Hornalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornalong

Legg inn av nidrinr »

Tøft!! :D
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Oddbjørn »

Horny,Horny, dette ser flott ut.Oddbjørn
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Da har jeg omsider fått ordna med bildene fra museet i Bonn.
Tre Buer fra forskjellige tider, alle funnet i fjellhulegraver vestlige Mongolia. Alle tre veldig godt bevart pga klima. Mesteparten av opplysningene er fra utstillingskatalogen, atarn og wikipedia.

Bilde

Zargalant-buen er den eldste, 6-700tall. Gammeltyrkisk.

Målene er i katalogen oppgitt til H 134cm B 12cm T 4cm. Conot Uul buen er oppgitt til H 132,5cm B 16cm T 17cm. Kan ikke forstå annet enn at det må beskrive en kasse som krokpinnen får plass i? Alså at Zargalantbuen er 134cm i rett linje fra tupp til tupp. (Kan det være nødvendig å oppgi så totalt ubrukbare mål?!)
Boen er laget av horn og sener på trekjerne (prunus = Kirsebær?), med omvikling av bjerkebark. Det er laget en replika av buen, som før innskyting hadde en dravekt på 80pund ved 28". Etter innskyting sank dravekta til 60pund. En så stor reduksjon har fått noen til å stille spørsmålstegn ved replikaen. Fantastisk fin form på overgangene fra håndtak til buearmene!

Det ble også funnet 23 piler, sannsynligvis av bjerk, flere av dem med fjær mer eller mindre bevart. Alle pilene var tønneformet, rundt 80cm lange, og ca 1cm på det tykkeste. Nokkene fortykket og surret med sene. Pilspissene var trebladet, med tange. Katalogen beskriver hvordan de sannsynligvis var smidd.

Et lukket kogger laget av bjerkebark, lær, tre, bein og bambus ble også funnet. I disse koggrene stod pilene med spissene opp, og det har antagelig vært et lokk.


Bilde

Buen fra Conot Uul. 1100-tall. Kitantid.

Lengde 132,5cm, igjen sannsynligvis rett linje tupp til tupp. Denne buen er mye mer forvridd enn den over. Horn og sener på trekjerne. (Saliz = pil el vier?) Surret med bjerkebark. Ser ut til å ha mer refleks i håndtaket enn buen over. Lurer på om den må være limt mellom håndtak og buebein, overgangen virker så skarp? Har litt lyst til å prøve meg på denne. Vi får se. Tuppene har en merklig ekstra tupp limt på, jeg tror selv dette må være en reparasjon, eller seinere ombygging. Ikke så lett å se på bildet her, men i full oppløsning, og i katalogen, mener jeg det ser ut som om dekorasjonslinjer på det opprinnlige delen er skåret over.

Pilene ikke veldig forskjellig fra de eldre. Bjerk og piletre, tydlige merker etter surring der fjærene har vært festa, en av pilene har bevart en trebladet spiss med tange.

Sammen med buen ble det også funnet et elegant forma kogger, som ser ut som et lukka kogger av samme typen som det over, men noe av den øverste delen mangler.


Bilde

Buen fra Cagaan Chad. 1300-tall. Mongoltid.

Lengde 130,8. Sannsynligvis igjen målt i rett linje mellom tuppene. Horn og sener på trekjerne (ant. alm), og bjerkebark, bladgull og silke. (strengen) Buen var lagt oppspent i grava, og det ene buebeinet har fått en kraftig bøy. Ellers er denne buen også utrolig godt bevart. Siyahene er mer buet på denne enn på de to andre buene. Under strengknuten på den ene lå en lærbit. Kan tolkes som om strengen lå mot her, en slags strengebro.

Pilskaftene lignet de eldre pilene, litt anderledes detaljer i utforming ved strenghakkene. Spissene var derimot helt anderledes, store bladformede spisser med tange, som så rimlig ubehaglige ut.

Koggeret var også av en helt annen type enn de tidligere høye lukkede barkkoggeret, men et lærkogger som minner om senere tyrkiske koggere, og som også var utbredt over mye av Asia. Ble båret på høyre side med pilskaftene pekende bakover. Det ble funnet med piler stående i de tre utvendige slissene øverst på koggeret.


Sammen med buene og pilene ble det også funnet en mengde andre gjenstander, bla. en sal og en harpe! som det også er laget rekonstrukjon av.

Trodde buene skulle tilbake til Mongolia etter denne utstillingen, men så i katalogen at de skal stilles ut i en litt annen sammenheng på Allard Pierson Museum i Amsterdam fra midten av mai til over nyttår om noen vil se selv. Seinere også på kelten römer museum manching (Tyskland) til midten av nov 2013.
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornalong

Legg inn av nidrinr »

Hadde tida vært litt snillere mot meg skulle jeg gjerne sett i gang omtrent ..nå. :)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Oddbjørn »

Mange takk Lurz. Oddbjørn.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hornalong

Legg inn av Hardwood »

Daniel, du får slå knute på`n :mrgreen: Og det tillater jeg meg å si fordi jeg er i samme situasjon selv; nr 4 på vei, he he.. Lars, takk for spennende reisebrev ! 8) Håper du snapper opp litt inspirasjon !
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Hornalong

Legg inn av SilentG2 »

Skal til nederland i juni, så må prøve å komme meg inn til amsterdam å sikle litt
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hornalong

Legg inn av Bowman »

Fantastiske bilder. Har lurt på hvordan pilene så ut og nå har jeg fått en ide om det. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornalong

Legg inn av nidrinr »

hehe, trenger ikke knute når man har 4... Da har man ikke tid til å gjøre noe det kan bli fler av.. :P
-Men det med mongolbue har jeg lenge tenkt på. Det er noe jeg SKAL gjøre en dag.
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hornalong

Legg inn av torkis »

Flotte bilder og gode beskrivelser :D

Når kommer den norske boka om temaet :?:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Aber sprechen sehr shlecht deutch, neppe etwas translation, nei! :?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av dagsunde »

Lurz skrev:Aber sprechen sehr shlecht deutch, neppe etwas translation, nei! :?
Hah!

Du og Ivar er snart klare til å skrive deres egen...
Trenger ingen oversettelse her i gården!
:D

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Ok
Da er nokker filt, alt pussa og stelt så langt det er noe vits før en ser om bua skyter.
Tepelikene har fått skinn på seg for ikke å gli.
Og det er gått nesten fem månder siden siste senelag.
Ikke minst seks, som det egentlig skal...
Men skal jeg få ting ferdig til ute, så må det gjøres nå - snart...... en av dagene...... kanskje.....bare å ta mot til seg.......

ps tips&råd mottas :mrgreen:
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hornalong

Legg inn av Hardwood »

Herlig ! Men er det en knekt en som ligger der ? Har du den framme bare for å minne deg på å være forsiktig ? Hehe
Sist redigert av Hardwood den 28 jul 2012, 02:09, redigert 1 gang totalt.
Svar