Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Christian »

Nå har hue mitt drivi og tenkt mye på egenhånd igjen :roll:

Jeg driver å spikker på to buer til NM, den ene av hassel den andre av lønn. De er tilnærmet like i design, stivt grep og halvstive tupper med mest bøy midtlems. Lønna er ca 5cm kortere en hasselbua.

Jeg har ikke målt # på de enda men lønna er (estimert ut ifra hvordan det føles og dra den) dobbelt så kraftig på 17" som hasselbua er på 28". MEN hvis jeg bruker samme pila så skyter hasselbua hardere i blinken en lønnebua!

Altså mer # men mindre " = mindre effekt??

Jeg skjønner at det kan henge sammen med at bua har mer tid til å overføre energi til pila, også kalt powerstroke på nynorsk, men hvordan kan man bruke det i lengdeskyting?

Når det gjelder lengdeskyting med trebuer virker det som om trenden er korte buer med superlette tupper og piler på rundt 24". Noe som absolutt gir mening, mindre masse beveger seg fortere osv. men hva med ei lang bue som bare bøyer seg over like mye trevirke som ei kort bue? Kan man oppnå samme energi fra ei bue som har lengre drag en ei lita flaksebue, og vil disse lange trekkene gi mer lengde på skuddet?

Det finnes jo nok av historiske kilder for korte piler brukt til å skyte langt, men disse hører vel sammen med overtrekk? Bruk av sipher o.l. og da vil jo trekklengden fortsatt være lang selv om pila er kort. Hvis hovedpoenget var å ha korte drag ville vel buene heller ha blitt mindre? Flaksetyrkerne er jo ikke akkurat langbuer da men... :roll:

Kanskje lang trekklengde har mer for seg når det gjelder "standardpiler"?
hm...

noen som har noen tanker rundt dette?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av nidrinr »

Krigspiler går lengre med større buer. Det er det ingen tvil om. Men, når det er sagt vil jeg tippe det har noe med buas lengde lengde i forhold til # å gjøre. Jeg orker egentlig ikke sette meg inn i den matematiske delen av lengdeskytinga, men noen her kan sikkert komme med en forklaring.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Hardwood »

Det interessant det du skriver om. Dette er jo noe av essensen i lengdeskyting. Jeg vil tro at lønnebuen, som du nevner, ikke ble trukket langt nok til å få nok fart på pila. Hvis buene er rimelig like, så skal den kraftigst av dem skyte hardest også, hvis du trekker den like langt. Prøv å trekke hasselbuen til 17" også, da tipper jeg lønna vinner :D Ellers tror jeg ikke 5 cm utgjør noe særlig forskjell.
Når lønnebuen er klar til å trekkes til 28" også, da er jeg spent på resultatet av sammenligningen ! Jeg kan godt ta med kronograf på NM, så kan vi jo måle litt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Christian »

Nei å bygge buer med kalkulator og formler er ikke noe for meg heller :wink:

men for å sitere tbb4 (som er den mest matematiske av alle tbbene :? ) "...shorter straight bows can`t be as fast per pound as longer straight bows, even at equal draw length."

Om det gjelder for tørrslipp også står det ikke noe om men..

Men jeg lurer fortsatt på dette med trekklengde iforhold til styrke. Skøyt litt til med buene i stad og det er en stor forskjell på hastigheten. Selv om bua er mye tyngre å dra klarer den bare ikke å få fart på pila... hm..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Christian »

hehe. det er nok heller jeg som ikke er klar til å trekke den 28" :oops:
men ja, hvis jeg trekker hasselbua like langt som lønnebua, skyter lønna fortere. Det interessante er jo at lønna har mer # på 17" en det hasselen har på 28", men alikevel skyter den ikke raskere. Mye energi som ikke får bli med å leike altså :wink:

Men utifra dette er jeg selvfølgelig klar til å revolusjonifisere alt som har med bue å gjøre 8) kanskje det finnes et slags "gyllent snitt" når det gjelder buestyrke, trekklengde og effekt på pil i fps og meter? En slags: hvis så mye # da så mange " med så mange gram pil eller no... hm..
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Hardwood »

Hm.. da kan forklaringen være tilleren, eller at lønnebuen rett og slett har mye tre som kan fjernes. Trolig i tuppene. Er tilleren lik ? Strengen, strengehøyden ?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Christian »

Strengen er 15 tråder dacron i tre kordeller på lønna mot 12 tråder i to kordeller på hasselen. Lik strengehøyde og nogenlunde lik tiller, men lønna bøyer mer i tuppene...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Hardwood »

Ja, da er i alle fall ikke tilleren helt lik. kan jo være noe der. Prøvd forskjellige piler ?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Christian »

Men når man har med kameraet ut og skal dokumentere, da er selvfølgelig alt annerledes... :?

uansett.. her er lønna i trekk

Bilde

og her er pilene

Bilde

Den som gikk kortest inn er lønna, deretter hasselbua og så rognbua (se i Christians... for bilder av de) rognbua er absolutt svakest men pila har en spiss bodkin og veier 10gram mer. size matters :twisted:

Det var ikke like stor forskjell i dag, noe som sannsynligvis kommer av min egen overbevisning og dennes innvirkning på min skyting... En annen ting som også kan ha innvirkning er om pilene blir underspina til den kraftige bua og dermed vinker og logrer litt ekstra inn mot blinken... hm, jeg trenger en #måler og en kronograf :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Hardwood »

Haha ! Ja, det er ikke historisk, men ; hadde de hatt det, så hadde de brukt det ! Men har du prøvd med samme pil på de to buene ?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av nidrinr »

På enkelte reiseeffekt-butikker får man pundmålere (eller egentlig bagasjevekter) som måler bra opp til 80-90#. De koster omtrent det samma som en pizza på en eller anna pizzarestaurant...
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Hardwood »

.. eller 69 kroner for en sånn sirkelformet fiskevekt på f.eks Coop. Den viser opp til 55 pund.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Christian »

Bagasjevekt? hm...

Ei sånn fiskevekt brukte jeg før. Så røyk kroken og sendte ei pil et godt stykke inn i skapdøra :evil:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av Kviljo »

Kjøp heller ei skikkelig buevekt fra Tradbow. Den er verdt pengene! (altså den som går opp til 90 pund, den store som går til 110 pund er tilnærmet ubrukelig i forhold)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
GunnarE
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 01 mar 2009, 16:19

Re: Trekklengde=hastighet på pil (powerstroke)

Legg inn av GunnarE »

Har du veid buene? Det kan være store forskjeller på egenvekta av forskjellige treslag. Det kan kanskje bety noe for hvor tung masse som skal flyttes.
Svar