Hornalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hornalong

Legg inn av Christian »

Christian har 2. grad svart belte i shotokan karate, og ser på eventuele rævspark fra 12årige føtter, som et kjærkommet avbrekk :roll:

men sånn for å nappe tråden litt tilbake til sitt orginale innhold...

Jeg har ikke prøvd å sage ut noe så stort som et helt hornlaminat enda, men når det gjelder å sage ut striper av lik tykkelse, så har jeg god erfaring med å ha et speil på andre siden. Slik kan se hvor sagbladet er på vei på begge sider samtidig.

Koker du horna og presser de flate etterpå?
Sist redigert av Christian den 25 okt 2010, 16:03, redigert 1 gang totalt.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hornalong

Legg inn av Zeida »

Ossen gren va det du træna christan? Trener som du sikkert vet vadory selv. :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Speil hørtes kanskje snedig ut ja :) Skal se på det.
Jepp, horna skal kokes og presses. Koke i maks ti minuttr mener jeg det stod hos Adam K. For mye koking er ikke bra for horna.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Svarte å lenge det var siden jeg hadde oppdatert her a.......
Men det er jo meninga hornbuer skal ta tid. Hornbitene ble behørig kokt i ti minutter og pressa flate mellom solide plankebiter. Hadde bare ei vanlig gryte og måtte ta en ende om ganga. Men nå har jeg investert i fiskegryte fra brukten! :D Raspa horna flate, ned i riktig tykkelse, med jevn tapering på et par tiendels millimeter fra håndtaket til siyahene, og skrapte riller i horna. Tyngre enn å skrape i tre, mye jobb selv om jeg ikke prøver å lage matchende riller.

Og så var det tida for å lime. Sju åtte lag, først med tynnt vannaktig lim, så tykkere, med tørking i mellom. Til slutt et godt tykt strøk med kraftig lim på begge flatene, tvinge på håntaksenden, og så stramme tauet hardt rundt og rundt buebeinet med apeneven (tencik). Virka som det gikk greit, og raskt nok til at limet ikke stivna før jeg var ferdig. Imponerende hvor tette og stramme surringene blir med det verktøyet, ikke sjangs å rigge på dem. Et par dagers tørking, så kunne tauet taes av.

Bilde

Og SHIT HAPPENS! Begge hornene hadde fått langsgående sprekker av presset. Det virka så lurt med konveks kjerne, men det var det ikke! Er nok en grunn til at Adam K gjør hornene konkave når han har konveks kjerne. Har seinere fått et tips fra en på ATRN om at hornlaminatene bør tynnes litt på kantene (fra buksida), og at trekjernen bør være litt breiere enn horna, for å ta av for presset på kantene.

Bilde

Lurte lenge på om jeg skulle ta sjansen og bare fortsette med buen, satse på at langsgående sprekker ikke var så farlig. Tross alt noen hornbuer som blir lagd med flere smale hornstriper. Men jeg syns sprekkene var for store, og likte dårlig at noen av dem skar litt ut mot kantene. Fant et tips (ATARN igjen) om at en bra måte å få horn løs fra kjernen skulle være varme. Noen minutter med varmluftpistol fra enden og bikking med et knivblad innunder, så var skiten av igjen.

Og så er det bare å sage ut nye hornlaminater. (og flate ned kjerna) :evil:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hornalong

Legg inn av Christian »

Trasig... en god ting med komposittbuer er jo nettopp at man kan bytte ut deler hvis de går i stykker :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Hvor lang fiskegryte fikk du tak på? Jeg fant ei med indre mål på 23,5 tommer sist fredag (hos Traktøren). Den holder akkurat til trekjernene til tyrkiske flightbuer.

Det høres ut som gode tips fra atarn. Trasig at hornene sprakk... Kanskje du kan bruke dem om igjen på en bue med flat kjerne, slik at sprekkene i alle fall lukker seg igjen litt? På en bue med lav trekkvekt burde det jo duge fint, eventuelt kan du lage en av variantene som kan surres helt med sener. Da må det jo uansett holde. Trasig å kaste ferdigforma horn.

Dette er den med kjerne av lønn?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

...joda Christian, om det bare ikke hadde vært så stress å lage delene :cry:
ang. gryte Kviljo, så er min 43....... bare synd at det er sånne små måleenheter (sanktimetrer tror jeg de heter :mrgreen: )

Når det gjelder hornbitene så tror jeg ikke de skal brukes til noe som påfører dem belastningsskader etter den (rimlig hensynsløse) varmebehandlinga de har vært utsatt for. Redd for de kan ha blitt ganske sprø. Hornforsterkning til pilnokker kanskje. Eller under tvil sideplater på håndtak eller siyah. :? Har forresten fått det for meg at jeg har sett at gevir også er bra til det. Vet noen noe om det? Har et reinsdyrhorn liggende. (Gevir alsø)

Ja, det var lønnekjernebuen, forresten. Men nå lurer jeg på om jeg heller skal satse på hasselkjernen først, et vagt håp om å få den ferdig til Bergen. Selv om jeg har blitt advart mot hassel på atarn, så har jeg liksom litt troa på den veden 8)

Men til noe helt annet, er det noen som skal på nm som har noe lønn å selge meg til neste prosjekt? Trenger ikke være lange biter, en (snau) meter holder lenge. (trenger forsåvidt ikke være tørre heller) Men bitene må være feilfri. Send en pm.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Okay. En kamerat skal sveise ei stor flat lang gryte etterhvert. Blir det brukbart kan det tenkes han kan lage flere, om det er interesse for det.

Om hornet har vært på vei til å bli hvitt er det nok lurt å bruke det til noe annet lurt. Tipper forsovidt at både bein og gevir er bedre til sideplater, siden de er noe stivere. Horn er jo temmelig slappe greier egentlig, og er visst bare unntaksvis brukt til sideplater på arkeologiske buefunn.

Om du bruker liggende årringer burde hassel også fungere uten problemer. Forestiller meg at hassel har lettere for å kløyves radielt enn lønn, men utover det er det jo temmelig lik konsistens. Funker nok. Jeg brukte kirsebær med stående årringer i tyrkeren jeg hadde med på sist NM, hehe, og det holdt...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hornalong

Legg inn av nidrinr »

..Bare jeg får rota meg til å hente det fram er det en god del lønn i garasjen.. Usikker på om den er tørr. Minn meg på det igjen nærmere NM så det ikke går i den altfor store boka over ting jeg ikke husker.... :oops:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hornalong

Legg inn av Hardwood »

Lurz, jeg har lønn, og det skal du få helt gratis. Du er slik en snill og kjekk kar :D Med ørlite forbehold om hva jeg oppdager inni stokken da... men jeg tror det er like bra som den forrige.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Tusen, tusen takk, begge to :D
Kan bli artig å se langpanna de Kviljo, poster du bilde etterhvert?
Hasselkjernen er akkurat som lønnekjernen lagd med ytre årring som buk, og avkrona. (nå skal den avkrones enda litt mer!)
Tror vel jeg satser på geviret, iallefall på en av buene.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hornalong

Legg inn av Kviljo »

Jupp, skal poste bilder av panna når den er ferdig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hornalong

Legg inn av Lurz »

Phjuuuu....
Endelig i gang igjen, etter litt for mye depresjoner og annet å gjøre.
Litt flatere buk på kjerna, og litt varmere horn, så gikk det bedre, denne gangen ble det ingen sprekker i horna. De blei limt på med "same procedure som sist", så det er ikke noe å laste opp nye bilder av. Nå ser buen ut som under, etter å ha fått horn på sidene av håndtaket og ørene:
Bilde

Noe av det som har tatt tid siden sist er at jeg har ommøblert verkstedet, og blandt annet lagd meg et "pegboard" Skal brukes som på bildet nedenfor, til å bøye hornbuer for bl.a å strenge dem, flytte et hakk av gangen, ene siden, andre siden osv..
Tør ikke mer en dette på en bue uten sener :) .
Bilde

Med den øverste holderen kan det også brukes til å tillre vanlige buer. Taljetrekk for å kunne se litt på avstand.
Bilde

Senebanking neste. Hjortesener, skinnebit som ambolt, plasthammer og tenger til å rive senene fra hverandre. Ferdig bearbeida sene til venstre. Boring :roll:
La første lag sener nå i ettermiddag, er det forresten noen som vet hvor lenge det er best å vente mellom hvert lag?
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hornalong

Legg inn av Bowman »

Ser ut som hornbuebygging er en tålmodighetsprosess. Fin hedeby forresten. Har en slik en på gang selv i alm. Hva slags tre er det i din?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Hornalong

Legg inn av africanbows »

kjempefint med bilder.. til en fin bue.. Stå på..
Jeg for min del må gjøre ferdig 4 buer før jeg orker å jobbe med min Ungarske ridebue.. :D
Svar