mongolbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: mongolbue

Legg inn av Jacob97 »

nidrinr skrev:MEN, apropo mongolbue.. Det hadde vært morro å fått tid til å lage netopp det.. :roll:
hvis du går inn på Kviljo sin side (http://kviljo.no/bue/index.htm) så har han et bilde av en mongolsk hornbue på håndtverkseksempler.
mesteren Kviljo har nok vært foran i løypa igjen. :D
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: mongolbue

Legg inn av Jacob97 »

hva med toth? ser at buene hans er billigere. slik jeg ser det så står det hovedsakelig mellom grozer og kassai, men på denne siden (http://www.eastern-archery.com/europe.htm fant jeg en annen også som virket billig og fin. han heter kaffka og tilbyr( hvis jeg skjønner det riktig) en hornbue uten glassfiber til 205 euro.
kunne det også være noe?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: mongolbue

Legg inn av nidrinr »

..tenkte jeg skulle forhøre meg litt med Ivar om erfaringer og feller dersom jeg noen gang får tid til å sette i gang et mongolprosjekt ja :wink:


-Om du finner den type bue til 205 euro ville jeg nesten lure på om det er tjuvgods.. :lol:
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: mongolbue

Legg inn av Jacob97 »

da er det kanskje bedre å kjøpe fra en man vet hvem er. f.eks kassai/grozer.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: mongolbue

Legg inn av Sturlabuer »

Vet ikke noe om buene til Kaffka, (bare lest bøkene jeg), men ekte hornbue til 205 euro lukter.

Kassai sine buer er ofte lengre enn Grozer sine, noe som gir et mykere drag hvis du trekker langt. Det er endel forskjell på de ulike modellene
til begge buemakerne, så det er ikke så greit å si hvem som er best. Ikke alle modeller er like gode, noen funker bedre når de kommer over
en viss styrke, osv. Ørene på stort sett alle slike buer er kraftig overdimensjonerte. Har du mot til det, kan du trimme de endel, men da har du
selvfølgelig ingen garanti på buen lenger. Jeg har gjort det på den ene buen min, den skyter ikke merkbart raskere, men endel av håndsjokket er borte.

En av fordelene med Kassai sine buer, er det ganske smale grepet, (jeg skyter med tommelring), det har ikke like mye å si hvis du skyter "normalt",
men kan uansett gjøre det litt enklere med å finne passende piler.

Grozer sine buer har etter mitt syn et noe mer autentisk preg, eller ser bedre ut, i den grad glassfiber kan brukes i den sammenhengen uansett...

At flere nettsteder anbefaler svake buer til bruk fra hest har selvfølgelig å gjøre med at folk flest idag mangler styrke og erfaring, og har ingenting
å gjøre med soldater fra den gang da... men det er en helt annen debatt som har vært berørt tidligere.
Ser nå for meg riddere som stopper piler fra 25# buer med hansken alà Darth Vader.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: mongolbue

Legg inn av Jacob97 »

jeg trekker omtrent 27''. hvilken ville du anbefale da?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: mongolbue

Legg inn av Zeida »

Hei, jeg kan ikke svare på mere enn en ting: Det håndsokket hadde dere sluppe ved enten og skaffe deg en håndledds reim (vet det ikke brukes til trad) eller dere kunne skaffa dere stabelisator (det blir i hverfall ikke brukt på trad) :lol: Jeg kom på en ting til: soldater med rytterbuer hadde de vel nærmere 100# :lol:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: mongolbue

Legg inn av Christian »

håndsokk? :lol: Det at det smeller i handa kommer ofte av at bua har for mye masse i tuppene. reim ell stab løser symptomene ikke problemet.

1stk ørefik venter på førstemann som lager ei tradbue med moderne stabilisator :evil: :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: mongolbue

Legg inn av Jacob97 »

bare en ørefik? dersom noen lager en tradbue med stabilisator kan de ikke lenger kalle seg tradskyttere. :evil:
vi er få sjeldne allerede, vi vil ikke bli utryddet. :x
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: mongolbue

Legg inn av Zeida »

HAHA jeg er enig med deg. Jeg skyter recurve i tilleg men recure er bedre en compound (trinsebue) det er noe herk og juks
:lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: mongolbue

Legg inn av nidrinr »

..Noen trenger krykker og rullator, slik er det bare...
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: mongolbue

Legg inn av Zeida »

HAHA
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: mongolbue

Legg inn av Sturlabuer »

Jacob97, hvis du trekker til 27", og ikke har noen planer om å utvide det, ville jeg valgt en av de korteste buene til Kassai eller hvem som helst fra Grozer.
Grozer selv sier at hans mongolsk utseende buer ikke er av de raskeste. Jeg mener at hans tyrkiske, assyriske eller ungarske buer er av de kjappeste (han lager).
De skytiske buene skal også være bra for de med litt kortere trekk.
Ellers, det utseende du liker, og den prisen du kan gi.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: mongolbue

Legg inn av Jacob97 »

til vanlig trekker jeg omtrent 27''. noen ganger (hvis jeg bruker ekstra lange piler) trekker jeg nærmere 29-30''.

da skal jeg se om jeg får somlet meg til å kjøpe en Grozer.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: mongolbue

Legg inn av Zeida »

Hei eg tænkt eg sku kjøp meg en http://www.bowshop.eu/?term=12. Er det nån som veit ka momsn e fra der den sendes til norge? ska ha nån pile i tilleg :) http://www.bowshop.eu/?term=72
Svar