Torkis bueprosjekter

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Etter å ha vært ivrig leser av bueforum lang tid, har jeg endelig kommet i gang med min første bue. I den forbindelse trenger jeg hjelp og tips.
Jeg bruker en ask med diameter på ca 6,5 cm og lengde på ca 170 cm. Jeg har begynt å forme den med en flat profil med innsvinget grep.
Bilde


Utangspunktet for spørsmålene er at jeg vil ha en bue som er som jeg klarer å få ferdig til bruk uten at noe knekker. Styrke og vekt er litt mer underordnet, fordi junior vil også ha ny bue. Jeg trenger derfor "safe" løsninger
Her er det jeg lurer på:
Håndtaket har jeg beholdt 3 cm tykt, med jevne overganger ut i buen Er det bedre å lage hele buen flat, og lime på håndtak?

Jeg har begynt å "tilre" og begynner å bli nervøs for å ta for mye. Skal jeg gjør buen smalere utover mot nokkene, eller skal jeg gjøre buen flatere? Hva er mest holdbart?
Bilde
Jeg var dum nok til å sette buen i skrustikke i begynnelsen. Den har fått et par hakk i ryggen ca 20cm fra midten der den er ganske tykk.
Bør jeg gjøre noe her før jeg begynner og "stresse" treet mer i tilleren? Hva skal jeg i tilfelle gjøre?

Håper noen har gode tips?
:?
Sist redigert av torkis den 30 jul 2010, 23:39, redigert 4 ganger totalt.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av torkis »

Bilde

Dette er bare en test for å se om det virker :?:
Junior liker også å jobbe med bue.
Dette skal bli en kort rytterbue sier han :D
Sist redigert av torkis den 30 mai 2010, 12:58, redigert 1 gang totalt.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av GreenMan »

Velkommen inn i varmen!
Synes du skal prøve å ikke flate ned håndtaket, penere når hele buen er laget av ett stykke.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Christian »

hehe det testbildet ditt, jeg bare: Er det bueemnet?? snakker om noob :mrgreen:

men velkommen ja, alltid stas med nye folk :D

bueprofilen ville jeg latt være brei lenge, type mare heath, for å gi lit ekstra styrke til de skumle hakka i ryggen. Når du bruker skrustikke til å holde bueemnet så bør du fore kjevene med skinn.

hold grepet sånn det er du, pålimte grepsklosser krever mer arbeid en og bare la grepet være tjukkere.

nå er det bare å legge ut bilder av profil, skader i ryggen og hvordan den bøyer så kommer det nok kommentarer skal du se
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av torkis »

Takk for gode tips.
Nå har jeg fått på plass ett par bilder.
Neste bilde blir av skadene på ryggen, vil gjerne ha inspill på dette før jeg går videre.

Jeg har sett at utgangspunktet for denne buen ligner veldig på en som ble kalt "Holmalong" her på forumet. Selv om det vil gå mange år før jeg vil sammenligne meg han som laget den.
Det jeg ser på bildene av Holmalong buen er at den er veldig avrundet ytterst. Stemmer dette? Hvorfor er det gjort på denne måten?

Blir jaget fra PCen nå, og må avslutte her.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Bowman »

Hei.

Jeg er også ganske ny. Søk på Holmegårdsbue på nettet og les det som finnes av stoff her på forumet om denne buetypen. Den er det mange meninger om. :D Jeg har selv akkurat fullført en holmegårdsinspirert flatbue. Holder på å skyte den inn. Ask, 160 cm mellom nockene. Har lagt ut bilder av den. Har ikke målt den, men den er kraftig nok. Synes absolutt du burde lage buen av ett stykke ved. Mange bilder av en slik type bue på forumet. :D


:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Christian »

hihihi, holmalong :lol: snart kommer nok du også til å humre litt over den der :wink:

Skikkelig fint emne du har fått deg, burde bli bra bue det der. Også ser den betraktelig bedre ut en de første buene mine :evil:

Som du ser av bøyebildet ditt så bøyer bua nesten ikke fra midt på lemmene og ut mot tuppene, altså må du ta bort litt trevirke der for å få den til å bøye jevnt. Om du skal ta av i bredden eller tykkelsen kommer jo litt an på hvor smale tuppene dine er nå og om hvor stive tupper du vil ha. (Kjøp deg traditional bowyers bible(tbb) nr 1, MYE kunnskap å hente der)

som en regel, holder treet seg bedre med breie lemmer en med smale, og tykkelsen betyr mer for hvor tung bua er en bredden, tror det er 8ganger mer ell no sånt...

Bua de bøyer seg veldig jevnt i begge lemmer, så pass på å fjerne like mye ved på begge sider.

Vi gleder oss til fortsettelsen :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av torkis »

Her er skaden jeg er litt redd for. Kan dette føre til at buen splintrer/brekker?
Bilde
Hva skal jeg i tlfelle gjøre med den?
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Bowman »

Spør nidrinr. Han er god på sånt. Du kan prøve med en lintrådsurring og kline det ordentlig godt inn med trelim. Det kan se ganske pent ut. Se på mine buer.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av nilstor »

Så litt lumsk ut den der, ja, men det er kurant å reparere. Jeg har hatt suksess med følgende metode:

Puss ned hakket, lim på en "lapp", en trebit ca. 3 mm tykk, 5-6 cm lang og dobbelt så bred som hakket. Vanlig snekkerlim holder i massevis. Når limet er tørt, pusser du lappen ned mot kantene og legger en stram surring ved hver ende, eller over hele lappen. Dette holder som bare det, har brukt det på buer godt over 100 pund uten problemer. Pass på at fiberretningen i lappen er den samme som i buen, det er viktig for fleksibiliteten.

HVis bueoverflaten er konveks, kan du tynne lappen mot endene, koke/dampe den og surre den stramt på. Når den har tørket, har den formet seg perfekt etter buen. Deretter er det bare å lime.

Dersom du gjør skikkelig arbeid, blir dette minst like sterkt som den opprinnelige overflaten, og nesten usynlig, bortsett fra surringene. Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av torkis »

Hei nilstor
Takk for tipset, jeg skal prøve dette.
Jeg tror jeg må gjøre det på hver side av grepet, fordi det er to skader i samme avstand fra grepet.
Kanskje jeg burde velge å lage et dekorativt element utav det i stedet for å prøve å skjule det.

Jeg trenger heldigvis ikke prøve å være historisk korrekt på det nivået jeg er nå! :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av torkis »

Her er et bilde av snekkerboden min.
Bilde
Så over til min baby/problembarn
Den beste nyheten er at skaden på ryggen ikke var så ille. Det viste seg at det fortsatt var et lag med innerbark som hadde tatt det meste av hakkene.
Buen ser nå slik ut:
Har du et skarpt blikk, så ser du kanskje at den har svak naturlig motbøy på begge sider.(Gjør det litt vanskeligere å "lese" tilleren.
Bilde

Her er den på tillerstokken på 25" Det er så langt jeg tør å trekke den foreløpig.
Bilde
Testet den på badevekten på 25" Resultatet ble 25 kg Sier det noe fornuftig?
Den ser fortsatt ut til å bøye for lite fra midt på lemmene og utover??
Jeg tror at 28" er lengden jeg trekker,hvor langt må jeg gå på tillerstokken?
Håper dere fortsatt har anledning til å komme med gode svar
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av GreenMan »

25 kg er ca 55 pund - noe som vil tilsi 60 + ved 28 tommer sånn ca. Virker som om den er litt stiv i lemmene på begge sider. Ellers så synes jeg tilleren ikke ser så halvgæern ut.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av nidrinr »

Om det er basten som har tatt av for mesteparten av hakkene i ryggen kan det fort hende du ikke trenger å gjøre noe spesielt. Det du må se etter, er om noen av fibrene i den ytterste årringen er brutt. Om de bare er klemt ned er det ingen fare. Da kan du bruke et glattebein e.l og jobbe over området, så vil det nesten ikke være mulig å se det etter noen runder.

Om det er brudd i fibrene på den ytterste årringen pleier jeg å legge blå aralditt i sprekken og surre med lintråd. Det holder på småskader. Om det er noe større, kan du bruke samme metode pluss legge lintråder paralelt med bua fra 4 cm før hver side av skaden, og sause det hele i aralditt. (Under og over lintrådene). Over disse surrer jeg med mer lintråd. Linstoff, råhud eller steinbittskinn kan også brukes over skader. Det vanskelige er ofte ikke å få en skade til å holde, men å få den til å holde OG se bra ut etterpå :?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hjelp til min første bue

Legg inn av Bowman »

Ser ikke så verst ut. Den motbøyen pleier å komme på flatbueemner når de har blitt grovskjært. Egentlig bare en fordel. Bedre spenn. Holmegårdsbua mi hadde en fantastisk fin motbøy og tupper somvendte oppover. Som en slags naturlig recurve. Hvor lang blir bua di? :)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar