Zeida's Buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

LOL den knakk der jeg trodde fordi det var like 10 ganger tynnere der på grunn av et svekket punkt i treet
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Christian »

Og jeg giddet ikke å runde hjørner og fjerne fliser fordi jeg visste den kom til å knekke akkurat der.
hvis du "visste" at den kom til å knekke der, hvorfor gadd du å bruke mer tid på den da? 8) Buer kan godt grovformes til gulvtiller men når de skal trekkes nærmere ferdig trekklengde og #styrke bør de være tilnærmet ferdigpussa. Ihvertfall i ryggen! ellers blir det ved :wink:

enda en kommentar på D-bue debatten: tbb4 s.96 steve gardener: This tiller is used on an English longbow or D-style bow with a bending handle. It is not an arc of the circle... virker som om D-bue her er ei bue som bøyer litt mindre i senter en det en full compas/arc of circle gjør...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Jeg brukte ikke mere tid på buen men nokk om det.

Det der D bue tingen ok noen kaller D bue en bue som er rund på den siden som vender fra skytteren og noen mener andre ting. Jeg mener det er når den er rund på siden som vender fra skytteren... men det er min mening vis du/dere er uenig så diskuter gjerne om det .

Se denne: http://www.youtube.com/watch?v=eUyDFbKTT40 det er en fin video der tar han på begge sider og lager flatbue men se den.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Christian »

Legg gjerne merke til at han sier The back must be perfectly smooth :wink: Litt vanskelig å se, men det ser ut til at han tar ned ryggen til en årring, ihvertfall i den bøyende delen.

Det at du kaller en bue med høy "D" i ryggen for D bue er, om ikke feil, så ihvertfall ikke helt riktig :wink: Buer som har en slik høy rygg kalles for buer med crown eller krone. Buer laga av tynne stokker vil ha høyere krone (mer D..) en buer fra en stor stokk. Det er noe som heter decrowning/avkroning som går ut på at man fjerner ved langs hele ryggen for å gjøre mindre "høy" i ryggen, men det her er noe som ikke har så mye for seg når man lager buer av de norske "slagerne". (også krever det en god dose erfaring... )Visse tretyper som f.eks. hassel vil faktisk være mer efektive med høy rygg en som "planke" og den vil fortsatt kunne kalles ei flatbue :wink:

beste tipset jeg har å gi deg er å bruke litt av sparegrisen og kjøpe deg traditional bowyers bible 1+2. De er på engelsk, men det klarer du sikkert greit :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av torkis »

jeg ser at han er veldig glad i å vise hvor flink han er med en sløv øks. :D
Men det vises ikke mye av finpussen på rygg og buk.
Hold deg til buer hvor du beholder ryggen hel, mye tryggere det :!:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av torkis »

Jeg bruker også "plastik" streng foreløpig. :shock:
Men jeg ser at du også bruker en kraftig flettet tråd, slik som jeg. Min er en start snor til påhengsmotor.

Vi får lære oss å lage streng, når vi har lært oss å lage buer.
Jeg har kjøpt meg lintråd, men tror jeg venter til jeg har laget flere buer.

buene er viktigst :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Moen »

Hehe... Hissig med øksa si, ja... :lol:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Ja han er litt hissig me øksa og når det gjelder den der bibeln så er det vel ikke så mye å ta fra sparegrisen (har ikke noe sparegris) :lol:
Plastik tråd er fin til å teste buer me. Det er jo ikke vits og sløse masse tid på å lage streng til en bue som knekker rett etter den er ferdig :?:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Ja han er litt hissig me øksa og når det gjelder den der bibeln så er det vel ikke så mye å ta fra sparegrisen (har ikke noe sparegris) :lol:
Plastik tråd er fin til å teste buer me. Det er jo ikke vits og sløse masse tid på å lage streng til en bue som knekker rett etter den er ferdig :?:[/quote]
eg læs foressten godt engelsk bare at jeg ikke har penger til det.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Moen »

Lager du en streng med løkke i den ene enden, og tømmerstikk i den andre, kan du jo selvsagt bruke strengen til din neste bue..
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Jeg er ikke sikker på knuter jeg lager en løkke en begge ender. Det funker.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Moen »

Google "Flemish string" og "Bowyersknot" eller "tømmerstikk" så har du noe å lære i sommer. Minst like viktig med en god (riktig) streng som en god bue...for ikke glemme pilene :wink:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

hehe jeg har nokk å gjør i sommer jeg lol :lol:
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Her er noen bilder av buen og hvor destruktiv den er

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

nederste bilder er ca 12 tommer trekk og det andre bilde av tillerstokken er vel på en 19-20 tommer
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Christian »

Ikke værst :) men du kan ta av betraktelig mye mer i tuppene og hvis du gjør grepet litt "kortere" vil du få mer bøyende bue som gir lengre trekk til samme #. Tuppene trenger ikke være tjukkere en pekefingeren din 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar