Zeida's Buemakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Zeida's Buemakeri

Legg inn av Zeida »

Hei,

Jeg er ny det er derfor emne mitt heter det det heter. Her kommer jeg til å legge ut forskjellig skrappel jeg lager/harlaget.
Tror det blir mye å le av (hahahah :lol: aha) for proffene ja jeg ser på deg kviljo blant annent.
Det er vel egentilg ingen ting å se på vis du ikke er skikkelig nybegynner da, ellers er det vel mest å le av :lol: .
Sist redigert av Zeida den 28 okt 2010, 21:39, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Christian »

Vi gleder oss, antar jeg :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Her er noen bilder

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

På det første bilder er det lengst til venstre et rogne emne til en langbue (jeg er LAV) så en 1/3 ferdig flatbue etter der er det en einebue D formet til slutt er det en kort flat bue fra samme tre som den andre flatbuen de er foressten i rogn;)

Bildet nummer to er den som er helt til høyre på det 1. bildet med en STOR sprekk.

Bilde nummer tre er den ganske gode men ikke se så fin ut buen min i einer den er overasskende god.
Helt til slutt er eine buen min på ca 20 tommers trekk tror jeg med min lille kniven min helt nederst
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Hei nå har jeg prøvd langbue rogna mi på tillerstokken min oppå vekta jeg endte opp med 25kg eller 55lbs på 19tommer trekk. :roll:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av nidrinr »

Hei!
Fantastisk at du legger ut bilder, da er det mye lettere å svare på evt. spm. og gi råd. Leste at du bor i Mo i Rana, og at emnemulighetene begrensa seg litt. Men at du får tak i rogn og einer hjelper en god del, de kan fort bli til gode buer. Det du har lagt ut av bilder her viser at du er godt i gang. Einerbua di ser ut til å bøye ganske fint. Et enkelt råd som vil få den til å gå kjappere er å tynne den av mer mot tuppene. Om du lager mindre løkker på strengen vil du nok også oppleve at strengen sitter bedre på.
Jeg vil forresten tippe at du finner bjørk i tilegg til einer og rogn. Om du varmebehandler buken og lager flatbue funker bjørk bra :)

-Om du skal til Nøtterøy i sommer så veit jeg det er flere deromkring som har blitt bitt av buebasillen. Om du (og fler fra Tønsberg/Nøtterøy og deromkring har tid og anledning, er dere hjertelig velkommen til Tangentur etter emner. Mye bra NSB og vegvesenet skal høvle ned i forbindelse med utbyggelse.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Takk men jeg trodde bjørk var for hardt og stift. Hvordan varmebehandler du det? Beste metoden?


Hilsen Arild
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Hallo,

Jeg var og hentet meg 2 emner til flatbue ett i bjørk og ett i rogn de er rette og fine. Her er bilder:

Bilde

Her er det bjørka til venstre og så komme min rogn langbue oppdatering og til slutt er det det nye rogne emnet mitt. Tror det blir flatbue av begge.

Bilde


Her kommer det noen bilder av meg som trekker min recurve (fin den) pris litt over 3000 men fikk den for 2500

Bilde

Bilde

Ja det var alt for i dag men kommer med mere etter hvert som jeg begynner på flatbuene 8)

Vis det er noen som har noe å si om tingene mine så si gjerne i fra.

Hilsen Arild
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av nidrinr »

Det står endel om varmebehandling litt her og der på forumet, men det jeg gjør er følgende:

1: spikk bua ferdig, men ikke trekk den så langt om det er et treslag som ikke tåler så mye kompresjon.

2: finn ei varmekilde. Om du har tilgang på varmepistol eller bærbar kokeplate (evt. en gammal en du får lov til å ta med ut) er det glimrende. Om du hverken har varmepistol eller kokeplate du kan bruke ute, er grillen et godt alternativ.

-Med kokeplate setter du plata på full varme, og venter til den er rødglødende. Når den er det, holder du buksida på bua ca 5-7 cm over plata, stille i omtrent 2 min. Så flytter du bua til neste område og gjør det samma der. osv, osv til hele buksida er svidd.

-Med varmepistol kan du legge bua med buksida opp, og bruke varmepistolen som en "føner". Samma prinsipp om å ta et område av bua, flytte til neste, osv.

-Med grill fyrer du opp grillen, venter til den er varm, og gjør det samma som med ei kokeplate. (Engangsgrill vil også funke om du ikke har noe anna :) )


Vil du ha en mer historisk måte å gjøre det på, kan du lage bål og brenne det ned til det en varm glohaug.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Jeg skal kjøpe meg en varme pistol som jeg kan bruke til det tror ikke de er så dyr men skal siden svies? :roll: Vis jeg skal lage bål kan jeg jo prøve tenn stål eller flint :lol: da blir det enda mere historisk. :D
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Christian »

varmepistoler koster alt mulig av penger! Jeg har sett de til 1000lappen, men min kjøpte jeg på clas for 75kr :twisted: riktignok et kampanjetilbud, men du bør holde fint kunne holde deg under 200kr for en helt grei varmepistol.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

vet det tror du jeg kan finne en på jula ? :?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Christian »

hø? det der var nok litt for 12åringsk for meg... :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av nidrinr »

-Når treverket får en mørkere farge uten at det helt har blitt kølsvart er det ofte passe mye varmebehandla.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av Zeida »

Cristian jula er en butikk som selmer nesten alt vis du ikke visste det hadde jeg sagt det til min gamle får hadde han forstått det :lol:

Nidrinr det hørtes jo greit ut men det skal bare gjøres på den siden som vender mot skytteren?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Vis du kan kalle det buemakeri;8

Legg inn av nidrinr »

Jepp, i buksida. Den vender mot deg. Den fra deg er ryggen. :)
Svar