Hornalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Es sieht sehr gut aus 8)

Kjør på! Jeg det der må gå veldig greit. Bare ta det utrolig sakte. Det sies jo at hornbuene skal være noen tiår bruk, så jeg er ikke redd for å gi buene litt strengefølge. De vil jo få det på sikt uansett. Det har egentlig blitt min strategi, hehe. Jo mer strengefølge på de riktige stedene jo tryggere. Husker ikke hvor mye tid jeg brukte på å strenge den siste tyrkeren, men det var noen uker tror jeg. Men om denne ikke viser seg å ha noen form for vridning bør det jo gå temmelig raskt vil jeg tippe. 30-punder-huneren jeg lagde var det nesten bare å sette streng på uten å gjøre noe som helst. Tror jeg bare bøyde den over knærne til jeg var trygg på at den hadde riktig bøy, og satte streng på.

Gleder meg til å se den live!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Da er jeg i gang.
Har bøyd og tøyd buebeina over tepelikene for å lære dem å bøye.
Regner med å ta de på alvor over helga.
Men det knaka litt, og kom litt tynne sprekker på tvers i lim/senelaget.
Regner med det bare er det ytterste limet, og ikke så farlig. Eller?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hornalong

Legg inn av Bowman »

Dette ser fantastisk ut Lars. Du er flink og tålmodig. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Kanskje du har brukt litt for mye lim. Det skal i alle fall gi mer knekkelyder enn om man har brukt akkurat passe. Jeg brukte litt for lite på min krabbe, så det er litt dårlig heft mellom senelagene et par steder. Ikke bra det heller. Uansett, litt knekking er bare kult og ikke noe problem så lenge det kun er limet mellom senene som knekker.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Da var den bøyd.....
Bilde
... har fått streng på, og den brakk ikke :D
Lærte en del småting som at det er lurt om tauet rundt benken går over hele buen, ikke bare over tepeliken :roll:
At tepelikene mine bør ha mere bøy, og at klossene på bøyebrettet mitt bør ha stoppere ytterst. Buen holdt på å skli av.

Mer alvorlig var at den ene syiaen var skeiv, og bøyde ut til den ene siden. Så jeg spente kjapt ned igjen. Lurer på hva som er den beste måten og rette en på? Oppskriften her er vel varme og bøying. Men siden buen er rett når den er strenga ned lurer jeg på om det ikke er bedere å skrape hornet på den siden av buebeinet som den bøyer vekk fra?
"If it breaks you get to keep both parts"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hornalong

Legg inn av MalaWolf »

Du er for dyktig ass.. dæven steike. Du finner sikkert ut av det ;-) .. som alltid!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Cooool!! 8) Den har veldig fine linjer :)

Sjekk om buelemmet har tverrsnitt som er symmetriske. Om en side er tykkere enn den andre justerer du, men ikke om de er like. Å gjøre ei side av lemmet tynnere for å rette opp en tupp er sjelden noen løsning, og gir oftest andre problemer igjen. Det er i alle fall min erfaring fra trebuene.

Varm lemmet sakte opp, bøy i motsatt retning og hold til det er kaldt. Det gjør jo ikke noe om buen er vridd mens den er nedstrenget, så lenge den er rett og stabil oppstrenget og på fullt trekk. Om det er mye kan du bøye det andre lemmet litt i motsatt retning også.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Takker!
Skal sjekke tverrsnittet i mårra. Tenkte sånn at når buen var rett når den var nedstrenga, og bikka over når den ble strenget opp, så kom det mest sannsynlig av at den ene siden av buelemmet var stivere enn den andre. Og hvis den ble svekka passe mye så ville ikke tuppen bikke over lenger.
Noe annet hadde vært om skeivheten var der nedstrenga også, da ville det opplagt være en feil i sammensetning eller senebelegging, som måtte rettes med varme og bøying. Ikke? :?
Uansett, måler i mårra, tenker, og tar det sakte og rolig. Uansett, fornøyd med at den hang sammen så langt. :D
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornalong

Legg inn av nidrinr »

Fantasktisk jobb!

Jeg trur du har rett mtp. framgangsmåte for den skeivheta. Sjekk om det er ujevnt, og skrap hvis det er der feilen ligger. Om det er jevnt, bruk varme. Det ble brukt mye varme i Ungarn... 8)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

En seneforsterka tovedbue jeg har, har samme problemet. Rett mens den er nedstrenget, også blir vridningen i den ene tuppen større og større jo lengre buen blir trukket. Der er problemet at rygglaminatet har skråstilte fibre, slik at den ene siden av lemmet blir stivere enn den andre. Jeg har forsøkt å kompensere ved å legge på skråstilte sener, og forme lemmet tynnere på en ene siden. Det hjalp litt, men ikke nok til å gjøre det til en skytbar bue.

Uansett, riktig metode for hornbuer er å sørge for at buen har riktige dimensjoner, og så vrenge og vri på buen mens den er varm. Tror vridningen skal være temmelig heftig om det ikke er mulig å justere med varme. Buen blir jo også mer stabil etterhvert som lemmene får mer strengefølge.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Måling viste at det ene buelemmet var litt tykkere på den ene siden enn på den andre, så jeg skrapte litt der først.
Kom ikke i mål med det, så neste skritt ble varming over kokeplate og bøying. Tre omganger, to på den skeiveste tuppen, og en på begge, for å få dem litt inn over håndtaket.

Da skeivheten virka nogenlunde under kontroll, var det tid for å prøve tepeliker igjen. Viste seg at det ene buebeinet var en (god) del stivere enn det andre (ubalanse) Så jeg laga en tyrkisk tillestokk (asa gezi, ser helt anderledes ut enn en vanlig tillerstokk. egentlig bare en stokk med hakk, brukes til å spenne buebeina fra hverandre for å se bøy) Skrapte horn litt av gangen til det begynte å se jevnere ut.

Da det så ok ut bestemte jeg meg for å ta sjangsen på å strenge opp vanlig. Så ganske skeivt ut med en gang, men etter å ha presset strenga ned mot de svake beinet 10-15 sekunder for å stresse det stive, syns jeg egentlig det så rimlig ok ut. Men har ikke turt å trekke den mer en 7-8cm enda.

Bildene:
Øverst: Buen spent fra hverandre med tillerstokken.
Midten: Buen fra buksiden. Siyahen til venstre ser litt skeiv ut, (nedover) men det er overkorrigering etter varminga. Vil se det litt an om den går mer tilbake.
Nederst: Buen oppstrenga. Ikke helt i mål med tiller enda. Innspill mottas med takk.
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hornalong

Legg inn av Bowman »

Nydelig. Kan ikke være helt enkelt å få den lik på begge sider. Tålmodighetsarbeid. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornalong

Legg inn av nidrinr »

..Når bua var så nær god tiller, korrigerte de det bare med å rette på bua når vi var i Ungarn. De satt og spente den mot kneet der den var for stiv.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Herlig! :D

Venstre side ser kanskje ut til å kunne ha litt ekstra bøy ytterst på lemmet, men jeg ville gjort som Daniel sier først, og så skrapt litt ekstra for å få mer bøy der. På fullt trekk vil indre deler av lemmene få mer bøy enn ytre, så da er det jo greit at den ikke har for mye bøy innerst ved oppspent tilstand.

Dette ser jo så bra ut at det ikke kan gå galt. Utrolig tilfredsstillende når man er kommet så langt på vei med disse hornbuene, ikke sant? Har skutt de første skuddene med egypteren min i dag, og må si det er noe med det altså 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Hornalong

Legg inn av Griffin »

Jag tycker den ser sjukt bra ut! :shock:

WOW!

Otroligt fina tupper, galet bra.

Tillern ser också fin ut tycker jag, dock kan mycket hända under uppdragning, men jag vill tippa på att det inte är mycket som ska justeras.
Svar