Zeida's Buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

ok tusen takk :D jeg har tynn pekefinger :lol:
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Christian »

enda bedre :mrgreen:

her ser du litt av gode gamle griffin sine nokker, da har du litt å strekke deg etter :wink:
viewtopic.php?f=4&t=278&hilit=griffin&start=420
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

det var fin nock det :shock:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Ok her tror jeg at jeg har ferdig bue og kommer med et bildegalleri:


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Vis det er noen som ser noen jeg kunne forandret på så si gjerene i fra :D
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av torkis »

Buen ser fin ut den.
Hvis du ser på tilleren at den er fin og ser ut til å holde,ville jeg spandert på en del finpuss på buen.
Jevne alle skarpe kanter , pusse vekk løse fliser og hakk.
Det er ofte slike steder du kan få skader på buen som gjør at den til slutt brekker.

Som "bowman" skriver til meg, går han helt opp til 600 sandpapir og olje for å få buen til å se fin ut.

Se litt på hvordan de "erfarne" sine buer ser ut når de er ferdige, og prøv å få til det samme.(ikke mine, siden jeg er nybegynner)
Da er det enda gøyere å ta med buen og vise den fram til andre :D
PS! Jeg ser at du har lært å "grille" buken :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Jada litt pusse papir og litt olje senere men først hakk og så skyte litt og så olje. skal titte litt på de "proffe"
Buken ble litt vell svidd men jaja det ser litt røft ut 8) Synd alle på dette forumet på den sørlige delen av norge og jeg bor ja i nord :( så det er ikke mange og vis den frem til her oppe :( annent enn noe gress og innsekter og min mindre intriserte bror skal på 100 meter bane og prøve å skyte mere enn 100 tror jeg kunne presse den opp i 150 med aliminums piler men det er jo ikke bra med aliminiums piler på trad men men det får vi se i morra
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av nidrinr »

Jan Martin (Jamar) bor vel i det som kategoriseres som nord-Norge, uten at han er naboen din av den grunn.. :)

-Men om du skal nedover til Tønsbergtraktene i løpet av sommern er det da flere der som lager og skyter buer. Byer og tettsteder ligger også litt tettere nede ved kysten der, så i en times omkrets biltur alle retninger har du veldig mange derfra.

Bua di ser akkurat ut som de buene jeg laga da jeg var på din alder, før noen andre enn bæssfar var læremester og da et uoppnåelig forbilde på spikkefronten. Såpass avansert som grilla buk var jeg ikke før hus, bil, kone og barn var en del av hverdagen :)

-Sett av 10 minutter med sandpapir (start med grovt og bytt til finere og finere), så vil bua ikke bare imponere resten av guttegjengen, men også holde lenger. 8)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

skal se på den der reisinga sandpappir i 10min det skal eg nok klar men at det imponerer noen i guttegjengen det er vel mere usansyneslig det de bryr seg vel mindre enn ingen ting om det menmen takk for svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Christian »

punktum komma punktum komma punktum... punktum! :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Bowman »

Hei Zeida.

Veldig kult å se en slik iver i tolvårsalderen. Buen ser ikke verst ut, men du burde bruke en rasp før du går over til sikling. Hvis du sikler over ujevnhetene, så følger ofte siklingen sporene. Rasp ned alle ujevnheter, bruk sikling, så litt 180 og 120 papir og deretter 600 papir med finishing oil. Da får du en profesjonell finish som bare er til å ta og føle på. treverket vil skinne mot deg i takknemlighet over at du orket å finne frem til den fine patinaen som treverk har når det blir grundig behandlet. God sommer.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Cristian: Når eg skriv i forumet og i tilleg har sommer ferie så drit eg i punktum og komma :lol:

Bowman: takk hvordan olje skal jeg bruke? :D
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Hei kom akkurat tilbake fra lenge skyting med rogna skøyt litt under 100meter synes ikke det er så dårlig med 30# på 19 tommers trekk (eg trækk 26-28) :D
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Stefflus »

Buen var overraskende god, emnet og erfaringen trenger jeg ikke engang ta forbehold om, den var rett og slett knall.

@zeida: har en 5l-dunk med Allbäck renset kokt linolje samt terpentin stående, ellers har de alskens Liberonoljer i by'n.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Bowman »

Du må ikke drite helt i punktum og komma. Husk at folk skal lese det du skriver. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av nidrinr »

Kunne blitt artig om alle dro det helt ut med dialekter og slikt ja..
-Hørt mellom to Mjøsværinger etter å ha sett ei moderne trinsebue for første gang:

"N'hækk jussum mæssom slikkamasurru. Høhø! -Skare vara slikk juggel på bågån a'? Nei, takkese teL n' ælmestokk ifrå goe' gamledar, n'Lytt ha no' bakpå ryggtavla imiLLa skuLdra om'n ska kæLLes bågåmænn. -Nei, nyttitte me' slikke modderne greier'ama. -Itte nok mæ æLLessa dom som skryt slikk ta modderne haitekk, dom hara i grunna dreti oppætter Leggbeinet på nabokjerringa før dom får ei aLLeminiumsflis plassert i anna runne målskiva si fra atten kåmma nuLL nuLL nuLL metern, men rætt som det er så kjæm dom som trippe drassnes mæ slikke bågår som unga våres skrasle ta å stille sei opp rætt attme dom.. " osv.

-Sorry, kune ikke dy meg :P
Svar