Torkis bueprosjekter

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Du er en "lokkeman" Bowman :!:

Her hadde jeg tenkt å lage en amerikansk pimp my bow med : defleks ,refleks,glue on nocks,locator grip,arrow shelf,strike plate and decoration.
Nå har du lokkett meg til å lage en tradisjonell bue uten pimping., med jevn bøy og tynne tupper :(

Fra spøk til halvor:

Det er fornuftig å lage denne buen etter dine anbefalinger, fordi emnet har en del særegenheter som gjør at jeg kan få problemer med å et godt resultat hvis jeg prøver for mye.

Det er nok det beste og prøve med en jevn bøy, og ikke for stive tupper på denne, så får jeg "ta den helt ut" når jeg har et mer passende emne.

Jeg satser likevel på at den skal plassere alle pilene i den gule delen av blinken, eller i den bittelille svarte prikken i vår egen blink.
Hvis ikke den gjør det, må jeg jo begynne å trene, og det er juks. :D

Takk for at du har fått meg til å ta til fornuft :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

He he. Fornuft er aldri gøy. :-) Jeg driver mye med hassel selv om dagen. Svært fornøyd med hva som kommer ut av det. Lag en pimpet bue neste gang. Kjøp deg et emne i osage. Det er et utrolig kult treslag å jobbe med.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Hva med bilder da Bowman?
Det er ikke overskudd på bilder og buer her inne for tiden.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Første gang på full strengehøyde. Kanskje litt kort streng.

Tror den begynner å nærme seg :)
Litt stive tupper :?:
Særlig venstre som er opp, og skal være litt mykere?

Bilde

På ca 16"

Bilde
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av nidrinr »

Enig.
Ta av mer uttover, spesielt på venstresida. Men det nærmer seg absolutt ei meget pen bue :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Torkis: Dette blir en pen flatbue. Jeg er litt lat. Men jeg kan legge ut bilder. Får ikke tapatalk til å fungere. Jeg er en mer analog enn digital type. he he. Jeg skal legge ut bilder. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

En liten oppdatering på min amerikanske bue.
Jeg har funnet ut at dette aldri kommer til å bli nr. 1 blinkbue, så den er nedgradert til å brukes til eksperimenter og prøving feiling.

jeg har allerede korrigert den med varme 3 ganger, men er fortsatt ikke helt fornøyd med fasongen.
Siste eksperiment jeg har prøvd er dekorstiper i buken skåret inn med V-jern. Deretter beising og pussing.
Resultatet er brukbart, men ikke pent nok til at jeg har glede av og studere buken hver gang jeg skyter. Med litt kvist, med og motved er det vanskelig å skjære ut et jevnt spor, og få jevn dekor.

Like godt å la være :)
Jeg skal nå prøve å bøye grepet sideveis for å se om jeg får en litt bedre plassering av strengen.

BildeBilde
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Hardwood »

Tøff bue det der ! Har du dampet for å korrigere ? Jeg synes disse naturbuene er utfordrende fordi det alltid er litt vridning, svinger, kvister, bulker eller skjevheter å hanskes med. Det er sjelden at jeg lager en uten å måtte korrigere noe med varme. Stå på Torkis !
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Allan »

Kul bue! Jeg synes det ser tøffest ut når de er litt småkroker i den ferdige bua så det er tydelig at det er et naturprodukt. Etter bowmans demonstrasjon av bøying med varmluftpistol synes jeg det er blitt mye lettere å korrigere mindre "feil", men jeg er ikke akkurat noen ekspert. Av og til tar ike treet korreksjonen synes det som. Og av og til ser det ut til å gå tilbake, særlig medbøy som er retta ut. Kanskje jeg ikke venter lenge nok.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Jeg synes småkroker er kule, men når hele det ene beinet bøyer ut til siden synes jeg det er vanskeligere. Særlig på en flatbue.

Jeg har rettet ut en medbøy og sidebøy, og prøvd å bøye grepet en gang. Det var nok for lite varme når jeg prøvde å bøye grepet, så jeg skal prøve en gang til med mer varme.
Skulle gjerne vært tilstede på bowmans bøyekurs :)
Det har også vært litt utfordringer med tilleren siden den er så ulik i øvre og nedre del og grepet er asymetrisk i alle retninger.

Men det er mye å lære av en slik utfordrende bue, og jeg tror jeg skal komme i mål med et brukbart resultat. :)
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av dagsunde »

Veldig bra!

Når det gjelder korrigering med varme, så er det viktig å huske på at
medbøy som har oppstått under tillering prosessen antakelig er "knuste" celler.

Du har allerede svekket treverket nok til at det har tatt en permanenet "sett",
og den *VIL* komme tilbake etterhvert selv med varmebehandling/bakeoverbøy i ettertid.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

torkis skrev:Jeg synes småkroker er kule, men når hele det ene beinet bøyer ut til siden synes jeg det er vanskeligere. Særlig på en flatbue.

Jeg har rettet ut en medbøy og sidebøy, og prøvd å bøye grepet en gang. Det var nok for lite varme når jeg prøvde å bøye grepet, så jeg skal prøve en gang til med mer varme.
Skulle gjerne vært tilstede på bowmans bøyekurs :)
Det har også vært litt utfordringer med tilleren siden den er så ulik i øvre og nedre del og grepet er asymetrisk i alle retninger.

Men det er mye å lære av en slik utfordrende bue, og jeg tror jeg skal komme i mål med et brukbart resultat. :)
Det er ikke så vanskelig torkis. Vent med å bøye(rette ut og ta det i flere omganger) til buen er sånn noenlunde ferdig. Det var hassel ikke sant? Det som er kult med hassel er at det ligger ofte mye bra refleks i buen som kommer under tørkeperioden. Den må du utnytte. Ikke tenk tiller så mye. Hvis du tenker refleks i grepet så får du masse energi ut av 30-40#. Du retter ut skjevheter sideveis med to enkle klosser med V-spor. Sett på ei tvinge midtveis mellom klossene og dra til litt ekstra. (bruk en 2"-4" som underlag) .Varmepistol i noen minutter og tørke i noen minutter. Prøv deg frem. Når du er fornøyd med sideveisbøyingen så tar du en real varmebehandling av buken og kliner på en blanding av kvae, bivoks og terpentin. Klin på og grill buken lenge. Det hjelper. "trust me" Les artikkelen til Marc St. Louis i Bowyers bible nr 4. Han skriver om varmebehandling. Nidrinr er også en ekspert på dette. Jeg har lært av ham. Hasselbuene mine er laget ut av en enkel filosofi. Mest mulig energi ut av minst mulig pundstyrke. Jeg har en 39# er(langbue) med masse fin refleks (etter minst 500 skudd) som ikke følger strengen. Den skyter skjorta av en av mine laminerte buer på ca 60# som følger strengen. Hvis du dukker opp på ute NM på Borre til sommeren så skal jeg vise deg noen triks. :D

P.S Når jeg ser på bildet av buen din så er jeg ganske sikker på at jeg skulle klart og få rettet den opp. Synd du bor så langt unna. :D
Sist redigert av Bowman den 19 jan 2014, 12:31, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av nidrinr »

Tørrvarme får treverket til å bli der du bestemmer at det ska være, så bare pass på å støtte det opp som Bjørnar sier. Ska du få treverket til å skifte mye retning er det ofte lurt å bruke damp eller koke opp først, så la det tørke i den nye forma før du bruker tørrvarme for å få den til å bli der. Tvinger du treverket inn i en "ny" form med bare tørrvarme vil den få skader når den blir varmebehandla hvis det er snakk om å endre på mye.
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Jeg har ikke sluttet helt med buer,men lider av manglende ork til opplasting på nett. Flere har hatt den sykdommen.
Her er en gammel flatbue bue på 180 cm jeg holder på å ta ned fra 60# til en behagelig vekt for blinkskyting. Venstre side opp
Den har motbøy i tuppene, så helt ytterst må den være litt stiv for ikke å rette dem igjen. Er nå ca45# på 28"

Er den fortsatt litt stiv i ytterste deler :?:
Bilde
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Hvis du lar det venstre lemmet være den øverste så ser det bra ut for meg, men du kan vel redusere det høyre lemmet en tanke uansett. Men den har jo absolutt en fin tiller.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar