Hornalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Oddbjørn »

Se det ja, kjempeflott bue. Er det hornforsterking på sidene av tuppene? Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Fantastisk!

Neveren viser ikke tegn til å ryke?


Da er det vel bare å begynne på en til? ;)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av GreenMan »

Nydelig
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Takk til alle!
Det er horn på siden av tuppene og håndtaket ja. Burde muligens vært bein? Stivere? Men det hadde jeg ikke....
Og neveren virker som den holder seg på plass så langt. Ble bare et tjuetall skudd eller så, men det ser greit ut.
Og det er vel bare å begynne på noe nytt ja :D. Men hva? En til av samme? Eller en Tyrker, en Krim Tatar, eller en Zargalant ..... :?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Oh, en Krim Tatar ville jo vært heftig. Kjenner at jeg nøler litt med den selv, i forhold til nok dokumentasjon. Med en Zargalant har man vel et prosjekt man kan være ganske sikker på å få til, som man jo med en del arbeid kan gjøre ekstra spennende med å følge originale dimensjoner og form. Har veldig lyst til å prøve det selv. En tyrker er jo også kult, i alle fall i forhold til lengdeskytinga, men begynner kanskje å bli litt oppbrukt? Samtidig er de jo godt dokumenterte og er vel kanskje noe man helst bør "huke av" på lista, hehe.

Hva med en variant av de skytiske? Litt som en sjeløyd egyptisk, hehe. Det kribles etter å kline sammen en slik... Burde være relativt kurant å få til også.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hornalong

Legg inn av Bowman »

Vidunderlig fin Lars. Gleder meg til å se den. Tøff finish. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornalong

Legg inn av nidrinr »

Den der kan du fint ta med til Ungarn uten å føle deg forbigått av mange :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hornalong

Legg inn av Hardwood »

Fantastisk flott bue !
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Joa, burde vel kanskje ha prøvd en tyrker en gang - men så er jo så mange som lager så utrolig fine. Men en tatar er jo "nesten" :roll: bare en litt forvokst en? (Lengre trekk - standardpilklassen?) Så det er litt fristende å jobbe videre med de ungarske/sentralasiatiske/zargalant buene. Den siste måtte jo nesten blitt i orginalmål. Skytisk føler jeg ihvertfall at jeg ikke skjønner mye av konstruksjonen :?
Ungarn ja. Det kunne vært 8)
Og takk igjen!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Og så.... etter drøyt fire år som dagligbue, og Loke vet hvor mange skudd, skjedde det! :shock: :(
"Biarken" kollapsa i overgangen fra buelem til siyah. Viste seg at hornet hadde brutt sammen i en skjøt. I tillegg hadde hornet delaminert 7-8cm innover på lemmet. Hornet var ikke helt langt nok, så jeg hadde laga en butt i butt skjøt der. Visste jo at det ikke blir regna som trygt, men jeg tenkte det skulle gå bra siden jeg trodde det var så langt ute at det ikke skulle bøye noe der. Men det har det tydligvis gjort. Så også at senesurringa burde gått litt lenger inn på innsida. Etterpåklokskap er den høyeste form for klokskap. :twisted:

Heldigvis var ikke kjernen skada, så jeg har rensa opp litt, og limt på plass den delaminerte biten. Tenker å felle inn en ny hornbit butt i butt og surre godt med sener rundt. Vet at det blir samme svakheten omigjen, men holder den fire år til så er det vel verd det. :oops:
Hva tror dere forresten om å flate hornet litt, og så dekke med en ny hornflis over. Og så sener utapå der igjen? Ikke så mye for å forsterke skjøten i seg selv, men mer for å stive av og hindre for mye bøying der?

Bilde

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Hornalong

Legg inn av olethearcher »

ahh, kjedelig! Det er vel Ivar som har de beste rådene å komme med her.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Tsja, det er ikke så godt å si. Spjelking med en ekstra bit kan jo ikke gjøre det svaker, i alle fall. Snodig at det ikke ville holde. Kanskje ikke hornet hadde 100% feste mot kjernen fra starten av? Selv har jeg blingset på disse ikke-matchende dype rillene mellom hornet og kjernen. Jeg skylder litt på bibelen, for det er ikke så tydelig beskrevet at man må fylle opp rillene helt med lim før man klæsjer delene sammen. Hvis ikke blir det for mye luft i limfuga, noe som har ført til delaminering på tre av mine buer.

Biarken valgte forsovidt en passende tid på året å ta kvelden, eller hva? Det spikkes hornbuer her også nå. Jeg tror uansett en ny innfelt bit med ekstra lang senesurring vil gjøre jobben ganske så godt. Selv tror jeg at jeg hadde droppa spjelkinga om det ikke ser ut til at den bøyer veldig mye i det området etter at den er limt sammen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Var litt dumt at ikke jeg tok et bilde med en gang før jeg rensa opp i bruddet. Det kunne se ut som hornet hadde brutt sammen akkurat i skjøten. Det var det som fikk meg til å tro at det hadde vært en bevegelse, og at endene har malt mot hverandre over tid. Og A.K. advarer jo mot å skjøte horn, og sier at det kan holde en stund, men at det til slutt vil gi etter. Og det var jo det det gjorde :(

Nå tenkte vel han først og fremst på den bøyende delen av buen, og jeg trodde som sagt at jeg var ute i den stive delen der det ikke var bevegelse. Tok kanskje feil der..... eller så kan det være som du er inne på, at den ytterste biten delaminerte, og at skaden på endene av hornet var en følgeskade?

Men som du sier, en ekstra bit skader vel ikke? Og hvis den stiver opp ting kan det kanskje gjøre litt nytte hvis bøyingen var problemet?
Lykke til med ny bue, spent! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Da var "Biarkn" fiksa. (håper jeg)
En kort hornbit butt i butt nedi der det skada hornet var tatt ut. Og så la jeg en bit horn oppå, litt inn på begge sidene i et forsøk på å stive av litt i tilfelle bøying i skjøten var grunnen til at hornet ga seg der. Og så en senesurring runt det hele. Får håpe det holder en stund :)
Venter uansett en ute til før jeg tester.......
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Oddbjørn »

Vi krysser fingra, det burde da fungere :D
Svar