Hornalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Hornalong

Legg inn av africanbows »

Jeg lar senene tørke i ca 4 uker mellom hvert lag. Litt avhengig selvsagt hvor de tørker da. Etter endt senebacke tid får buen tørke i ca 3 måneder..
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Svært fornøyelig å se at det skjer noe på hornbuefronten igjen :) Dette ser jo veldig bra ut!

Mener å huske at Adam anbefaler ikke mer enn ei uke mellom hvert senelag, med argumentasjon om at lengre tid betyr mer tid for støv og fett til å samle seg mellom lagene. Det er såvidt jeg har erfart ganske tydelig når det er tid for neste lag. Så fort senelaget ikke skifter farge mer, og har blitt tørt og hardt er det tid for neste. Jeg har holdt meg til rundt tre-fire dager.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

takktakk, godt å være i gang igjen!
bowman: Hedebyen er i hassel, var 44@28 som ny. Tenker på en ny i alm jeg også.etterhvert. Litt tyngre forhåpentlig.
Africanbows og Kviljo: Takk for tips. Leste i Adams bok, men fant ikke noe tid mellom lagene , virka nesten som han la neste lag bare det forrige var stivna?
Syns fire uker høres mye ut.... lot ikke den forrie ligge så lenge. Og den holder jo enda :shock:

lars
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hornalong

Legg inn av Hardwood »

Dette ser jo lovende ut... godt å se deg i gang igjen, Lars. Jeg har ikke greie på dette, men jeg har sett enkelte i USA som påstår at det ikke går å legge flere lag, fordi lag nr. 2 ikke fester seg skikkelig. Jeg har en mistanke om at det er som Ivar sier, at man ikke bør vente for lenge.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av dagsunde »

Hardwood skrev:Dette ser jo lovende ut... godt å se deg i gang igjen, Lars. Jeg har ikke greie på dette, men jeg har sett enkelte i USA som påstår at det ikke går å legge flere lag, fordi lag nr. 2 ikke fester seg skikkelig. Jeg har en mistanke om at det er som Ivar sier, at man ikke bør vente for lenge.
Det der rimer veldig bra med måten man bygger opp epoxy i flere lag på...:

- Hvis man venter til forrige lag er gjennomherdet, må man "rufse" opp overflaten med sandpapir før man legger neste lag.
Dette medfører kun en "mekanisk" binding mellom lagene.

- Legger man lag "n" når forrige lag har "gele" eller "leire" konsistens, er forrige lag fortsatt kjemisk "åpent",
og neste lag blander seg og binder seg kjemisk med det forrige.

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hornalong

Legg inn av Christian »

"The layers should not simply dry, it is more like they should heal. Like an open wound growing back together."

Fritt etter en hornbuepost på Atarn :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hornalong

Legg inn av Hardwood »

Hei, Dag ! Long time no see ! Men du, råbra profilbilde du har valgt. Jeg kan godt se likheter mellom deg og Snusmumrikken. Han er en luring som vet litt av hvert, tar det kuli og tar en dag av gangen. Og så tar han seg alltid tid til å prate med de han møter på sin vei. :D Kommer du til Moss i år også ?
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av dagsunde »

:oops:

Jupp, jeg kommer... (Takk til Ingar som tok meg inn selv om jeg er kronisk for sent ute) :lol:

Kommer ganske tidlig, da jeg tar meg fri på fredag...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Senelag to i dag.
Satser på ikke alt for lang tid mellom, selv om jeg nok tror hudlim oppfører seg andeledes enn epoxy, løser seg opp litt når et nytt limlag legges på i og med at limet er vannløslig. Siste lag etter nm, vi ses....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

...og så er senelag tre på plass. Buen er spent litt i motbøy, men ikke så ekstremt som på tyrker eller "krabbebue"
Poenget skal være å presse senelaget mot kjernen, (i tillegg til å gi litt ekstra refleks, kanskje?)
Bilde
Så nå skal den bare henge sånn og slappe av en tre månders tid mens den tørker.
Før den blir gjort ferdig med strengehakk, pussa og ordna. Om et halvt bårs tid får vi se om den holder....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hornalong

Legg inn av Hardwood »

Lekkkert !
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Konge!! Ser veldig pent ut! Jeg tipper du må etterstramme litt, for mine har i alle fall fått slakk streng etterhvert som senelaget krymper.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Du har så rett så rett!!! Måtte strammes opp ja
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Stas, hehe. Jeg var litt skeptisk til all denne reflexen da jeg "åpna opp" den siste tyrkeren, men det viste seg egentlig å ikke være noe problem. Om man åpner den gradvis over ei uke eller to blir man kvitt nesten all den ekstra reflexen. Det skal jo forsovidt sies at den samme buen mista nesten all reflex under skytinga, men nå etter noen måneder på veggen er den tilbake til den formen som den ble limt opp med, pluss litt ekstra. Fascinerende greie :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Ute på tur - ikke sur!!!!

Bilde

Studietur til Bonn, utstillingen "Steppenkrieger". Tre orginale mongolske hornbuer, godt bevart i ørkenlima!
Denne er fra 1300-tall, de to andre var eldre. En fra rundt 1000-tall, den eldste rundt 700.
Fikk tatt mye bilder selv, pluss fikk med meg en katalog på rundt 400 sider med mye bra bilder!
Desverre bare på tysk, men ordbok hjelper. Kan kanskje bli buer av sånt.
I'll be back!
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar