illustrasjonen i tbb2 (s.32) som jeg har lett som en gal etter i tbb1, 3 og 4 :roll: ...den bøyer nok altfor mye på midten, det er så irriterende logisk når jeg tenker meg om.
Og så tegna jeg opp en pyramidebue på neste emne.. ikke så veldig vridd fiber, men nok til at tuppene ender opp i hvert sitt hjørne av emnet, buen blir kjempepropell, og strengen vil gå på skrå over grepet.. hele buen blir en propell "S"... Jeg blir antagelig nødt til å krenke ryggfibrene, de er ikke så vridd at jeg tror det blir problem, selv ubacket.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Stefflus' buer

Legg inn av Griffin »

Propellertwist kan man värma bort. Om du klampar hela buen rak (såvida det inte spänner för mycket) och ger den en värmebehandling så kan det fungera.

Måste göras när buen är så nära en bue som möjligt.
Du kan ju skära igenom en del fibrer utan att det gör något, så får du kanske lite mindre propeller.
Svar