Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av nidrinr »

-Men når de storma fram hadde de vel økser og sverd i handa..?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av Bowman »

Det skal du jammen ikke si for sikkert. :lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av nidrinr »

..Må nesten få somla meg til å lage en slik en snart. Antall planlagte prosjekter og tid til gjennomføring stemmer ikke slik det skal..
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av Bowman »

Har veldig lyst til å lage en ordentlig hedeby av en av de to almekjeppene jeg kjøpte av deg. Tror det kan bli bra. Med 4 cm i bredde ved grepet burde det bli en kraftig sak.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av nidrinr »

Blir nok ikke barnebue nei.. :)
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av Christian »

Bakoverbøyen på mojavebuene og hedebybua er like, men ikke på samme måte :wink: Mojave har medbøy i lemmene, mens hedeby har bøyen i tuppene. Buetekniske sammenligninger av de to er også litt vrient pga de vidt forskjellige klimaene buene fungerte i :wink:

Lakotavingene hadde også sidenokker på øverste nokk, men de er ganske stive i tuppene.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av Tolveor »

Det jeg først tenkte på likheten mellom hedeby og mojave var:
Mojave-laget grønn-fuktighet i buen. Deflexen er da antageligvis for å kunne ha den oppspent uten å stresse treet for mye? kanskje
Hedeby-fuktig klima-deflex i tuppene.. hmm eller kanskje designen henger igjen fra eksperimenter med grønne buer. (med grønne buer mener jeg ferske, utørkede emner som det blir buer ut av) Eller kanskje det har en funksjon i et klima som forandres fra fuktig om våren sommeren høsten, til ganske tørt om vinteren..

Ser forresten ut på bilder som at det bøyes i nokken? så kan jo bare være for å få en vinkel på den opprinnelige horisontale nokken... Alltid interessert i teorier

Og når vi først er inne på bakoverbøy. Noen som har noe info om de egyptiske buene? Er de bøyd i lemmene eller etter/i nokken f.eks?
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av buebryter »

Kan dette være for att vinkelen i strengen dær pilen er skall bli mindre og dermed gjøre att trekklengde ankerpungt fingerstilling osv tåler litt mer variasjon uten att det utgjør så mye på presisjon?kanskje det også fører til en glattere bue å dra opp?
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av KEn »

Deflexen er da antageligvis for å kunne ha den oppspent uten å stresse treet for mye? kanskje
Eller det var sånn den ble? Hvor mange her har laget buer med deflex? og hvor mange hadde tenkt å gjøre det?

K
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av Bowman »

Jeg har laget flere Hedebybuer med defleks i tuppene. Jeg synes det er en artig og orginal bue. Den skyter slettes ikke verst som en mellomtung bue og den rette pila. Den har litt rekyl p.g.a de tykke tuppene. Den har et morsomt design, med den øverste tuppen litt lengre enn den nederste. I en tung utgave ser den helt pervers ut. Real viking. Jeg har en teori m.h.t til nockene. Den nederste lemmen har ikke nock hakk. Strengen er knytt realt godt. Den må ha en liten innsnevring for at knuten skal sitte . Den øverste nocken er tykk og har et realt hakk. Buen er ekstremt lett og rask å strenge. Selv som tung krigsbue er den rask å strenge. Den er robust og tåler juling. Her tror jeg hele svaret ligger. En slik bue matchet vikingenes måte å krige på. Den engelske langbuen er langt raskere og mer effektiv, men et jævla herk å strenge. Pluss at de tynne tuppene hadde knekt for lenge siden i hendene på en viking. Jeg synes flere av oss nordmenn burde bygge hedebybuer jeg kjenner bare Oddbjørn, Lurz og U.t her på forumet som har gjort det. Den er en del av vår vikingarv. Jeg har tenkt å lage en replika i alm med orginale mål. 140# minst. :-)

Det kan godt hende jeg tar feil i mine teorier. Kanskje det er en haug med kasserte buer som ble funnet. :mrgreen: Det som da er rart, er at designet er avbildet på flere gamle illustrasjoner.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av MalaWolf »

Tror du er inne på noe der! Likte de betraktningene mht strenging. Det er dette som er moro med replikering. Detaljene har funksjoner. Bruken avslører hvilke ;-)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av Kviljo »

Fin tolkning det. Hedebybuene har ikke deflex effektivt sett. Det som er bøyd i deflex er jo utenfor strengehakkene, og har ikke noen betydning for hvordan den skyter. Med andre ord er tuppene bare en snedig detalj som kanskje har noe med oppspenning å gjøre, selv om jeg ikke tror man nødvendigvis må tolke inn noen funksjonell betydning av de.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av Grauten »

Dersom man drar teorien til Bowman litt videre, hvor han nevner at klær kan henge seg opp osv. Vil det da ikke være nærliggende og tro at denne type tupper, løste et problem som gjerne 3D skyttere sliter med til dags dato: blad, gress og vekster som setter seg fast i buen. Dersom Hedebybuene var jaktvåpen, og man skulle slepe disse med seg i tykk undervegetasjon, så ville vel slike tupper, løse det problemet, i og med at man økte strengevinkelen? For det er ingen tvil om at de som har tight strengevinkel på buen, drar med seg mye rart i skauen. :evil:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av Christian »

men høy strengvinkel gjør jo ei bue relativt tyngre og trekke... og siden bøyen skjer i nokken og ut så har jo ikke det så mye å si for vinkelen uansett :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hedeby buen-etterligning. Bilder.

Legg inn av nidrinr »

Jeg trur rett og slett den ekstra tuppen er der fordi den gjør bua enklere å strenge. -For den er til stor hjelp når man skal strenge opp en hedeby man har laga etter originalmålene i senter. 130#@30" endte den jeg laga på, og jeg er veldig glad for at den ekstra tuppen er som "grep" til oppstrenginga. Det var vel ikke dobbelt strenghakk på den (?), så da kan det vel heller ikke ha vært snakk om noen oppstrenger.
Svar