Torkis bueprosjekter

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Jeg hadde en mistanke om at den trengte litt til, så jeg gir den noen drag til med siklingen før jeg begynner på finsh. :D
Kanskje det blir fulltrekk bilder fra skyting med bambuspiler kommende tirsdag.
Satser på at den ikke trenger så mye innskyting siden den har vært skutt med tidligere.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Allan »

Er det bare meg erller er lemmet til venstre litt stivt et lite stykke der bua krysser panelbord nr 2, altså 10-15 cm etter grepet? Og kanskje litt lengre ut på lemmet til høgre? Jrg bare lurer, det er uansett ei fin bue du har der, jeg glleder meg til å se deg med fullt drag med'n!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Du kan ha rett der Allan, selv om den treffer samme panelbord nærmere grepet enn høyre side. Tillerstokken er litt skjev og det er ikke sikkert jeg har truffet helt på midten av buen.

Begge sidene har litt medbøy midtlems, som ikke viser når den er spennt opp. Den kan ha fått det veldig tidlig i tillerprossessen når den var 60 punds bue. Ellers har den lite strengefølge.
Derfor er det litt vanskelig å tolke tilleren på buen.

Jeg tror jeg tar av litt på høyresiden fra midten og utover. Da skal i utgangspunktet høyre side bli bøye mer ytterst og virke like stiv som venstre side nærmere grepet.

En flatbue skal vel normalt sett være stiv innerst og bøye mer utover lemmene. Slik har jeg tolket begrepet "elliptisk tiller", selv om jeg kan ha tolket dette feil :?: :oops:
Legger ved et bilde hvordan den ser ut strenget ned.
Bilde
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Allan »

Ja det er jo ikke så enkelt å tolke bøyen alltid..jeg har forstått elliptisk tiller som stivt grep og stive tupper, men nå er ikke flatbuer min spesialitet akkurat, så om det er det du burde gå etter tør jeg ikke si - sjøl om jeg trur det. Stivt midtparti er det i alle fall.
Den medbøyen du beskriver kjenner jeg igjen: Det er midten av lemmene som arbeider mest - og følger strengen. Grepet +/- noen cm bøyer ikke/ svært lite, og tuppene er ganske stive, så verken midten eller tuppene følger strengen nevneverdig. Da har tilleren (slik jeg forstår den) vært elliptisk.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Her er buen på nesten fullt trekk.
Det viser seg at på grunn av plasseringen til strengen så skyter den best opp/ned.
Så det er nok tilbake til tillerstokken, og foreta noen justeringer.
Bilde
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Allan »

Ser bra ut! Du ser jo best sjøl om det trengs småjusteringer. Når jeg er nesten ferdig med ei bue slutter jeg å bruke tillerstokken, og trekker bua for hand mens jeg speiler bua i et vindu eller lignende for å se om balansen mellom bøy i øvre og nedre lem er riktig. Det er ofte sånn at det son ser perfekt ut på tilleren ikke er helt 100 i handa.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Lars Jensen »

Tøft bilde! Fin bue, noe å strekke seg etter.

Mvh Lars fra Tofte
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Takk for det.
Det er viktig å ha noe å strekke seg etter, og det finnes mange eksempler her inne som er mer å strekke seg etter en mine buer.
Jeg har faktisk enda ikke laget en bue som jeg er 100% fornøyd med.

Men det er derfor det er så gøy å lage buer. Den neste buen er alltid den beste :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Allan »

Naturmaterialer er jo sånn at det ikke er lett å forutse akkurat hvordan resultatet blir. Dessuten: hva er egentlig perfekt? Og hvor godt kan du buemakerfaget egentlig, hvis du kan si at "dette er helt perfekt, det KAN ikke bli bedre"?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Perfekt er et håpløst ord. Noen ganger ser man noe som kanskje er i nærheten av perfekt, men det begrepet bør vel ikke brukes i hytt og pine. Det å ha noe å strekke seg etter er viktig. Man skal selvsagt være stolt av det man lager, men jeg har alltid som mål og forbedre meg. Naturmaterialer sørger for overraskelser og setter som oftest begrensninger og det synes jeg er morsomt. Jeg opplever at døde materialer som superlim og sikkert også glassfiber er premissleverandører på en annen måte. Det er alltid konstant og du verden så kjedelig. En glassfiberbue er like presis etter pil nr 957. En bue i tre har sagt klart ifra for lenge siden, gi meg en pause. Og da tar man bare en annen bue i tre og lar den første hvile. Jeg må innrømme at jeg er svært komfortabel i den tankegangen. Superlim er jeg avhengig av, men glass klarer jeg meg uten. Nå har jeg beveget meg langt ut på viddene. Nok filosofi for ikveld. Ha en fortsatt god kveld.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

For meg er det kun naturmaterialer til bue foreløpig. Alle buer jeg har laget har jeg selv hugget i skogen med unntak av en rundstokk jeg fikk.
Så lenge man jobber med denne typer emner vil aldri en bue bli perfekt og det er alltid utfordringer som man lærer av.

Her er resultatet av de siste uker arbeid.
Det var en "indianer" på 60# med overdimensjonerte tupper. Nå er det blitt en snill 45# blink bue som kommer til å bli brukt mye mer. Tøff ryggside som naturen laget for meg :!:

Og jeg er godt i gang med å forberede vårt lokale bueseminar som vi skal ha helgen 8-9 november . Mitt prosjekt blir en liten holmis, pluss litt primitive piler med forhåpentligvis egenproduserte flintspisser.

Bilde
Bilde
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Allan »

Utrulig kult ned det mønsteret på ryggen av bua! Med den tar du den primitive look'en til nye høyder! Hvilket treslag er det?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av torkis »

Det er en Hassel. Den hadde mye struktur i overflaten.
Ved litt hjelp av spritbeis og fint sandpapir kom mønsteret tydelig frem.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Bowman »

Det der er kult ja. Ser det ofte på litt tykkere hasselstammer. Du har vært heldig som har funnet en uten propell. Kul bue.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Torkis bueprosjekter

Legg inn av Lars Jensen »

Sånn bue vil jeg også ha!!!!!
Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Svar