Torkis bueprosjekter

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Neida.
Hogget i sommer, har tørket i press for å få dem rette. Har tre fire emner til, så det blir nok flere.

Hvis de er holdbare, er planen å selge to tre stykker for en rimelig penge på vårens tilstelninger .

Vi skal ha buemaker helg første helgen i November. Da er det planen å begynne på ny presisjonsbue.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Fine holmegårdsbuer. Har stor suksess med Hassel selv om dagen. Har laget to langbuer i Hassel som nekter å følge strengen. To 40 pundere. Kunsten er å bevege seg mot 40" og ikke stresse for mye på tiller før du er omtrent der du vil være. Litt knotete forklart, men en 40 punder med litt motbøy er raskere enn en 50-60 punder som følger strengen.
;-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Jeg er veldig gira på hassel for tiden jeg også. Fint og jobbe med og følger ikke strengen så mye som ask.
Jeg har to tørre og fine emner klar.
En skal bli blink bue med litt moderne fasonger, og en skal bli god gammeldags holmis på ca 40#.
Den første buen jeg laget var en slik, og den er nok snart moden for å få en arvtager.
Jeg har et par andre prosjekt jeg må må få unna først, og en tommel som kom i klem som trenger å leges noen dager.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Vi har bueverksted i helgen i håndverkslaget. Planen var å vise to påbegynte flatbuer i hassel.

I stedet ble det legevakten med en redusert venstre fingertupp. Heldigvis forsvant ikke noe bein i tuppen, men det blir nok utsettelse på buene mine.

God tid til videre planlegging og konsulentvirksomhet på de andre sine buer.

Forferdelig irriterende, for jeg var veldig inspirert nå etter å ha sett de nye buene til Bowman og Hardwood.

Ps
Jeg liker godt langbuer også, men etter to langbuer føles det godt å skjære til et innsmalnet grep, og høvle breie flate lemmer.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Fingeren begynner å gro, og jeg har begynt på noe som skal ligne en amerikansk langbue. Skal brukes til blink/presisjonsskyting.
Inkludert grep er den nå 182 cm.
Har oppdaget et problem. øvre lem måler 86cm fra fade og nedre lem måler 83.
Jeg vet at nedre lem skal være lengst, men har ikke lyst å kutte i emnet og lage buen for kort. Alternativet er å snu buen, men jeg har begynt å forme grepet, så jeg er usikker.

Hvor mye lenger skal nedre lem være på en flatbue på 182 cm?. Skal jeg kun måle på delene av buen som skal bøye, eller skal grepet inkluderes i målet?

Bilde
Bilde
Balder passer på at jeg gjør det riktig :)
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Kult. Er det hassel? Neimen om jeg veit. Du kan jo bare legge grepet der du synes det bør være: Ta det på feelingen. Eller har du boken til Hilary Greenland? Jeg skal se litt i den nå. Hun har en bra målestokk på en ALB. Grepet er bredt. 5 tommer. Så kommer "fades" 2.5 tommer på hver side. Hvis du trekker grepet ned mot der "fades" starter på nedre lem og lar grepet være 4 tommer bredt så lar du 1 tomme være området der pila passerer. Hvis du ikke vil korte inn buen kan du jo heller lage grepet litt bredere. Buen i boken hennes er 68 tommer lang. Jeg synes personlig at 182 cm er langt for en slik bue. Det blir mer fart i den hvis du trekker den ned mot 68-67". Men buen må jo tilpasses personlig. Særlig hvis du tenker en reinspikket blinkbue. Smak og behag veit du. Sudburybuen er 67" tommer lang. Jeg synes det er en perfekt flatbue. Holmegård original er litt for kort for meg. Den lager jeg alltid litt lengre. Tror jeg skal lage en Alb jeg og. Eller to he he. En laminert og en i osage. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Hardwood »

Hei, Torkis gamle ørn ! Jeg har ikke fått med meg at du skadet fingeren. Uff da ! Godt å høre at du er bedre og fremdeles inspirert !
Nedre lem skal ikke være lemger enn øvre. Heller omvendt, eller like lange. Så skal øvre lem være mykere for å kompensere for at buehånden utøver press på grepet litt lavere enn på midten. 182 cm synes jeg er en perfekt lengde. Det er jo helt avhengig av trekklengde, og du er jo en lang mann :D en presisjonsbue kan med fordel være ørlite for lang, da blir den mer stabil og stacker ikke på slutten av trekket.
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Takk for svar begge to :) Two Bears
Jeg ble litt i tvil siden jeg fant en tegning med mål på en flatbue hvor nedre del var lenger. Nå kan jeg fortsette å lage bue slik jeg alltid har gjort :D

Angående favoritt lengde, så havner jeg midt mellom dere to, og kutter et par tre cm av toppen. Jeg er ikke såå lang.
Da kan det hende jeg slipper å rette den med varme, for den er litt høyrevridd.

Satser på å gi grepet en ørliten medbøy, men vurderer å gjøre mye av tillerarbeidet først :?:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Jeg har fjernet bark og tatt av en cm tykkelse i buken. Begynner og bøye, men er sikkert over 100. (ferdig bue ved Mjøsa :) 9

Det var et sant hel.. å fjerne bark på denne. Som forrige hasselbue har den dype furer i yte-veden og barken sitter som bare...

Det blir et kult mønster hvis jeg ikke gidder å fjerne resten, men hadde planer om en glatt overflate på denne.

Planen videre er å lage nock overlegg og nocker, men da må jeg bøye reflex først og da burde jeg hatt den ned på en akseptabelvekt og bøyd refleks i grepet men jeg har ikke nocker enda. :x
Det uferdige grepet irriterer meg også. :D
Trenger en god natts søvn etter 5 timer med fjerning av bark
Bilde
Bilde

Hvis det er noe spørsmål i alt dette, er det følgende?
Hva er mest fornuftig rekkefølge :?:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Nock en utfordring løst...eller :?:

Mitt første forsøk på pålimt sandwich nock.

Noen synspunkter :?: Overlever buen og jeg dette :?:

Bilde

PS :!: Den er ikke helt ferdig enda
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Dette ser bra ut. Spent på fortsettelsen. Ryggen blir kul med masse karakter. Den overlever. Hvilken pundstyrke satser du på? Jeg har gode erfaringer med + - 60# på en slik sak. Da blir den potent. Kommer selvsagt an på om den vil følge strengen. Lager du den uten stive tupper med jevn pyramideform tror jeg du får en "nice shooter" :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

"Nice shooter" er en god betegnelse på hva jeg vil med denne buen.
Jeg vil ha en bue som ser amerikansk ut i fasongen, og som skal hjelpe meg å sette pil etter pil i det gule på blinken :)

Den blir nok nærmere 50# enn 60. Siden jeg har filt ned ryggen i tuppene, og vil ha litt flate tupper for å bøye inn refleks tror jeg det er lurest å lage en litt snill bue.

Angående karakteren på ryggen?
Er hassel alltid med furer i ytterste lag, og "innvokst bark", eller har jeg vært heldig to ganger og funnet noen krevende stokker?
Jeg har erfaring med ask,lønn og rogn, og de er alltid glatte og fine.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Hassel kan være litt av vært. Så lenge du ikke har propellvekst så går det bra. Hassel er meget sterkt i strekk og svakt i kompresjon. La buen få en flat buk og gi den en real omgang med varmepistol og kvaegugge. (blanding av kvae, bivoks og terpentin) Dette stryker du på buken samtidig som du varmer. Da får du ikke problemer med kompresjonsmerker. En kjapp 40 punder som ikke følger strengen er bedre enn en doven 60 punder som følger strengen. Min erfaring med hassel: Lag buen ferdig med skyvelær og stress den forsiktig på tillerstokken. Ikke begynn å jobb med tiller før du føler at den er sånn noenlunde der du vil ha den.(floortillering) Du kjenner det sånn noenlunde at den bøyer likt på begge sider. Minimal "stringfollow" er bedre enn perfekt tiller. Jeg har 2 stykk 39 pundere i Hassel som ikke følger strengen. De skyter skjorta av 65 punderen jeg har ( som da selvfølgelig følger strengen). De to 39 punderne matcher perfekt piler i spine 25-30- De går svært hurtig rett fram. Da er det gøy med bueskyting. En annen ting. La den bøye jevnt og trutt som en langbue. En ALB skal selvsagt bøye jevnt og trutt, men blir du fristet til å bøye på den med litt for stive tupper så får du fort litt knekk og stringfollow. La den bøye som en lang holmegaard. Jeg har flere tilsvarende buer pågang. Skal legge de ut. Morsomt å sammenlikne.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Endelig på tilleren.
Høyre side er ned, og har veldig krum rygg. Venstre side har defleks i ytterste del
Den har vært veldig stiv inne ved grepet, men når jeg fikk den på tillerstokken ser det ut som jeg nesten har tatt litt for mye inne ved grepet. :?:
Det er heldigvis pund nok til å ta av utover buen.
Bilde

På ca 16 tommer
Bilde

Hva synes dere :?:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Fin bøy ved grepet. Ta den jevnt utover og ha minimalt med stivhet i tuppene. Da er'n der. Ser ut som du har laget flatbuer hele livet. La den nedre lemmen være litt stivere.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar